För många är kanske den svenska regissören Josef Fares fortfarande förknippad med filmer som "Jalla! Jalla!", "Kopps" eller "Farsan". För sju år sedan släpptes dock hans första spel, kallat "Brothers: A Tale of Two Sons", som blev en stor succé världen över. Några år senare kom det mer realistiska "A Way Out".
Nu släpper snart han och hans studio Hazelight deras tredje spel, "It Takes Two", som återigen kretsar kring två karaktärer som måste samarbeta.
- Det handlar om en liten tjej vars föräldrar ska skilja sig, vilket hon inte vill. Hon gör små dockor som representerar föräldrarna och på något magiskt väcks de till liv och blir dockorna. Sen får vi följa deras resa, hur de upptäcker nya saker om sig själva och om varandra, säger Josef Fares till MovieZine.
Hur föddes idén om att göra ett spel om en skilsmässa?
- Framförallt tycker jag att det är ett spännande tema som inte har tacklats så mycket i spel. Sen skrapar vi bara på ytan och det är inget djupt skilsmässodrama direkt, utan mer åt det romantiska komedi-hållet. Jag tycker det är kul att prova på saker som inte har berättats i spel tidigare och är övertygad om att mediet kommer kunna berätta riktigt allvarliga teman i framtiden. Inte för att allvar är något att föredra egentligen, då jag mest gillar humor.
Det första spelet som Josef Fares regisserade, "Brothers: A Tale of Two Sons", gick ut på att du kontrollerade två karaktärer samtidigt med en handkontroll. Deras andra spel "A Way Out" var en upplevelse för två spelare över nätet eller på samma soffa, ett koncept som "It Takes Two" bygger vidare på.
Hur kommer det sig att ni bara gör spel om två personer?
- Det finns en häftig dynamik mellan karaktärerna på skärmen och människorna som spelar spelet. Det går att skapa unika scenarion som du inte kan göra i spel för en spelare. Sen tror jag att det är en genre som är lite bortglömd och inte utnyttjad rent narrativt. I slutändan gillar vi att uppleva historier tillsammans.
Vad kan man förvänta sig av spelmekaniken i spelet?
- Kaos. Det är fruktansvärt mycket olika mekaniker och inte bara för variationens skull, utan vi försöker koppla berättelsen till det du spelar. Jag upplever ibland att manusförfattare och speldesignare nästan gör två olika spel, där du upplever ett spel narrativt på ett sätt men spelar en annan typ av spel. Vi försöker föra de två bitarna samman, där allt som sker i handlingen reflekteras i spelmekaniken. Ett exempel är att det finns en scen där de behöver jobba med sin attraktion, där vi leker med idén att de har magneter. Vi har försökt att hitta sätt att göra den metaforiska kopplingen.
I trailern för spelet kan man höra låten "It Takes Two" av Marvin Gaye och Kim Weston. Kom låten eller namnet på spelet först?
- Spelet skulle egentligen heta något annat från början, men vi hade svårt att komma på ett bra namn. Sen kom vi på låten, men det kostade fett med pengar att få till rättigheterna till låten ska jag säga. Den passar väldigt bra, är catchy och är en ganska bra sammanfattning om vad spelet handlar om.
Det verkar vara ett mycket mer färgglatt och spralligare spel i jämförelse med de två tidigare. Var det ett medvetet val?
- Det är alltid kul att variera sig. Jag tror att min filmkarriär var så också, där jag försökte göra något helt annat varje gång. Även om spelen har det gemensamma att de är för två spelare och är berättelsedrivna, är det otroligt varierande spel vi har gjort. Även nästa spel blir annorlunda. Det är inte omöjligt att vi gör en tvåa, men det är kul att utmana sig själv med nya innovationer.
Kommer ni någonsin göra ett spel för en spelare igen?
- Det vet jag inte. Vi kommer alltid göra spel som spårar ur, försöker pusha narrativet och skapa en häftig och annorlunda spelupplevelse. Vi får se helt enkelt.
Det senaste spelet Hazelight släppte, "A Way Out", har sålt i omkring 3,5 miljoner exemplar. På sajten Metacritic har det ett samlat betyg på 78 av 100 och vi på MovieZine gav det 3 av 5 med orden att det är ett spel som "lyckas rymma men inte hela vägen".
Har ni tagit till er någon tidigare kritik i utvecklingen av "It Takes Two"?
- Det är klart att det finns saker vi kan bli bättre på. Både bra och dålig kritik kan dock vara något negativt, då jag tycker det är farligt när utvecklare eller folk i generellt försöker anpassa sig allt för mycket. I slutändan är vår spel inte vad publiken vill ha, utan vi gör det vi vill göra. Det är starten på din kreativa död om du börjar anpassa dig allt för mycket. Man ska helt enkelt vara försiktig för vad man tar in, så man inte tappar sin röst. Det gäller positiv kritik också.
För över tio år sedan släpptes Josef Fares senaste film, "Farsan", som har betyget 5,6 av 10 på IMDB och 2 av 5 på MovieZine med orden "skrattet fastnar i halsen". Efter att spelet "Brothers: A Tale of Two Sons" släpptes har det inte varit mycket prat om några nya filmer.
Har du gett upp filmbranschen helt eller kommer det några filmer från dig i framtiden?
- Jag kommer att göra en film igen, förr eller senare. Det känns som att nästa film jag gör kommer bli min debut, där jag kommer göra kaos igen. Jag behövde en paus från filmen, då jag tappade lusten för det jag gjorde. Jag har absolut inte släppt filmbranschen och när det väl kommer en film, då jävlar kommer det hända grejer alltså. När det blir vet jag dock inte, för det är så jäkla kul med spel.
Har du några konkreta filmidéer?
- Inget just nu. Jag bollar med mig själv i huvudet när jag får tid, men just nu är det så mycket med spelen. Det är mycket svårare att göra spel faktiskt, då man gör allt från grunden. I film får man ändå lite "gratis" med saker som foto och skådespeleri, men i spel måste man skapa allt själv.
Vilka är dina tre absoluta favoritspel?
- De tre bästa spelen jag spelat är "Half-Life 2", "Uncharted 2: Among Thieves" och "Super Mario Galaxy 2". De säger alla ganska mycket om vad jag tycker om att spela och jag tror faktiskt att "Brothers: A Tale of Two Sons" tog inspiration från alla tre.
En sista fråga: Om du var tvungen att välja, vem av dig och din bror Fares Fares är Mario respektive Luigi?
- Jag skulle nog vara Mario och Luigi min bror, då han är längre än mig.
"It Takes Two" släpps till Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X och PC den 26 mars.
Vad tycker du om Josef Fares spel? Saknar du honom i filmbranschen?