Det är ett återkommande skeende. Jag ser en otroligt bra film eller serie och kastar mig efteråt ut på internet i jakt på någon form av diskurs, någon form av engagemang från publiken och möts istället av... total tystnad.
I takt med att streamingdjungeln blir exponentiellt snårigare över tid blir det allt svårare för ett enskilt verk att synas och det krävs nu en "Barbenheimer"-memeifiering eller "The Last of Us"-snackis för att nå genom bruset. Jag har tidigare skrivit om hur inte ens legenden Harrison Fords nya storhetstid gör något större avtryck på gemene mans radar, och hur sorgligt jag tycker det är.
Ett nytt exempel på detta är "Full Circle", den Steven Soderbergh-regisserade och Ed Solomon-författade miniserien på HBO Max. De två sista avsnitten (av totalt sex) landade för en vecka sedan och trots att serien är relativt stjärntät både bakom och framför (Claire Danes, Timothy Olyphant, Zazie Beetz, Dennis Quaid, Jharrel Jerome etc.) kameran så verkar den passera obemärkt förbi för de flesta.
I takt med att streamingdjungeln blir exponentiellt snårigare över tid blir det allt svårare för ett enskilt verk att synas och det krävs nu en "Barbenheimer"-memeifiering eller "The Last of Us"-snackis för att nå genom bruset. Jag har tidigare skrivit om hur inte ens legenden Harrison Fords nya storhetstid gör något större avtryck på gemene mans radar, och hur sorgligt jag tycker det är.
Ett nytt exempel på detta är "Full Circle", den Steven Soderbergh-regisserade och Ed Solomon-författade miniserien på HBO Max. De två sista avsnitten (av totalt sex) landade för en vecka sedan och trots att serien är relativt stjärntät både bakom och framför (Claire Danes, Timothy Olyphant, Zazie Beetz, Dennis Quaid, Jharrel Jerome etc.) kameran så verkar den passera obemärkt förbi för de flesta.
Claire Danes och Zazie Beetz i "Full Circle".
Det är himla trist, med tanke på hur magiskt bra den är. För några veckor sedan delade jag ut fyra solar till den i TV4 Nyhetsmorgon men känner nu, efter lite marinerande, att det kanske borde ha varit fem. Jag är ett enormt Soderbergh-fan och hans serie "The Knick" tillhör mina absoluta favoriter. "Mosaic", ett annat seriesamarbete med Ed Solomon, gillade jag mer än de flesta.
Är det för att min mottagare tycks vara inställd på exakt samma frekvens som Soderberghs sändare som jag tycker att ”Full Circle” borde få mer uppmärksamhet? Med tanke på att många andra inte gillar den så mycket som jag gör (MovieZines recension landade på en ljummen 3/5 i betyg) så bör det nog tas med i beräkningarna, ja, men från mitt ödmjukt subjektiva perspektiv är den något alldeles extra.
I seriens kärna finns ett briljant koncept från Ed McBains bok ”King’s Ransom” som filmatiserades i Akira Kurosawas ”Himmel och helvete” (mer känd under engelska titeln ”High and Low”) år 1963, en av tidernas bästa filmer. I både boken och filmen ser vi hur en rik affärsman (elektriska Toshiro Mifune i Kurosawas mästerverk) krävs på en ansenlig lösensumma för att få hem sin kidnappade son med livet i behåll. Det som komplicerar saker och ting är att kidnapparna av misstag har tagit fel pojke, och berättelsen fokuseras kring frågeställningen om hur långt man är villig att gå, vad man är villig att offra, för någon annans son.
I seriens kärna finns ett briljant koncept från Ed McBains bok ”King’s Ransom” som filmatiserades i Akira Kurosawas ”Himmel och helvete” (mer känd under engelska titeln ”High and Low”) år 1963, en av tidernas bästa filmer. I både boken och filmen ser vi hur en rik affärsman (elektriska Toshiro Mifune i Kurosawas mästerverk) krävs på en ansenlig lösensumma för att få hem sin kidnappade son med livet i behåll. Det som komplicerar saker och ting är att kidnapparna av misstag har tagit fel pojke, och berättelsen fokuseras kring frågeställningen om hur långt man är villig att gå, vad man är villig att offra, för någon annans son.
Toshiro Mifune m.fl. i Akira Kurosawas "Himmel och helvete".
Så långt följer även ”Full Circle” den modellen för att sedan avvika åt många spännande håll. Det dröjer inte längre innan Guyanas undre värld, smutsig kolonisation och otrohetsaffärer som har varit begravda i tiotals år har satt klorna i storyn och karaktärsgalleriet har växt till bångstyrig grad. I Soderberghs och Solomons version så blir den rika affärsmannen (här spelad av Dennis Quaid som sportar en skräckinjagande hästsvans) en bifigur medan hans dotter (Claire Danes) och svärson (Timothy Olyphant) står i centrum.
Vissa har frustrerat uttryckt att ploten är "rörig" och "svår att hänga med i". Visst, om man sitter med ansiktet begravt i mobilen samtidigt som man kollar (vilket en skrämmande mängd personer gör) serier. Om man ger "Full Circle" det engagemang och den koncentration som den både kräver och förtjänar så är det inga problem att hänga med i svängarna och även om den onekligen är spretig så knyts allt samman riktigt sublimt och tillfredsställande mot slutet.
Att den målar upp ett så maffigt porträtt av flera olika grupper (som kopplas samman av den centrala kidnappningen) är också en tillgång i sig, för den moraliska nöten blir allt mer svårknäckt när det växer fram sympati för karaktär efter karaktär, på båda sidor lagen. Serien rör sig hela tiden i gråzonerna mellan svart och vitt på absolut bästa sätt och ställer hellre frågor än levererar svar. Min kopp te.
Vissa har frustrerat uttryckt att ploten är "rörig" och "svår att hänga med i". Visst, om man sitter med ansiktet begravt i mobilen samtidigt som man kollar (vilket en skrämmande mängd personer gör) serier. Om man ger "Full Circle" det engagemang och den koncentration som den både kräver och förtjänar så är det inga problem att hänga med i svängarna och även om den onekligen är spretig så knyts allt samman riktigt sublimt och tillfredsställande mot slutet.
Att den målar upp ett så maffigt porträtt av flera olika grupper (som kopplas samman av den centrala kidnappningen) är också en tillgång i sig, för den moraliska nöten blir allt mer svårknäckt när det växer fram sympati för karaktär efter karaktär, på båda sidor lagen. Serien rör sig hela tiden i gråzonerna mellan svart och vitt på absolut bästa sätt och ställer hellre frågor än levererar svar. Min kopp te.
Timothy Olyphant, Claire Danes och Dennis Quaid i "Full Circle".
Något annat Soderbergh är expert på är att hålla sig till en rimlig längd. Hans filmer och serier innehåller väldigt lite onödigt fluff och "Full Circle" är inget undantag. I ett hav av serier som borde ha bantats ner rejält innan sändning så levererar han en sex avsnitt lång miniserie där varje sekund räknas och där hantverket är föredömligt ekonomiskt och rättframt. Under pseudonymerna Peter Andrews respektive Mary Ann Bernard är det i vanlig ordning Soderbergh själv som agerar både fotograf och klippare och hans dynamiska och flytande arbetssätt får resultat som talar för sig självt.
Storyn pendlar mellan nagelbitande thriller och mer lågintensivt drama men inte en enda scen känns överflödig eller utdragen, vilket är lika sällsynt som makalöst. Det var länge sedan jag såg något så lättittat, underhållande och "breezy" som samtidigt är så mångbottnat och intellektuellt vasst. Vad mer kan man önska sig av en serie?
Samtliga avsnitt av "Full Circle" finns ute nu på HBO Max.
Storyn pendlar mellan nagelbitande thriller och mer lågintensivt drama men inte en enda scen känns överflödig eller utdragen, vilket är lika sällsynt som makalöst. Det var länge sedan jag såg något så lättittat, underhållande och "breezy" som samtidigt är så mångbottnat och intellektuellt vasst. Vad mer kan man önska sig av en serie?
Samtliga avsnitt av "Full Circle" finns ute nu på HBO Max.