Den 26 september släpptes "The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom", som är det första officiella spelet i serien där vi fått spela som prinsessan Zelda istället för hjälten Link.
Spelet fick betyget 4 av 5 av mig här på MovieZine, där jag kallade det för "ett gulligt, kreativt och unikt äventyr i en bekant värld och berättelse".
Den som har spelat Zelda-serien genom åren vet att Link inte är särskilt pratglad, men i en intervju med den japanska speltidningen Famitsu berättar regissören Satoshi Terada och producenten Eiji Aounuma att det var tänkt att han skulle snacka i "Echoes of Wisdom".
De båda berättar att idén alltid har varit att hjälten inte ska prata i spelen. I "Echoes of Wisdom" där man spelar som Zelda, hade de dock tänkt att han skulle få prata, eftersom han inte är hjälten.
- Vi gjorde så att Link skulle prata lite grann, men oavsett vad han fick honom att säga kändes det inte rätt, säger Satoshi Terada.
- Link skulle aldrig tala sådär. Det kändes väldigt konstigt. Ingen visste vad Link skulle säga, vilket är naturligt med tanke på att han aldrig har pratat förut. Då kom vi på en anledning till att han inte kan prata som blev en del av berättelsen, säger Eiji Aounuma.
Hur de ska göra i den kommande "The Legend of Zelda"-filmen med regissören Wes Ball ("Kingdom of the Planet of the Apes", "The Mazerunner"-filmerna) är oklart, men jag har svårt att föreställa mig en så stor film med en stum hjälte.