LISTA

Skribent

Pascal Andersson

14 juni 2014 | 18:00

Lista: Fem smärtsamt uppenbara produktplaceringar i kända filmer

De finns nästan alltid där, ibland utan att vi märker av dem. Allt från telefonen i Clooneys hand till Angelina Jolies klänning, syns en logotype eller en känd design är chansen överhängande att det är sponsrat av märken och produkter som betalat dyra pengar för att synas endast en bråkdels sekund i stora filmer. Här listar vi fem stycken uppenbara produktplaceringar i kända filmer.
5. Cast Away (2000)

Tom Hanks jobbar på FedEx, åker i ett plan från FedEx och plockar upp paket från FedEx. Att filmens story kanske inte ger den bästa bilden av företaget kompenseras av exponeringen den välkända loggan får. 


4. Casino Royale (2009)

När Daniel Craig i rollen som Bond får frågan av den vackra Eva Green, ”Rolex?” spänner han blicken i henne och svarar avmätt ”Omega”. Självklart Daniel, vad skulle det annars vara.


3. Mission Impossible – Ghost Protocol (2011)

Mission Impossible-serien är i denna film sina välbärgade sponsorers vana trogen fylld av diverse produkter, spontana inzoomningar på logotyper och produktnamn som också nämns högt och lågt i dialogen.

Till exempel Apple och deras olika produkter har i "Ghost Protocol" totalt 8 minuter i fokus på duken. 

Denna komedi med radarparet Vince Vaughn och Owen Wilson är ett uppenbart Google-projekt från början till slut, och ingen hymlar med att så är fallet. Men om nu Google ville göra en reklam/
promotionvideo i långfilmslängd, varför göra en som varken är rolig eller underhållande?

I denna klassiker lyckas produktplacerarna med paradoxen att driva med fenomenet i sig självt för att samtidigt faktiskt visa och exponera produkterna, smart.

Se ett klipp från Wayne`s World nedan:


| 14 juni 2014 18:00 |