Han slog igenom på bred front med "Snabba Cash", men de senaste åren har Matias Varelas karriär rört sig utomlands, med flera roller i Hollywood. Den senaste, och största, är i storfilmen "Assassin's Creed", där han spelar en man vars förfader var lönnmördaren Yusuf Tazim. Vi fick chansen att se filmen tillsammans med Matias, och fick därefter en pratstund med den 37-årige stockholmaren.
- Ja, jag har inte sett den förut.
Hur var det?
- Det var jätteroligt! Den är ju så stor, det är det första jag slogs av. Produktionen alltså, det är helt absurt.
Hur känner du för din egen insats? Är du nöjd?
- Ja, absolut. Man är glad att man inte är bortklippt, du ser ju själv hur stor filmen är och det är så mycket skådisar som är med, så det är verkligen en komplimang att få vara kvar efter att de bestämt vilken linje de ska gå på. De spelade ju in nästan tre filmer och klippte ihop det till en, om man ska vara helt ärlig.
Var det mycket du gjorde som blev bortklippt?
- En del, kanske inte som specifikt var mina scener, men däremot vissa grejer, bitar av vissa delar av storyn, är borta. Och därför så är de scenerna inte med, och det påverkar mig men också alla andra som är med i de scenerna. Men jag tycker inte att de saknas (skratt)! Man får ha lite distans till sin egen del. Filmen är nog bättre av de valen som de tycks ha gjort.
Vet du vad som händer med din karaktär där i slutet?
- Jag vet ju vad som händer, och jag vet inte hur mycket jag får säga. Ni såg ju filmen och det är ju det här med att man reser i tiden, så även om en av karaktärerna dör i nutid så lever ju hans förfader kvar i historien. Det tillåter folk att komma och gå lite hur som helst.
Nu har vi läst att det planeras för en trilogi?
- Slutet är ju en riktig jävla uppbollning till en smash. Det är en tvåa där, den väntar ju bara, det märker man tydligt. Lite för mycket kanske, kan jag tycka.
Hur mycket vet du om storyn i fortsättningen?
- Alltså jag vet ju ganska lite, och jag tror att det har att göra med att de själva inte har tagit några beslut än heller. Jag vet några olika upplägg på vad de kan tänkas hitta på härnäst, men konflikten är densamma. Kampen mellan det goda och det onda fortsätter ju, eller kanske inte så mycket "det goda" och "det onda", utan snarare kampen mellan de här två olika ordnarna; assassinerna kontra templarorden. Den resan kommer ju fortsätta men sen i vilken tidsepok... jag har hört alla möjliga, men jag vet inte ens var jag har hört dem, om det är min agent eller någon annan. Det är allt från franska revolutionen, till Japans feodala tid, till Inkariket.
Om du får hoppas på en tidsepok då?
- Personligen skulle jag tycka att det vore coolt och gynnsamt om det blev Konstantinopel, det gamla Istanbul, eftersom jag spelar karaktären Yusuf Tazim. Det skulle vara coolt, den tiden runt 1600-1700-tal är en cool tidsepok.
Du har ju en lite rolig scen med Fassbender i filmen, hur var det att jobba med honom? Fick ni någon kontakt, eller är han reserverad?
- Nej, absolut! Han var skittrevlig, och självklart otroligt proffsig. Men också mänsklig, såklart. Vi hade ett gäng scener tillsammans, det där var den enda som kom med. Vi jobbade ganska nära under några veckor, när vi var i den här, jag ska inte spoila, "miljön", där min karaktär är med. Vi jobbade hårt, tog träningen på allvar, och han var väldigt involverad. Han är ju också medproducent så han var väldigt involverad i allting runtomkring.
Ja, det är väl lite av hans baby?
- Ja, han har varit med från grunden, vad jag förstått. Han var väldigt lätt och trevlig att ha att göra med.
Hur kommer det sig att du fick rollen? Provspelade du? Eller blev du headhuntad?
- De kontaktade mig via mina agenter och sa: "Vi vill att du ska provfilma för en grej", och det var i samband med några andra provfilmningar, jag gjorde några stycken där under en kort tid. Det började med att jag provfilmade för "Star Wars", någon av dem. Det är samma castare, Jina Jay, en av världens främsta. Hon hade redan en gång tidigare givit mig chansen att provfilma efter att hon hade sett "Snabba Cash". Då fick jag provfilma för en serie som hon höll på med som heter "The Borgias", och så såg hon till att jag fick vara med där. Sedan dess har väl hon haft mig någonstans i huvudet, så fick jag i alla fall provfilma för "Star Wars" och fick faktiskt en callback på den och tänkte: "Fan vad kul!". Men det resulterade inte i någonting just då, men bara några dagar senare så hörde hon av sig igen och sa att hon ville att jag skulle provfilma för "Assassin's Creed", för regissören tycker att du är duktig, och jag gillar ju dig.
- Så berättade hon senare att hon tyckte att min provfilmning hade varit bra och att hon tyckte att jag skulle Skype:a med regissören, vilket jag gjorde. Ur ett filmiskt perspektiv finns det ju få regissörer i världen som är så duktiga som den här snubben är. Det är ju tagningar som är två minuter långa utan klipp. Någon måste ju tänka ut dem och det är ju han som gör det. Jag fattade väldigt, väldigt tidigt vad som var det viktiga för mig i det här projektet, och det var liksom inte att vara med i själva filmen så mycket som att bara få jobba med de här människorna. Innebörden för ens framtid, inte bara i fråga om vad man lär sig men också i vilka människor man lär känna, är stor.
Du är ändå en av förhållandevis få "featured actors" under eftertexterna, det måste på något sätt öppna många dörrar för dig nu framöver i Hollywood? Har du märkt av det än?
- Ja, absolut. Det började ju med "Point Break" egentligen, det var första gången som jag gjorde någonting, och det har blivit en stor skillnad. Men det har varit en successiv förändring, det är inte så att det har varit från en dag till en annan, typ: "Nu har du 33 missade samtal...", så är det ju inte. Jag är inte Tom Cruise eller Brad Pitt. Däremot så jobbar jag jävligt mycket mer nu. Jag jobbar just nu med något som jag inte får snacka om som är det absolut största jag gjort, där jag faktiskt har en internationell huvudroll. Jag kan tyvärr inte säga mer än det! Det är mer än vad jag hade vågat hoppas på.
Var filmar ni?
- I Sydamerika, framförallt. Men det har hänt någonting med min karriär, och det hände nog utan att jag fattade det. Nu har jag fattat det, men då har det förmodligen redan hänt. Nu jobbar jag faktiskt inte i Sverige längre, det är ju en verklighet som jag inte har fattat själv nästan. Nu kanske jag ska göra en grej i Sverige efter den här grejen som jag håller på med nu, men den är inte klar förrän i maj eller juni, och vi har redan hållit på ett tag. Då kanske jag gör "Boys", som först fick väldigt mycket skit men sedan blev väldigt hyllad. Det är det mest kontroversiella projektet som jag någonsin har varit med i tror jag. Så det ser jag fram emot; "Boys 2", om det nu blir av. Jag tror att det blir av.
Vad är det fetaste med "Assassin's Creed" tycker du?
- Det är de filmtekniska aspekterna av den, hur man kan berätta historien på det här sättet. Det är så mycket nyskapande aspekter av att gå från nutid till dåtid i en sekvens. Det är en sak att gå från scen till scen, men hur de har lyckats få de här grejerna att glida in i varandra och bli ett, det är otroligt. Och bildberättandet är ju på en nivå som är ett skämt! Det är ett väldigt modigt projekt eftersom det bygger på ett TV-spel, och det betyder att alla TV-spelsfans vet vad det är, men andra vet inte. Och hur lockar man dem att se filmen?
Hade du spelat spelen innan du gjorde filmen?
- Väldigt lite. Jag hade spelat pyttelite och kommit i kontakt med spelet. Men man känner ju till det. För oss som läser manuset och jobbar med det krävs det enormt mycket för att lyckas visualisera det framför oss. Vi får ju bara ett papper och så står det liksom: "Örnen flyger. Vagnen välter, och han hoppar från vagnen." Det är väldigt svårt att föreställa sig, och min bearbetning av manuset är mycket sämre än vad vi just såg. Min version, som jag hade gjort om jag var Justin Kurzel, är inte i närheten av så bra. Han är alltså mycket, mycket bättre än vad jag är...
Vad tar du med dig från upplevelsen?
- Man blir "historisk", så att säga. Du blir ju det, och den aspekten av jobbet hör jag få skådespelare prata om, men jag vet att det är en relativt stor del av varför man gör det här. Man vill bli "odödlig". Man vill bli ihågkommen, och även om man har gjort större roller än den här så har jag knappast gjort en större film än den här. Den här har potential att ses av en hundra miljoner människor, eller något, och det gör mig glad (skratt)! Och jag tycker att jag sköter mig i den. Det är liksom inte en stor roll, men jag sköter mig, och det är lätt hänt när man kommer in i en sådan här fin miljö att man är den som sticker ut negativt och förstör lite.
Din roll var ändå större än man kanske hade trott?
- Ja, jag känner likadant. Den hade kunnat vara mycket mindre. Jag upplevde att en annan skådespelare, som jag inte vill nämna med namn, hade mycket mer material i manuset, men som blivit ganska bortklippt.
Det bådar ju väldigt gott inför en uppföljare eftersom de redan valt att fokusera lite på din karaktär?
- Jag är jävligt glad och nöjd över mitt nuvarande jobb, som är en mycket större roll för mig personligen, men med det sagt så kan jag vara ärlig med att säga att om det blir en tvåa, vilket jag tror att det kommer bli, så har jag kontrakt över den också. Jag tror att den kan bli jävligt fet, och jag har hört ett rykte om att det blir Justin som kommer att göra tvåan också. Jag gör gladeligen tvåan med vilken regissör de än väljer, men skulle det bli Justin så skulle det vara fantastiskt. Han är en av de absolut mest intressanta personerna jag någonsin har jobbat med. Otroligt begåvad snubbe med en otrolig pondus. När han pratar så lyssnar man. Jag hoppas att vi får se mycket mer av honom. Även Michael Fassbender, vilken jävla snubbe. Fan vad bra han lyckas balansera actionhjälten med att ändå vara mänsklig. Där märker man skillnaden på att göra en filmstjärna av en bra skådis och att göra en filmstjärna av en snygg person.
En sista fråga, vilken roll i "Star Wars" provfilmade du för egentligen?
- Det vet jag inte. När man gör de där provfilmningarna får man i regel inte veta vilken roll man provfilmar för. Man provfilmar heller inte scener ur filmen, för de vågar inte skicka dem.
Så du har inte känt igen någon sekvens på bioduken som du provspelat för?
- Det kan hända ganska ofta, det har hänt. Men när det kommer till "Star Wars", eller "Star Trek", eller "Assassin's Creed", allting som har en stor fanbase som är väldigt internetbaserad, då är de jävligt försiktiga med att skicka manus.
Kan det ha varit Fares Fares roll?
- Jag är tveksam, jag tror att det jag provspelade för var större, men jag har ingen aning. Det är fullt möjligt att det var samma. Jag vet inte ens om jag provspelade för "Rogue One" eller "Episode VIII", så pass lite vet jag!
"Assassin's Creed" har premiär idag den 11:e januari.