Mike Flanagan har under de senaste åren blivit en av skräckgenrens populäraste och mest uppskattade regissörer. Hans övernaturliga miniserie ”Midnight Mass” från 2021 är inget undantag när det kommer positivt mottagande. Men tydligen var samarbetet med streamingjätten Netflix något av en plåga. Slashfilm skriver om hur Flanagan nyligen delade med sig på appen BluSky om den dummaste feedbacken han fick från Netflix-chefer om serien.
En av seriens huvudkaraktärer är Riley (Zach Gilford), en tidigare förmögen man som miste allt inklusive sin frihet när han på fyllan körde ihjäl en person. Flera år senare släpps han ut ur fängelset och återvänder till sin religiösa hemstad där han försöker plocka upp sitt liv och hantera sin nyfunna ateism. Men en mystisk präst (Hamish Linklater) har anlänt och börjat påverka staden och dess invånare.
Men Netflix-producenterna kunde dock inte greppa att Riley var en utblottad karaktär utan framtidsutsikter eller hopp. Flanagan fick gång på gång samma frustrerande feedback från en icke namngiven Netflix-chef.
- Jag önskar att jag hade fört ett register över några av pärlorna från min tid på Netflix. Dålig feedback är dålig feedback, men Netflix var speciella. Det fanns tillfällen jag på allvar undrade om cheferna var drogpåverkade. Bara ett litet exempel – det var en chef på ”Midnight Mass” som helt enkelt inte kunde acceptera att Riley – precis frisläppt från fängelset – inte hade ett jobb. Jag påpekade att Rileys försök att hitta ett syfte, och absolut inte ha ingenting, var viktigt för hur vi träffade karaktären, men de gick inte att övertala. ”Vi behöver åtminstone se honom fylla i jobbansökningar”, skriver Flanagan.
Förslaget med ett montage i seriens inledning där Riley får olika dörrar slängda i ansiktet på honom kom upp. Något som rimmade illa med Flanagans vision av rollfiguren:
- Jag fick säga emot igen och sade att Riley specifikt pratar om livet efter fängelset och hur han har reducerats till att helt enkelt existera, utan någon riktning eller syfte...”Vad sägs om ett montage där han fyller i massa jobbansökningar men ingen ringer tillbaka honom?” Jag frågade om en enda bild av honom där han kryssar i rutan där det står om han dömts för brott skulle vara tillräckligt, men direktivet var – det måste vara ett montage. Vi behövde tydligen se att han försökte få ett jobb. Om han inte försökte få ett jobb skulle vi aldrig förstå karaktären."
Flanagan insåg dock hur han skulle få Netflix att förstå hur detta montage inte bara gick ifrån hans vision, utan hur det skulle gå över budgeten:
- Vi lade till några scener till pilotavsnittets manus. Var och en innebar att vi var tvungna att hitta en ny plats för var bild där Riley fyller i en jobbansökan. Om och om igen. Och slutligen, när de insåg hur det påverkade budgeten att skapa denna spännande, massiva jobbsökar-sekvens, så släppte de det. ”Kan du åtminstone lägga till en dialog där att han inser att han borde fylla i jobbansökningar?” Vi lade till några repliker. Jag klippte bort dem i post-produktionen.
Men Netflix var inte färdiga. Serien behövde bli läskigare med fler monster och skrämseleffekter.
- De pressade oss enormt att lägga till mer skräck i pilotavsnittet. En scen de insisterade på som extra bilder var för att förklara vad som hände med några aktier. De föreslog en scen där vi ser ”ängeln” förfölja och döda en hemlös katt. Jag hatade det! De menade dock att ”om vi inte ser det så kommer ingen förstå vad som hände med katterna, och detta kommer lägga till en bra skrämseleffekt till piloten”.
Flanagan var igen helt oenig med Netflix men fick till slut ge med sig.
- Jag protesterade och protesterade men till slut förlorade vi den fighten. Så det är en scen i första avsnittet där vi följer en katt, som bara går runt, och sedan ser vi ur någons perspektiv från buskarna, och så tar någon katten ur bild. Det är som en katt-version av ”Fredagen den 13:e”. Det är fortfarande den dummaste scenen jag någonsin filmat.
Har du sett ”Midnight Mass” och tycker du Netflix hade rätt som kom med denna feedback?