Under senaste året har vi fått en rad romantiska komedier, eller romcoms, som skildrar kvinnan på ett mer frisläppt och självständigt sätt. Till skillnad från filmer ur samma genre från förr i tiden då de kvinnliga karaktärerna oftast var hjälplösa och behövde räddas ur valfri knipa av en omhändertagande man.
Även i klassiker som Charlie Chaplins ”Stadens ljus”, ”Det hände en natt”, ”Det ligger i blodet”, ”Prinsessa på vift” och valfri film med Meg Ryan eller Julia Roberts (speciellt den tveksamma ”Pretty Woman”) så handlade det om hjältinnor som även om de varit kaxiga, rättfram eller aktiva i karriären behövt en man vid sin sida – särskilt mot filmens klimax – för att klara sig. I sämre filmer har de dessutom använts som dekorativa kuttersmycken snarare än ha egentliga karaktärer.
Senaste åren har man kunnat se en utveckling dock när det gäller kvinnliga karaktärer i filmer av romantisk typ. I filmer som ”Juno” och ”500 Days of Summer” har vi sett Ellen Page respektive Zooey Deschanel som mer hårdkokta hjältinnor med kontroll över sitt liv och sexualitet medan deras partners Michael Cera och Joseph Gordon-Levitt varit av den mjukare, mer romantiska sorten.
Kvinnors sexuella frigörelse har fått allt mer utrymme på film men samtidigt länge varit tabu. Det är knappast helt nytänkande men ändå smått revolutionerande hur allt fler filmer dykt upp på sistone där kvinnan är den mer sexuellt frigjorda i en relation. DVD-aktuella ”Friends with Benefits” är en slänga mot romcoms där Mila Kunis och Justin Timberlake inser att de funkar bäst som sängkompisar snarare än partners. Storyn är snarlik den i ”No Strings Attached” där Natalie Portman och Ashton Kutcher (ironiskt nog Kunis gamla motspelare från ”Black Swan” respektive ”That 70s Show”) försökte sig på en KK-relation.
I ”Crazy Stupid Love” är det Steve Carells fru Julianne Moore som är den otrogna medan den lite fumliga (och ganska otypiskt okvinnliga) Emma Stone är den som raggar upp Ryan Gosling för att dregla över hans sexpack. Även i ”What’s Your Number” så är det kvinnan (Anna Faris) som är den lite klumpiga medan mannen (Chris Evans) får stå för nakenscenerna.
Självfallet finns även romantik för den mer sansat lagda. Fransk kärlek skildras i både charmiga ”Franska nerver” om två sociala fobiker samt den mer dramatiska ”Kärlek i Normandie” om en ångestfylld kvinnas relation med en fiskare. Vi får även se Mia Wasikowska som titelrollen i ”Jane Eyre” efter Charlotte Brontës klassiska roman om guvernanten som förälskar sig i sin husherre (Michael Fassbender). I ”Stockholm östra” inleder Mikael Persbrandt en relation med modern (Iben Hjehle) till barnet han kört ihjäl.
I alla fall så finns en klar skillnad från den klassiska, gammelmodiga typen av romantisk film där den fagra hjältinnan skulle räddas och mannen räddade. Nu är det mer jämlikt, och i vissa fall ombytta roller, och som spegel till det lite mer jämställda samhälle lever vi i så tillåts kvinnliga karaktärer att ta för sig både när det gäller relationer, män och sex.