I journalisternas väntrum är det oftast knäpp tyst mellan intervjuerna, men mannen bredvid mig frågar till slut försiktigt vad jag tyckte om filmen (varpå mitt korta svar löd: visuellt svag, storymässigt stark). Samtidigt erkänner han att han aldrig sett någon animé förut, men han är likväl övertygad om att alla som gillar ”Sagan om ringen”, och alla som gillar animé kommer älska den.
Jag är inte fullt lika övertygad, men uppskattar entusiasmen. ”Sagan om ringen: Striden vid Rohan” är också Philppa Boyens första animé och samarbete med regissören Kenji Kamiyama.
Hon berättar entusiastiskt om hur upplevelsen fick henne att förälska sig i formatet, men först pratade vi om franchisens första kvinnliga huvudkaraktär Héra.
Hur kom det sig att ni valde en kvinnlig huvudkaraktär?
- Om du ser till handlingen ur ett strikt manus- och berättelseperspektiv är det bara några få karaktärer som överlever. Men hon är också en intressant ingång till konflikten eftersom den startar med henne.
- Det blev spännande att utforska vad hon känner inför de mäktiga män som försöker bestämma över hennes öde. Speciellt eftersom hon från början har en viss mängd frihet. Hon är en tomboy som blivit uppfostrad av sin stridslystna pappa och sina krigsdugliga bröder. Och plötsligt tas denna frihet ifrån henne när hon blir myndig. Det är också då hon förstår att hennes pappa aldrig har tänkt att tronen ska gå i arv till henne, utan till hennes bröder.
- Parallellt med detta har vi den unga mannen Wulf, som hyser ytterst komplexa känslor för henne, men som likväl ber om hennes hand. Hon avvisar honom dock, och med det också sin bästa vän eftersom de känt varandra sedan barnsben. Hon är en väldigt intressant karaktär, inte för att hon är en kvinna, utan för de livsval hon står inför.
Kom idén om en animé eller idén till berättelsen först?
- Animé kom först. Warner Studios kontaktade oss en tid tillbaka, och vi hade planerat att göra en animé under ett par års tid. Men du måste hitta rätt form och berättelsen som passar ihop med den. Det är inte lika enkelt som det kan tyckas. Men när en av cheferna på Warner frågade vad vi tyckte om animé kom den här berättelsen till mig direkt.
Hur ser framtiden ut för ”Sagan om ringen”?
- Den är extremt spännande och den här filmen har varit ett fint sätt att återkoppla till den världen. I ärlighetens namn är det regissören Kenji Kamiyama och producenterna som dragit det största lasset. De är briljanta och har löst en nästan omöjlig uppgift. Vi gjorde filmen på tre år, och animé tar vanligtvis minst fem år att färdigställa. Jag är glad att han fortfarande står upp!
- Det ska bli väldigt spännande att se om vi kan göra fler animéfilmer för jag har helt förälskat mig i formatet. Nu i London har jag också träffat Andy Serkis som ska regissera vår nästa live-actionfilm och det har också varit otroligt spännande.
“Lord of the Rings: The Hunt for Gollum” hur går det med den? Blir det två filmer, eller en?
- Det blir definitivt en film. Vi har kommit överens om att göra två live-actionfilmer med Warners, och jag tror det är därför folk antagit att vi kommer dela upp ”The Hunt for Gollum” i två delar, men så är det absolut inte! Det blir en fristående film. Och vi ser över vad den andra filmen ska handla om och där finns flera fantastiska möjligheter. Jag är väldigt nyfiken på var vi landar med den.
- Att göra ”Striden vid Rohan” bevisade också att vi kan göra en fristående film och att den inte måste inkludera ringar eller mörka krafter.
Alla populära filmtitlar får till slut en remake – när det är dags för Sagan om Ringen trilogin vem hoppas du kommer regissera och skriva den då?
- Där finns några riktigt intressanta unga regissörer därute just nu, men kanske den personen inte har trätt fram än. När det gäller manuset är det viktiga att det finns en kärlek till originalet och att man verkligen förstår vad det innebär att göra film. Jag skulle gladeligen titta på någon annans tolkning.
"Sagan om ringen: Stirden vid Rohan" går upp på bio 13 december. Se hela intervjun nedan.