Film

Skribent

Paul Dakwar

2 september 2024 | 17:30

Pinsamt! Sony fejkade recensioner för att ge sina filmer bättre omdömen

Nästa gång du ser en recension som du tycker är för bra för att vara sann, då är det inte omöjligt att du har rätt.
Fejkade recensioner av appar och produkter är nuförtiden väntat. Det är dock inget nytt fenomen, i alla fall inte i filmvärlden. Om du för drygt 20 år sedan stötte på en recension av en viss “David Manning”, då har du mest troligen läst ett av filmstudion Sony Pictures egna fejkade recensioner.
 
Sommaren 2001 släpptes “The Animal” med Rob Schneider i huvudrollen, och kritikerna var knappast nådiga. Men mitt i alla sågningar fanns en strålande recension från David Manning på The Ridgefield Press, som kallade filmen "ännu en vinnare".
 
Problemet? David Manning var helt och hållet påhittad!
 
Sony Pictures iscensatte en av de största PR-bluffarna i filmhistorien genom att skapa en falsk filmkritiker, för att pumpa ut positiva recensioner av sina egna filmer. Recensenten David Manning blev ett ansikte för flera av Sonys lanseringar, från “Hollow Man” till “A Knight’s Tale”, innan bluffen avslöjades av en grävande journalist.
 
Jajamän. Vissa hade redan sina misstankar, som Newsweek-journalisten John Horn. När han grävde djupare i David Manning-affären upptäckte han något chockerande: tidningen som Manning påstods skriva för hade aldrig ens hört talas om honom!
 
Large 3a740f6238158b3f0977114405b34530 1 4rqtaeampqxyqqnmg9xqva
 
Och som om inte det vore nog, visade det sig också att Sony använt sina egna anställda som fejkade biobesökare i reklam för “The Patriot”. Denna skandal, tillsammans med erkännanden från andra stora filmbolag, avslöjade hur vanligt det var med oärliga marknadsföringsmetoder inom branschen.
 
Så, nästa gång du ser en glödande recension, tänk på David Manning och fråga dig själv – kan man verkligen lita på allt man läser?
 
| 2 september 2024 17:30 |