Du vet uttrycket "festa som om det inte finns någon morgondag"? Det är i korta drag vad de ondskefulla visionärerna i spelet "Deathloop" gör, utöver att de är villiga att göra nästan vad som helst allt för att ta kål på dig – utan att du har någon aning om varför.
Spelet utspelar sig på ön Blackreef, som ett ett gäng vetenskapsmän och annat löst pack har lyckats försätta i en loop som börjar om efter ett dygn. Du spelar som Colt, en man som vaknar upp på en strand utan att minnas något annat än att han precis blev dödad av en mystisk kvinna kallad Julianna – som inte verkar vara första gången.
"Deathloop" handlar om att döda åtta visionärer med superkrafter, stoppa loopen och ta reda på vad som egentligen hänt på ön. Dock är det lättare sagt än gjort, då du måste påverka händelseförloppet under dygnet för att lyckas.
Som att lösa en skjutglad Rubiks kub
"Deathloop" är mer eller mindre ett enda stort actionpackat pussel, som du sakta men säkert närmar dig lösningen på.
För att klara spelet måste som sagt Colt döda åtta personer under ett dygn. Problemet är att de befinner sig på olika platser vid olika tillfällen under de 24 timmarna, vilket gör det omöjligt att hinna med alla innan dagen börjar om igen. Spelet fungerar som så att du kan välja mellan att spela på fyra olika delar av ön vid fyra olika tidpunkter på dygnet: morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll. Det du gör vid en tidpunkt påverkar den nästkommande.
Vid ett tillfälle behöver jag till exempel komma in i en verkstad på eftermiddagen för att få tag på ett lösenord, som dock har hunnit brinna ner när jag anländer. Lösningen är att åka dit tidigare och förhindra att branden inträffar. Det fiffiga är att Colt minns alla pussel och ledtrådar du har löst under dagen, så du behöver sällan göra om saker flera gånger.
Det som gör det hela briljant är framförallt att du har en enorm frihet hur du vill tacka de enorma banorna, då det nästan alltid finns något att upptäcka eller någon att döda för att komma närmare ditt mål. Även om du inte lyckas döda alla till en början (vilket är omöjligt) finns det en poäng i att göra det ändå, då du låser upp nya kraftfullare vapen och förmågor som gör ditt uppdrag lättare. Efter varje uppdrag kan du välja att spara din upphittade arsenal för en summa, så att du behåller dem när dygnet startar om. Det ger det hela ett visst strategiskt element, samtidigt som en får en känsla av att man ständigt blir bättre. Det finns heller inget stressmoment, då tiden inte rör på sig när du väl befinner dig i en zon.
Allt är inte guld och gröna skogar, då det ibland blir en aning frustrerande när man besöker en tidpunkt och inte lyckas lista ut vad man ska göra för att komma vidare eller dör och får börja om. Det gör att vissa spelsessioner känns som slöseri med tid, även om du för det mesta lyckas åstadkomma något vid varje tillfälle. Det tar även en stund att komma in i de rätt så bökiga menyerna för att spara vapen och förmågor eller hur hela systemet med dygnet fungerar, vilket stundtals hindrar mig från att njuta fullt ut av upplevelsen.
En rökig science fiction-rulle från 60-talet
Förutom att kartorna i "Deathloop" är spännande och komplicerade pussel att lösa är det en ren fröjd att utforska den vackert designade ön som doftar 60-tal, neon och kitsch. Varje område känns designat in i minsta detalj och det är sällan som att något är placerat av en slump, utan allt känns gjort för att hitta någon ledtråd eller för att hjälpa din framfart.
Hela spelet har en genomgående tajt estetik, som för tankarna till gamla pulp-serietidningar eller science fiction-filmer. När jag smyger runt på Blackreef och utforskar den iskalla hamnen, det bisarra nöjesfältet eller det högteknologiska laboratoriet är det bara att ta in den täta och stundtals humoristiska stämningen.
Colt och Julianna har nämligen något av en rivalrelation där de båda ständigt retas med varandra över walkie-talkie, så pass att de nästan inte tar situationen på allvar. Colt passar även gärna på att leverera komiska repliker när du kommer vidare i berättelsen, som ofta är väldigt träffsäkra. Att du kan sparka dina fiender ner för stup och liknande utöver att skjuta dig fram, resulterar även det i rätt så humoristiska situationer.
Ett av de mest unika spel jag spelat
"Deathloop" är helt klart ett av de bästa spelen jag än så länge har spelat i år. Nästan alla aspekter av det som världsbygget, smygandet, det tajta skjutandet, det mystiska berättandet och konceptet med loopen – är oerhört välgjort och får mig att vilja utforska varenda liten del av ön för att komma vidare. Det finns visserligen många andra spel som leker med tidsloopar, men inte så här och så här bra.
Det som gör att betyget inte når toppen är att du ibland hamnar vid frustrerande eller förvirrande trösklar som hindrar din framfart, de krångliga menyerna och att det blir en aning repetitivt efter några timmar.
I övrigt är "Deathloop" helt klart en rekommendation till alla som gillar tajta förstapersonsskjutare, en snyggt levererad science fiction-berättelse och den 70-talsdoftande estetiken.
"Deathloop"
Genre: Action, förstapersonsskjutare
Utvecklare: Arkane Studios
Utgivare: Bethesda Softworks
Format: Playstation 5
Släpps: Ute nu
Utvecklare: Arkane Studios
Utgivare: Bethesda Softworks
Format: Playstation 5
Släpps: Ute nu
Har du spelat "Deathloop" eller några andra spel av Arkane Studios?