"Demon Slayer" av Koyoharu Gotouge har snabbt blivit den just nu populäraste manga- och animeserien i världen, så att ett licensspel baserat på Tanjiros kamp mot demonerna släpps för att casha in på de största fansen är inte det minsta förvånande.
"Demon Slayer: The Hinokami Chronicles" är ett riktigt snyggt animespel, som följer handlingen från förlagan troget och känns som att spela tv-serien – på gott och ont.
En för trogen tolkning av originalet
Berättelsen i "The Hinokami Chronicles" följer handlingen i den första säsongen och filmen "Mugen Train" (som fungerar som en brygga till den kommande andra säsongen).
Här följer vi den unga mannen Tanjiro, som efter att ha fått sin familj brutalt slaktad av demoner och sin syster Nezuko förvandlad till en beger sig ut på en resa för att bli demonjägare. Tillsammans med sina nyfunna vänner Inosuke och Zenitsu kämpar de mot demonerna i hopp om att göra systern till människa igen och besegra den fruktansvärda demonledaren Muzan Kibutsuji.
Spelet följer berättelsen från förlagan till punkt och pricka och bedömar sig noga med att återskapa sekvenser troget med rätt repliker och kameravinklar, nästan så att jag undrar varför jag inte ser om animeserien istället. Spelet fungerar bra som en spelbar uppfräschning av minnet inför fortsättningen – men det är något som saknas.
"Demon Slayer" har en hel del scener med väldigt stark emotionell sprängkraft, som inte riktigt träffar helt rätt i den här adaptionen. Det hjälper inte att många av de allra starkaste scenerna lämnas utanför kampanjen och istället förpassas till att sammanfattas med hjälp av stillbilder från animeserien.
Hade de snygga striderna, som är spelets huvudfokus, inte varit så pass roliga som de är – finns det egentligen ingen poäng att spela det här framför att se om förlagan.
Bombastiska sammandrabbningar och tröga promenader
Striderna i "Demon Slayer" fungerar lite som ett förenklat fightingspel där du kan använda dig av olika snabba attacker och starkare tekniker, samtidigt som det gäller att skydda sig och undvika fiendens anstormningar.
I de allra bästa stunderna känns det verkligen som att spela animeserien – på rätt sätt. När Tanjiro, Inosuke Zenitsu eller någon av de andra många spelbara karaktärerna avfyrar en av deras ikoniska attacker är det bara att njuta av det visuella fyrverkeriet som utspelar sig på skärmen. Ju länge man kommer desto mer krävs det av dig som spelare för att överleva, vilket gör mycket för upplevelsen.
Läs även: De 10 bästa animeserierna på Netflix
Dessvärre är allt annat som inte går ut att på att hugga med ditt katana meningslös utfyllnad och går för det mesta ut på att långsamt vandra runt i enkla labyrinter för att hitta hemliga föremål som låser upp nya filmsekvenser och liknande. Det är även som att Tanjiro och de andra rör sig lite trögt när jag flyttar på styrspaken, vilket inte hjälper.
En underhållande återblick
"Demon Slayer: The Hinokami Chronicles" är långt ifrån ett dåligt animespel och är till och med bättre än många konkurrenter, men i slutändan blir det inte mycket mer än en riktigt snygg men halv synopsis av förlagan.
Jag uppskattar att spelet är ganska rättframt och inte bedömer sig med att fylla ut berättelsen med onödiga grejer, men det jag lämnas med är en visserligen underhållande sammanfattning av serien, men ett något överflödigt spel om du inte är ett riktigt stort fan av "Demon Slayer".
Spelet är kul, men se hellre om animeserien eller vänta på att det hamnar på rea.
"Demon Slayer - Kimetsu no Yaiba - The Hinokami Chronicles"
Genre: Fighting, action
Utvecklare: CyberConnect2
Utgivare: Sega
Format: Playstation, Xbox och PC
Släpps: 15 oktober
Utvecklare: CyberConnect2
Utgivare: Sega
Format: Playstation, Xbox och PC
Släpps: 15 oktober
Vad tycker du om "Demon Slayer"? Kommer du spela spelet?