En pojke har blivit kidnappad och inlåst i källaren av en maskerad man. Medan familj och vänner letar desperat, får pojken oväntad hjälp… En avstängd telefon på väggen ringer plötsligt och där kan han kommunicera med mördarens tidigare offer - alla är de unga barn precis som han. Tiden är knapp, lyckas han fly?
Trailern till ”The Black Phone” hintar om en spännande och ovanlig mix av kidnappningsthriller och övernaturlig rysare. Historien är hämtad ur en Joe Hill-novell som regissören Scott Derrickson utvecklade till sin mest personliga, och emotionella, film hittills.
- När jag först läste novellen hade jag ingen aning om att Joe Hill var Stephen Kings son. Han ville inte att folk skulle veta om det när han började skriva, han ville bygga sig ett eget namn, vilket jag respekterar enormt. Men jag kände verkligen att "The Black Phone" var en otrolig filmidé. Det var en kort novell, bara 20 sidor lång, men någonting med konceptet kändes så cinematiska och unikt. Och den har alltid hängt kvar i bakhuvudet, som något som skulle kunna bli till en bra film, berättar regissören i en intervju med MovieZine.
Trailern till ”The Black Phone” hintar om en spännande och ovanlig mix av kidnappningsthriller och övernaturlig rysare. Historien är hämtad ur en Joe Hill-novell som regissören Scott Derrickson utvecklade till sin mest personliga, och emotionella, film hittills.
- När jag först läste novellen hade jag ingen aning om att Joe Hill var Stephen Kings son. Han ville inte att folk skulle veta om det när han började skriva, han ville bygga sig ett eget namn, vilket jag respekterar enormt. Men jag kände verkligen att "The Black Phone" var en otrolig filmidé. Det var en kort novell, bara 20 sidor lång, men någonting med konceptet kändes så cinematiska och unikt. Och den har alltid hängt kvar i bakhuvudet, som något som skulle kunna bli till en bra film, berättar regissören i en intervju med MovieZine.
Scott Derrickson såg också en chans att återvända till sin barndom, och skildra samhället där han växte upp.
- Det var ett våldsamt område i norra Denver. Där fanns mycket bråk, mycket blod. Mycket rädsla helt enkelt. Ted Bundy hade mördat folk i Colorado, Manson-morden hade just inträffat. Själv växte jag upp i ett våldsamt hushåll som många andra gjorde i min ålder. Föräldrar, pappor, straffade sina barn på ett annat sätt på den tiden. Min väns mamma, vår granne, blev mördad.
- Jag hade velat göra en film nästan i stil med en amerikansk "De 400 slagen", men jag kunde inte hitta rätt historia att placera i den miljön. När jag kom på idén att koppla den världen som jag kände till, och de barnen jag kände, med Joes berättelse, då kändes det som att jag var på rätt spår. Vi har lagt till många karaktärer och mycket story, men också hållt fast vid kärnan i det som Joe Hill skrev.
Du har jobbat med Ethan Hawke förr. "Sinister" är en riktigt vass thriller. Vad gjorde honom till rätt person att spela en hemsk barnamördare?
- När jag skrev manus ville jag verkligen att han skulle spela skurken. Jag sa: "För det första är han pedofil och dödar barn, för det andra bär han mask hela tiden." Men Ethan tvekade. "Masken är inga problem, det kan bli intressant. Men jag spelar helst inte skurkar, det måste vara något speciellt.” Han varnade mig för att han kanske inte var intresserad av rollen. Men han fick läsa manus och ringde upp mig samma natt. Han lämnade ett meddelande på min telefon med en replik ur filmen med en väldigt otäck röst: "I'm gonna murder the fuck out of you and it's gonna hurt immensely…” Då förstod jag att han var ombord.
- Det var ett våldsamt område i norra Denver. Där fanns mycket bråk, mycket blod. Mycket rädsla helt enkelt. Ted Bundy hade mördat folk i Colorado, Manson-morden hade just inträffat. Själv växte jag upp i ett våldsamt hushåll som många andra gjorde i min ålder. Föräldrar, pappor, straffade sina barn på ett annat sätt på den tiden. Min väns mamma, vår granne, blev mördad.
- Jag hade velat göra en film nästan i stil med en amerikansk "De 400 slagen", men jag kunde inte hitta rätt historia att placera i den miljön. När jag kom på idén att koppla den världen som jag kände till, och de barnen jag kände, med Joes berättelse, då kändes det som att jag var på rätt spår. Vi har lagt till många karaktärer och mycket story, men också hållt fast vid kärnan i det som Joe Hill skrev.
Du har jobbat med Ethan Hawke förr. "Sinister" är en riktigt vass thriller. Vad gjorde honom till rätt person att spela en hemsk barnamördare?
- När jag skrev manus ville jag verkligen att han skulle spela skurken. Jag sa: "För det första är han pedofil och dödar barn, för det andra bär han mask hela tiden." Men Ethan tvekade. "Masken är inga problem, det kan bli intressant. Men jag spelar helst inte skurkar, det måste vara något speciellt.” Han varnade mig för att han kanske inte var intresserad av rollen. Men han fick läsa manus och ringde upp mig samma natt. Han lämnade ett meddelande på min telefon med en replik ur filmen med en väldigt otäck röst: "I'm gonna murder the fuck out of you and it's gonna hurt immensely…” Då förstod jag att han var ombord.
"The Black Phone" är Scott Derricksons första film sedan "Doctor Strange", som kom på bio för fem år sedan. Han var även aktuell för att regissera uppföljaren men lämnade projektet i början av förra året. Sam Raimi fick ta över ”Doctor Strange in the Multiverse of Madness”. Varför - det vill han inte gå in på. Jag får ett kort, diplomatiskt svar (”Får inte säga något om det") och det känns inte som att Derrickson kommer återvända till Marvels universum inom snar framtid.
Däremot känns han ju mer som hemma i skräckgenren, där han får förverkliga originella idéer som "Sinister" eller ”Black Phone”. Och på tal om nya fräscha idéer i Hollywood var jag tvungen att fråga…
Den här veckan har vi just fått en trailer till "Scream", och en ny "Halloween" får snart premiär. Många uppföljare och reboots dominerar, inte minst i skräckgenren. Anser du det är svårare idag att få göra en originell skräckis i Hollywood?
- Nej, det tycker jag inte. Det är en spännande tid för genren. Och ikväll ska jag se "Halloween Kills", det ser jag fram emot! Jag är också nyfiken på nya "Scream"-rebooten, jag hoppas den är grym.
- Det har alltid gjorts uppföljare och remakes på skräckfilmer. Men det är en spännande tid tack vare en högre konstnivå som lyfter genren idag. Jag tittar på vad som hänt i genren bara de senaste 5-6 åren, med Ari Aster som gjorde "Hereditary" och Robert Eggers som gjorde "The Witch". Eller filmer som "It Follows". Det är konstnärliga filmer och ambitiösa filmer, men de är också mycket läskiga. Det är en bra tid för skräck. Skräcken mognar. Skräcken får mycket mer respekt och uppskattning från den breda filmvärlden. Det är inte längre billigt och chockfyllt. Publiken kan vänta sig bättre filmer och de får det. Det är iallafall min åsikt.
Däremot känns han ju mer som hemma i skräckgenren, där han får förverkliga originella idéer som "Sinister" eller ”Black Phone”. Och på tal om nya fräscha idéer i Hollywood var jag tvungen att fråga…
Den här veckan har vi just fått en trailer till "Scream", och en ny "Halloween" får snart premiär. Många uppföljare och reboots dominerar, inte minst i skräckgenren. Anser du det är svårare idag att få göra en originell skräckis i Hollywood?
- Nej, det tycker jag inte. Det är en spännande tid för genren. Och ikväll ska jag se "Halloween Kills", det ser jag fram emot! Jag är också nyfiken på nya "Scream"-rebooten, jag hoppas den är grym.
- Det har alltid gjorts uppföljare och remakes på skräckfilmer. Men det är en spännande tid tack vare en högre konstnivå som lyfter genren idag. Jag tittar på vad som hänt i genren bara de senaste 5-6 åren, med Ari Aster som gjorde "Hereditary" och Robert Eggers som gjorde "The Witch". Eller filmer som "It Follows". Det är konstnärliga filmer och ambitiösa filmer, men de är också mycket läskiga. Det är en bra tid för skräck. Skräcken mognar. Skräcken får mycket mer respekt och uppskattning från den breda filmvärlden. Det är inte längre billigt och chockfyllt. Publiken kan vänta sig bättre filmer och de får det. Det är iallafall min åsikt.
Själv kan han få testa på fantasygenren härnäst. Derrickson är aktuell för att regissera en uppföljare till kultfilmen ”Labyrinth” från 1986. Det talas också om actionäventyret ”Bermuda”, som kan få Chris Evans i huvudrollen. Men än vet han inte vilken som blir först ut.
- Jag vet faktiskt inte. Jag blev precis klar med denna, så jag har inte tagit några beslut om vad som händer härnäst. Det är mitt ärliga svar, jag vet inte säkert.
- Jag vet faktiskt inte. Jag blev precis klar med denna, så jag har inte tagit några beslut om vad som händer härnäst. Det är mitt ärliga svar, jag vet inte säkert.
Thrillern "The Black Phone", med Ethan Hawke, Jeremy Davies och James Ransone i rollistan, får svensk biopremiär 4 februari 2022.