Vissa spel har väldigt tydliga koncept. Man kan nästan höra säljpitchen bara genom att se postern. ”Evil West” är den överdrivna spelversionen av ”From Dusk till Dawn” som aldrig blev till på 90-talet. En klassiskt kombo-drivet actionspel. Högoktanig ”hack’n’slash” i en snygg och annorlunda miljö. Det är en bra idé, som tyvärr saknar både den varierande spelmekaniken och gripande handlingen som gjort genre-föregångare som ”God of War” till succéer.
Generisk handling med brist på intressanta karaktärer
I ”Evil West” följer vi Jesse Rentier, arvingen till den amerikanska organisation som slåss mot vampyrer och annan ondska i den vilda västern. När vampyrerna verkar bli smartare och nya mutationer i rasen dyker upp allt mer frekvent, måste Jesse undersöka vilka det är som ligger bakom den accelererande utvecklingen och hur man kan stoppa dem.
Till sin hjälp mot ondskan har han sin trogne vapendragare Edgar, en rutinerad vampyrjägare som sett allt som finns att se (tänk Danny Glover i ”Dödligt Vapen”), den älskvärda nörden Virgil som uppfinner diverse vampyrdödande prylar (tänk Q i vilken Bond-rulle som helst) och den starka och raka doktorn Emilia som balanserar Jesses muskler med hjärna (tänk Rosario Dawson i "Daredevil"). Tillsammans utgör de en högst intetsägande ensemble som snabbt kommer att glömmas bort.
Spelets handling och karaktärsbibliotek gör mycket lite för att fängsla spelaren, dels för att det helt enkelt inte läggs särskilt mycket tid på karaktärsutforskning och dels för att varken Rentier-institutet eller spelets antagonister är speciellt mångbottnade.
Något som skiljer TV-spel från film och TV är att man kan skapa en underhållande produkt utan den mest intressanta handlingen, så hur är då resten av spelet?
Stor variation i fiender, men samma angreppssätt
Variationen i fiender är något som ”Evil West” lyckas riktigt bra med. Det finns en mängd olika typer av monster att slåss mot, som alla har olika animationer när man gör slut på dem. Det blir en blodig och härlig ”monster mash” och det slår mig att spelet skulle göra sig bra till Halloween.
Problemet som sätter käppar i hjulet för spelets fiendeuppställning, är att nästan alla fiender kan hanteras på samma sätt. Det krävs ingen speciell strategi för att ta sig an de olika antagonisterna, utan man kan i princip klara sig genom samma metodik genom hela spelet.
De större och mer välutvecklade fienderna (eller ”bossar” som de ofta kallas i spelvärlden), kräver lite mer ansträngning och vissa av dessa fighter blir riktigt intressanta. Vissa kräver att speciella vapen används vid precis rätt tillfälle, andra att man med precision träffar deras svaga punkter. Dessa möten kan bli riktigt spännande, och när man tillslut lyckas avsluta monstrets framfart med en snygg avrättningsanimation är det riktigt tillfredsställande.
Många intressanta vapen, men få kombinationsmöjligheter
Vapenuppsättningen är också varierad och man märker att mycket arbete har lagts på att ta fram ett stort utbud av intressanta vapen, men likt fienderna så är omväxlingen mest ytlig. Vapnen skiljer sig inte tillräckligt från varandra, det spelar exempelvis ingen större roll ifall man använder sitt gevär eller armborst. Inte heller bygger de på varandra i kombinationer, du kan i princip använda samma metodik med ett enskilt vapen under hela spelet, utan att ens utforska övriga möjligheter i den enorma arsenalen.
Strategisk variation i antingen vapenhantering eller fiendehantering behöver finnas på plats för att skapa ett utmanande spel. Man kan klara sig utan ena, men sällan utan båda.
”Evil West” har på ytan förutsättningarna till att bli ett intressant actionspel, tyvärr byggs konceptet inte ut tillräckligt för att motivera en rekommendation.
"Evil West"
Genre: Action
Plattform: PC, Playstation 5, Playstation 4, Xbox One, Xbox Series X/S
Utvecklare: Flying Wild Hog
Utgivare: Focus Entertainment