"Jaktsäsongen är igång igen med nya "Monster Hunter Wilds". Det lyckas få spelredaktör Anders Eklöf, som tidigare varit tveksam till serien, att äntligen förstå grejen – även om det kanske håller honom i handen lite väl mycket.
Jag har alltid varit fascinerad av "Monster Hunter" och det stora fenomen som det har vuxit sig till genom åren, speciellt i sitt hemland Japan. Varje gång ett nytt spel i serien släpps blir fansen helt vilda av förväntan och bänkar sig framför sina spelmaskiner med pepp i blicken för att slakta stora monster i timmar.
För min del har jag aldrig riktigt fastnat heljärtat för serien, även om jag har försökt med och tyckt om spel som "Monster Hunter World" och "Monster Hunter Rise". Jag tycker att de är kul, men tröttnar relativt snabbt på den något tjatiga jakten.
Kanske kan "Monster Hunter Wilds" vara spelet som frälser mig och gör mig till ett riktigt fan av serien?

På besök i en främmande och farlig värld
I "Monster Hunter Wilds" spelar du som en monsterjägare som följer med en stor grupp äventyrare till en obefolkad och farlig plats kallad Forbidden Lands för att lokalisera en försvunnen expedition, som är full med hungriga monster i olika storlekar.
Det visar sig dock ganska snabbt att det faktiskt bor flera olika folkslag i landet, men de väljer dock att hålla sig gömda för att inte locka till sig monstren. Under vår resa får vi bekanta oss med de olika stammarna och hjälpa dem att bekämpa odjuren.
Det som slår mig redan vid inledningen är att det är mycket mer berättelsedrivet än tidigare, vilket både är till spelets fördel och nackdel. I tidigare spel har jag lite saknat att ha en narrativ drivkraft, så på den punkten är det välkommet, men det blir samtidigt lite väl mycket mellansekvenser och dialog som tar bort fokus på det som serien egentligen handlar om – monsterjakt.
Det tar lång tid innan det känns som att spelet drar igång på allvar, då mycket av de första timmarna går ut på att introducera karaktärer och hålla spelaren i handen. Att det är mer berättelsedrivet leder till att vissa monstermöten blir riktigt mäktiga och filmiska, medan jag vid andra tillfällen tvingas följa efter en person som babblar smörja i fem minuter.
Nu ska vi ut på monsterjakt... med förvirrande menyer
I grunden fungerar "Monster Hunter Wilds" som serien alltid har gjort. Du ger dig ut på en stor karta för att lokalisera ett visst monster, kämpa mot det och till sist karva loss päls och liknande som kan användas till att tillverka ny utrustning. Upprepa, upprepa, upprepa.
Till din hjälp har du hela 14 olika vapentyper att välja mellan, som bjuder på väldigt olika spelupplevelser. Jag provar först två kvicka småsvärd, men återvänder av vana till det stora bredsvärdet som svingas runt som om det vore ett tungt kylskåp – på ett bra sätt!
Det är väldigt kul att slåss mot de olika oerhört väldesignade och inte minst varierande monstren, som alla kräver olika teknik för att besegra. Det kan dock vara väldigt svårt att komma in i alla system och menyer, då du har alla möjliga andra verktyg i din arsenal som lockbeten, helande drycker och fällor att använda. Just menyerna är bedrövligt dåliga och svårmanövrerade, speciellt mitt under de hetsiga striderna. Det kanske finns en viss charm i att känna sig utsatt, men Capcom hade verkligen kunnat designa något bättre menyer.

Lagom imponerande grafik och mäktiga strider
"Monster Hunter Wilds" är inget galet snyggt spel och det märks att det inte riktigt är optimerat för den ursprungliga Playstation 5 (där jag spelar), utan mer för PC och PS5 Pro. I läget som ger dig 60 bilder i sekunden blir texturerna väldigt grötiga, så jag rekommenderar verkligen att köra på det balanserade läget för bästa spelupplevelse.
Även om det svajar en aning rent tekniskt är det alltid mäktigt att möta en stor skräckinjagande best i de detaljrika miljöerna. Det blir speciellt imponerande under mer skriptade sekvenser, som när jag får jaga ett monster i en vild storm i öknen.
Striderna är väldigt tunga och fysiska med monster som rör sig naturligt. Det krävs verkligen en taktik från dig som spelare, då det gäller att veta när man ska attackera och när det är bättre att undvika eller retirera.

Det bästa "Monster Hunter"-spelet... för en nybörjare?
Jag har haft väldigt kul under jaktsäsongen i "Monster Hunter Wilds". Striderna med de mäktiga monstren är imponerande, utmanande på en bra nivå och väldigt kul. För mig som aldrig riktigt fastnat eller ens förstått serien tidigare är "Wilds" en bra inkörsport, då det har mer fokus på berättelsen och är bra på att lära ut hur saker och ting fungerar i en lagom takt.
Jag har förstått att de riktigt inbitna fansen är en aning besvikna på hur mycket det håller spelaren i handen och att det blir alldeles för stort fokus på berättande, men för min egen del är det här det bästa spelet i serien jag har spelat.
"Monster Hunter Wilds"

Genre: Action
Plattform: Playstation 5, Xbox Series X/S, PC
Utvecklare: Capcom
Utgivare: Capcom
Släpps: 28 februari
Plattform: Playstation 5, Xbox Series X/S, PC
Utvecklare: Capcom
Utgivare: Capcom
Släpps: 28 februari