Med en fantastisk färgpalett i turkos, lila och svart blandas neon-tonerna och skapar en surrealistisk värld där man rör sig i hög fart och möter relativt enkla fiender. ”Solar Ash”, är indiespelet från utvecklaren Heart Machine som tidigare gjort "Hyper Light Drifter", ett action-rollspel i 2D som hyllar retrospel.
I "Solar Ash" får vi spela som Rei, en Voidrunner som ska rädda sin planet med hjälp av sitt vapen och sina skridskor. Rei rör sig fort och smidigt i en värld full av vackra miljöer och uppdrag som måste lösas för att komma vidare med historien och framåt i spelet. Det är ett uppfriskande bidrag inom plattformsgenren på marknaden. I klassisk plattformsanda tar man sig från en bana till en annan med hjälp av stora och snabba hopp medan den dekorativa bakgrunden flyger förbi.
En vacker värld
Personligen har jag väntat på "Solar Ash" väldigt lång tid, det jag föreställde mig var inte riktigt det jag upplevde, dock är det ingen negativ känsla jag får. "Solar Ash" påminner stundtals om "Journey" från 2012, men med högre fart och tydligare story. Grafiken är snygg och klädsam, allt passar så fint ihop, utseende, spelkänsla och musik. Jag får lite "Suspiria"-vibbar av all surrealism, och slowmotion-funktionen när man slåss påminner om "The Legend of Spyro – The Eternal Night".
Varierande miljöer som lockar till upptäcksfärd
Ibland är målet lite otydligt, det krävs några försök innan man klarar ett svårt hopp eller lite betänketid innan man klarar ett pussel, men när man väl klarar det, så kommer den underbara "ahaaa"-känslan som en belöning. I "Solar Ash" tror man att man rör sig fritt i en öppen värld, men jag börjar tidigt förstå att jag är relativt låst till de uppdrag jag har framför mig innan jag kan komma vidare, detta är något som är till spelets nackdel, periodvis känner jag mig pressad att fortsätta questa när jag egentligen bara vill åka skridskor i full fart på fluffiga turkosa moln, göra coola hopp och upptäcka nya saker i varje område.
Låst och kontrollerad spelgång trots den öppna världen
Det märks att spelet är noggrant bearbetat och genomtänkt, dialogerna är intressant skrivna och röstskådespelarna gör ett bra jobb. Musiken skapar den perfekta stämningen och jag vill ha soundtracket tillgängligt för att lyssna på även när jag inte spelar. Miljöerna är detaljrika och varierande, varje zon har sitt tema med matchande slutbossfight. Slutmålet är tydligt, går man vilse är det enkelt att hitta tillbaka till utgångspunkten med hjälp av en scanningsfunktion. Stundtals saknar jag möjligheten att få ge mig ut och upptäcka världen på egen hand. Förutom mina huvudsakliga uppdrag, så finns det tyvärr inte så mycket mer att upptäcka.
Ett irritationsmoment jag har med "Solar Ash" är att små misstag leder till väldigt stora bestraffningar. Ramlar man ner från en hög avsats, så ramlar man oftast hela vägen ner till markplan, som tur är finns det generöst med save points utplacerat och dör man går det fort att börja om igen nästan precis där man var. Detta kompenseras av hur jäkla snyggt spelet är tillsammans med sin intressanta story, och spelet når sin höjdpunkt av kreativitet i zonen med svampnätverks-tema.
"Rinse and repeat"
Zonerna är stora och ger en kolossal känsla, spelet påminner mig ofta om hur liten jag är i denna spektakulärt färgrika värld, jag sitter med kontrollen i min hand och fjärilar i magen. Fjärilarna försvinner dock när repetitiva moment återkommer, ja spelet leder mig till olika zoner med olika miljöer, men, uppdraget är alltid detsamma; gå till en ny plats, hitta alla ”gömda” saker och lås upp bossfighten, döda bossen, vidare till nästa, skölj och upprepa. Från start har Rei alla sina förmågor och det enda som uppgraderas är hennes uniform. Som tur är så har spelet ett snabbt tempo och de få fiender som finns dör fort med Reis ”hack-and-slash”-svärdrörelse.
”Solar Ash” är ett kort och kreativt rymdäventyr på skridskor, förpackat i en action-plattform. Med sina vackra miljöer, imponerande musik och sköna kontroller i full fart, är det ett spel som alla borde uppleva!
"Solar Ash"
Genre: Action-plattform
Utvecklare: Heart Machine
Utgivare: Annapurna Interactive
Format: Playstation, PC
Släpps: Ute nu
Utvecklare: Heart Machine
Utgivare: Annapurna Interactive
Format: Playstation, PC
Släpps: Ute nu
Vilket av kommande indiespel ser du mest fram emot?