Fyra år har gått sedan "Super Mario Maker" släpptes till Nintendo Wii U. Konceptet var genialt: bygg din egen "Super Mario"-bana och dela den med världen. Nu är Wii U död och begraven, och vi har gått vidare till Nintendo Switch. Många har väntat spänt på om "Super Mario Maker 2" kan leva upp till förväntningarna och om avsaknaden Wii U:s handkontroll och stylus kan ställa till det för banbyggandet. Som tur är så lyckas "Super Mario Maker 2" leverera på de flesta punkter och även om byggandet blir pyttelite bökigare så är allt annat bättre än i originalet. Men vi tar det från början.
Oväntat roligt storyläge
"Super Mario Maker 2" går rakt på sak när du slår igång spelet. Här möts du av en huvudmeny där du direkt kan välja att antingen skapa en bana eller spela en bana online eller via det nya storyläget. I detta läge har Mario och ett gäng Toads hjälpt Peach att rusta upp hennes slott. Dessvärre råkar en hund trycka på självförstörelseknappen som skickar en raket på slottet och jämnar det med marken. Mario måste därför genomföra jobb (läs klara av banor) för att tjäna pengar till byggandet. Det finns mer än 100 banor att ta sig an och för varje avklarad bana får du ett visst antal mynt baserat på banans svårighetsgrad. Dessutom får du även behålla alla mynt du plockar upp när du tar dig igenom banan. Storylägets upplägg må vara simpelt men banorna är smart utformade och bjuder på stor variation från att bara ta sig från punkt A till punkt B till att lösa svårare omgivningspussel. Det är svårt att lägga ner handkontrollen och man är hela tiden motiverad att spela en bana till för att tjäna lite mer pengar för att kunna påbörja byggandet av en ny sektion av slottet.
Byggläget är enormt men inte grötigt
Om du är mer sugen på att bygga egna banor så kan du helt och hållet skippa storyläget om du hellre känner för det. Till en början kan bygglägget kännas överväldigande men tack vare pedagogiska symboler och bra anvisningsvideor är man igång med byggandet på nolltid. Du kan välja allt från vilken typ av bana du vill göra till vilka ljudeffekter du vill ha när du interagerar med olika föremål. Du kan också ändra spelstil baserat på olika "Mario"-spel. Utöver spelstilarna från "Super Mario Bros.", "Super Mario Bros. 3", "Super Mario World" och "New Super Mario Bros. U" så har "Super Mario 3D World" anslutit sig till ligan. Denna spelstil skiljer sig lite från de andra då det är möjligt att utföra andra typer av attacker och kommandon som gör att banorna går att utforma på nya, kreativa sätt. Dina banor blir snabbt komplexa men spelet lyckas bra med att hålla dig informerad om alla föremål och hinder som du har placerat ut utan att det blir för grötigt. Det råder ingen tvekan om att "Super Mario Maker 2" är fullproppat med prylar. Du kan byyga i princip alla föremål, fiender, powerups och hinder som någonsin har förekommit i ett "Mario"-spel. Dessutom kan du spela dina banor tillsammans med flera spelare. Så det enda som sätter gränserna för ditt byggande är din egen fantasi.
Saknaden av Wii U-handkontrollen
Efter att ha spelat "Super Mario Maker 2" i cirka 10 timmar så har jag insett att det bästa sättet att bygga banor på är att spela det i bärbart läge, då du kan använda pekskärmen för att få mer precision. Men har man korvfingrar som jag så kan man oavsiktligt komma åt ett föremål och förstöra delar av banan. Därför uppmanar jag dig att spela med någon form av pekpenna eller stylus när du ska bygga banor i "Super Mario Maker 2". Det går absolut bra att bygga med ditt finger men det går aldrig lika snabbt eller lätt som när du använde pekskärmen på Wii U-handkontrollen i originalet. Att bygga med handkontroll fungerar också men det blir betydligt bökigare att navigera i menyerna.
Ett oändligt spel
"Super Mario Maker 2" kan nästintill kallas för ett oändligt spel. Med tanke på att du kan ladda upp dina egna byggen online och ladda ner andras banor blir det bara en fråga om hur mycket tid du har att lägga ner på spelet. Redan på releasedagen fanns tusentals banor att välja på och det fylls på med flera tusen för varje timme som går. Det är imponerande när man stöter på en bana som är så genomtänkt att den hade kunnat konkurrera ut Nintendos egna banor. Med andra ord kommer du definitivt kunna spela "Super Mario Maker 2" en lång tid framöver och om jag ska vara ärlig så tror jag inte Nintendo kommer kunna bräcka denna pärla när det kommer till egenbyggande av "Mario"-banor i 2D. Nu hoppas jag spänt på att de går vidare till ett "Super Mario Maker"-spel där det går att bygga banor i full 3D. Men om det aldrig kommer så gör det absolut ingenting, för jag har "Super Mario Maker 2".
"Super Mario Maker 2"
Genre: 2D Plattform, Baneditor
Utvecklare: Nintendo Entertainment Planning & Development
Utgivare: Nintendo
Format: Nintendo Switch
Släpps: 28 juni 2019
Pris: 599 kr