Spel

Skribent

Robin Cocks

21 juni 2019 | 22:00

Recension: "Bloodstained: Ritual of the Night" - nattens triumf!

"Bloodstained: Ritual of the Night" är det ultimata kärleksbrevet till "Castlevania"-serien och lyckas dessutom stå på helt egna ben!
Fyra år har gått sedan "Castlevania"-producenten Koji Igarashi lämnade spelföretaget Konami och prövade sina egna vingar på Kickstarter för att skapa en spirituell uppföljare till mästerverket "Castlevania: Symphony of the Night" som släpptes 1997 till Playstation. Projektet, som fick namnet "Bloodstained: Ritual of the Night", drog in mer än 5 miljoner dollar och är ett av de mest inkomstbringande spelprojekten på Kickstarter.
 
Efter att kampanjen gick i mål har spelet kantats av flera förseningar och några inte så fullt imponerande demos som visats upp på olika spelmässor. Nu är äntligen "Bloodstained: Ritual of the Night" här men lever det upp till förväntningarna? Jag kan avslöja att det gör det. Med råge dessutom!
 
 

Slottet från helvetet

 
Först och främst kan jag meddela att "Bloodstained: Ritual of the Night" har lyckats förvalta alla de viktiga element som "Castlevania"-spelen har introducerat under årens långa lopp. Här finns ett enormt slott att utforska, mängder av fiender, en oändligt stor vapenarsenal, strålande musik och svåra bossar att dräpa.
 
Spelet låter dig spela som Miriam, en Shardbinder, som har förmågan att kristallisera demoner och absorbera dem för att kunna dra nytta av deras egenskaper. Miriam vaknar upp efter en flera års lång sömn till nyheten att demoner har börjat ödelägga världen. Hennes forne vän Gebel (även han en Shardbinder) är ansvarig för demonernas uppkomst och han håller till i ett enormt slott som är sprunget ur helvetet självt. Miriam ger sig därför ut på en resa för att stoppa Gebel och rädda mänskligheten innan det är försent.
 
 

Vapenvariationen är fantastisk!

 
Den största styrkan hos "Bloodstained: Ritual of the Night" är den enorma variationen av vapen och magier som du kan utrusta Miriam med. Allt eftersom du utforskar slottet stöter du på mängder av föremål, vapen och demonkristaller som du själv kan kombinera och uppgradera efter dina egna önskemål. Om du vill att Miriam ska gå loss på fulingar med ett stort svärd kan du göra det, eller om du vill köra med dubbla pistoler så funkar även det. Tack vare den välavvägda svårighetsgraden tvingas du pröva på olika vapenkombinationer för att komma fram till det optimala sättet att besegra en fiende på, och det gör spelmekaniken djupare än i många andra spel i samma genre.
 
När det kommer till nyskapande inslag i 2D actionäventyr-genren så är "Bloodstained: Ritual of the Night" kanske inte det bästa exemplet. Här finns många välbekanta spelmoment som har förekommit i massor av "Castlevania"-spel sedan tidigare. Däremot har man lyckats förädla dessa och gjort att gameplayet flyter på snabbare och bättre än vad det någonsin gjort i "Castlevania"-serien. Menyerna är snabba att navigera i, kontrollen är tajt, grafiken är krispig, musiken ljuvlig, vapensystemet är briljant och bandesignen är ständigt överraskande. När du har vant dig vid ett område så kastas du ofta in i en ny del av slottet som introducerar nya fiender, ny omgivning och nya utmaningar. "Ritual of the Night" belönar verkligen dig som spelare för din nyfikenhet och ditt utforskande.
 
 

Inte bara guld och gröna skogar

 
Som du kanske märker så har jag enormt mycket positivt att säga om "Bloodstained: Ritual of the Night" och jag skulle verkligen vilja säga att detta är en fullpoängare, men tyvärr går inte det på grund av spelets återkommande buggar. Flera gånger har spelet kraschat för mig samt låst sig i viktiga stunder under bossmöten som gjort att jag dött. Dessutom kan bilduppdateringen, som annars är väldigt mjuk och följsam, börja lagga utan dess like när mycket händer på skärmen samtidigt. Om dessa problem bara finns närvarande i Xbox-versionen (som jag har testat spelet på) vet jag ej men de förstör tyvärr helhetsintrycket av spelet. När det kommer till speldesignen i sig så har jag ingenting att klaga på.
 
Även om jag inte riktigt får samma aha-upplevelse i "Ritual of the Night" som jag fick när jag klev in i Draculas slott i "Symphony of the Night" så finns den där magiska spelkänslan närvarande. Koji Igarashi har gjort ett utmärkt jobb med "Bloodstained: Ritual of the Night" och även om det inte helt lyckas bräcka mästerverket "Castlevania: Symphony of the Night" så är det ett av de bästa spelen i genren och bevisar varför sidoscrollande actionäventyr är och kommer förbli relevanta många år framöver.
 
 
"Bloodstained: Ritual of the Night"
Genre: 2D Actionäventyr
Utvecklare: ArtPlay, DICO och WayForward Technologies
Utgivare: 505 Games
Format: PS4, Xbox One, PC och Switch
Släpps: 18 juni 2019 (25 juni 2019 för Switch)
Pris: 449 kronor
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
| 21 juni 2019 22:00 |