Förra veckan var det till slut dags för "Avatar: The Way of Water" att få premiär, efter 13 års väntan. Uppföljaren till James Camerons stora fantasyäventyr släpptes för den svenska publiken den 14 december, två dagar innan den amerikanska premiären, och har nu gått upp på biografer i totalt 52 länder.
Men hur pass stora har publikerna varit? Under sin första tid på vita duken spelade "Avatar: The Way of Water" in 435 miljoner dollar från världen över, enligt Collider. Det gör filmens premiär till den näst största i år, efter "Doctor Strange in the Multiverse of Madness", som under sin öppningshelg drog in 442 miljoner dollar.
Det innebär också att filmen nästan levde upp till prognosen, som var att den skulle lyckas spela in 450 miljoner i samband med premiären. Framöver har "Avatar: The Way of Water" dock ett ännu högre mål att försöka nå upp till. För att uppföljaren ska kunna gå med vinst behöver den spela in över 2 miljarder dollar, och Cameron har tidigare konstaterat att den måste bli en av tidernas mest inkomstbringande filmer.
Första "Avatar" står ännu kvar som just den mest inkomstbringande filmen i historien, med över 2,9 miljarder dollar i globala intäkter. När filmen först släpptes, i december 2009, spelade den in 241 miljoner dollar under de fem första dagarna efter premiären.
Årets bästa premiärhelg i Sverige
Under premiärhelgen lockade ”Avatar: The Way of Water” närmare 195 000 besökare i Sverige. Camerons uppföljare kan därför titulera sig som 2022 års mest sedda film under en premiärhelg, enligt ett pressmeddelande från Disney.