Krönika

Skribent

Jonatan Blomberg

19 oktober 2017 | 22:00

Snart dags att göra sig av med tv-kontrollen en gång för alla?

Den senaste veckans nyheter om tv-marknadens framtid, och dess största satsningar, antyder att nästa stora förändring i hur vi ser på tv väntar runt hörnet.
Det råder ingen direkt tvekan om att de flesta av oss i princip redan har lämnat gammal-tv, och dess daterade tablålagda utbud, bakom oss. Det som nu håller på att hända på tv-marknaden - är att företag du inte direkt associerar med tv ger sig in i leken. Låt oss titta lite närmre på de kommande (och väldigt intressanta) storsatsningarna från Facebook, Apple och Snapchat.
 

Facebook - 2 miljarder användare kan snart se "Skam" på engelska

 
 
Jag började skriva om Facebooks planer på att erövra tv-marknaden redan i våras, men det är först nu vi börjar kunna se det skiftet på riktigt. I september lanserade företaget nämligen tv-tjänsten Watch på sin amerikanska Facebook-sida, tjänsten släpps inom kort också globalt om allt går bra efter lanseringen i USA.
 
Watch-fliken är en reklamfinanserad streamingtjänst direkt på Facebook, där dem kommer att producera mängder av egna serier framöver. Med cirka två miljarder användare finns det gott om reklamintäkter att vänta sig, eftersom tjänsten (i alla fall inledningsvis) släpps gratis för alla användare.
 
Under gårdagen rapporterade vi om hur Facebook har köpt upp rättigheterna till en amerikansk version av norska tv-seriefenomenet "Skam". Tidigare under veckan gick sociala medier-jätten också ut med nyheten att Golden Globe-nominerade Kerry Washington ("Scandal", "Django Unchained") ansluter som exekutiv producent för deras kommande dramaserie "Five Points".
 

Apple - 8 miljarder kronor och Steven Spielberg

 
 
Vi har också rapporterat om att Apple kommer att satsa 8 miljarder kronor under 2018 på nya tv-serier. Den första bekräftade serien är Steven Spielbergs återupplivade antologiserie "Amazing Stories", med Bryan Fuller ("Hannibal", "American Gods", "Star Trek: Discovery") som seriens showrunner.
 
Det ryktas om att tanken bakom Apples enorma satsning är att släppa sina serier gratis, exklusivt för sina egna användare. När skillnaden på vad en tillverkares telefon eller dator klarar av, jämfört med en annans, är knapp - får man försöka hitta andra vägar att stå ut i mängden på.
 
Om valet exempelvis står mellan en iPhone och en Samsung - och Apple erbjuder 30 högkvalitativa tv-serier på köpet om du väljer deras produkt... ja, det hade nog faktiskt kunnat räcka för att övertyga mig.
 

Snapchat - 4 miljarder kronor och Duplassbröderna

 
 
Snapchat har visserligen varken en budget eller en användarbas ens i närheten av Apple och Facebook. Men jag tror att deras satsningar på serier kommer att bli särskilt typiska för vår "nya" tv-marknad framöver.
 
De gick redan i somras ut med information om sitt samarbete med Time Warner som ska generera omkring 10 nya kortare serier om året för den sociala medier-tjänsten. Innan dess investerade NBC Universal drygt 4 miljarder kronor i tjänsten för utveckling av egenproducerat innehåll (tillsammans med NBC).
 
Tidigare under denna vecka rapporterades det också om en ytterligare, väldigt spännande, utveckling i deras kommande satsning. De har kommit överens med Duplass-bröderna om att skapa exklusivt innehåll för Snapchat. Duplass-bröderna ligger bakom HBO-serierna "Togetherness", "Room 104" och "Animals" samt har ett distributionsavtal för sina långfilmer med Netflix där de släppte "Blue Jay" ifjol. Deras nya samarbete med Snapchat innebär att de kommer att börja skapa tv-serier som kommer att gå att hitta direkt i appen, med avsnitt på ungefär 8-10 minuter.
 
"Vi tänker defintivt på deras användarbas, vad skulle Snapchats kärngrupp av användare [framförallt personer födda under 2000-talet] gilla mest? Om vi gör en serie som verkligen fungerar så kanske vi håller oss till det - och gör 100 avsnitt av den serien. Snapchat sade, 'Vi kommer bara arbeta med några få partners, vi ska inte köpa in 1000 serier. Vi kommer att sätta er längst fram i mitten där alla kan se.' och att vi skulle 'vara oss själva'," berättar Mark Duplass för Variety. "Det ska också bli spännande att se vad man kan göra för att utnyttja det stående skärmläget i appen för att berätta en historia," fortsätter han. 
 

Är zappandets dagar förbi?

 
För oss som älskar tv-serier är det goda tider, det spenderas pengar som aldrig förr på både nya serier men också nya sätt att se dem på. När en företagsjätte som Facebook ger sig in i matchen och börjar tävla om annonsering - som kan skräddarsys specifikt till rätt typ av konsument - med ett urval på drygt två miljarder användare. När Apple bestämmer sig för att det nu känns som att det är rätt tidpunkt att lägga 8 miljarder kronor på egna tv-serier. När Amazon, Netflix, Hulu och HBO alla jagar nästa "Game of Thrones"-succé - vars sista säsong spenderar drygt 120 miljoner kronor per avsnitt.
 
Då undrar jag om inte zappandets dagar är förbi, och om det kanske har blivit dags att göra sig av med kontrollen till tv:n. Inom kort styr du allt från din mobil, surfplatta och dator medan du använder din tv som en större skärm - fjärrkontrollen kan man möjligtvis höja och sänka ljudet med i fortsättningen.
 
Tv-marknaden i dess nuvarande form har redan förklarats död många gånger om, men aldrig har det funnits så många miljarder i omlopp från oväntade storföretag redo att konkurrera ut det gamla. Jag tror att den här förändringen kommer att ske snabbare än vad många tror.
 
Vad tror du? Zappar du fortfarande omkring med fjärren eller startar du någon streamingtjänst direkt när det är dags "se på tv"? Kommentera gärna nedan!
| 19 oktober 2017 22:00 |