På filmrelaterade mötesplatser i stil med MovieZine finns det alltid en viss skara aspirerande filmskapare bland läsarna och användarna, och videon som finns inbäddad nedan är riktad till just er. Den är en del av The Film Theorists serie "Frame by Frame" och handlar om hur man kan jobba med så kallade "beats" i en berättelse för att göra den mer dynamisk och effektiv. Kort sagt kan man säga att det är en sorts emotionell förändring hos en karaktär som påverkar dennes roll inom hela narrativet, vilket resulterar i en tydlig framåtrörelse och högre tempo. Detta illustreras på snyggt vis i klippet genom en analys av hur George Lucas och Richard Marquand jobbar med just "beats" i "Star Wars Episode VI: Return of the Jedi" och hur den filmens mest minnesvärda sekvenser är så starka tack vare dem.
Filmskola och liknande i all ära, men inget är så lärorikt som att studera och finkamma de filmer som man själv finner emotionellt träffande. Det här är helt klart en sådan för mig, och för många andra också har jag en känsla av.
Filmskola och liknande i all ära, men inget är så lärorikt som att studera och finkamma de filmer som man själv finner emotionellt träffande. Det här är helt klart en sådan för mig, och för många andra också har jag en känsla av.
Känns din kommande episka rymdopera mer genomförbar nu?