Spelstudion Supermassive Games, kända för sina narrativa skräckäventyrsspel, blev först framträdande med ”Until Dawn” (2015), som var inspirerad av teen slasher-genren. Utvecklaren släppte den andliga uppföljaren, ”The Quarry” i somras, som på samma sätt är en filmisk valdriven berättelse, där spelarens handlingar kan få långvariga konsekvenser.
”The Quarry” har fått mestadels positiva recensioner, vissa kallar det ett av de bästa spelen från studion sedan "Until Dawn". Här på MovieZine beskrev vi spelet som en homage till 80-tals slashers och gav det högt betyg.
I en interview med VGC berättar Will Byles, regissören bakom båda spelen, om studions nästa spel och dess struktur.
Som tidigare ska spelare ges samma mängd valmöjligheter och speltid med rollfiguren. Will Byles säger att med en längre historia kan mer tid ges till karaktärerna där spelaren kan utforska relationerna, i motsats till kortare spel som de i spelserien ”The Dark Pictures Anthology”.
Skräck är givetvis i fokus igen men kommer avvika från undergenren tonårsskräck då detta begränsar väldigt mycket för spelets narrativ och uppbyggnad.
Dröjer cirka fyra år
På frågan om hur länge vi behöver vänta på nästa spel försäkrar Will Byles att det inte kommer ta lika lång tid som mellan ”Until Dawn” och ”The Quarry”. Projektet kommer uppskattningsvis ta cirka fyra år, det vill säga att det nya spelet släpps år 2025 eller 2026.
Supermassive Games förvärvades av Nordisk Games tidigare i år, vilket stärkte studion och ökar förhoppningsvis produktiviteten. Will Byles hoppas att detta även leder till att man får in fler och större skådespelartalanger till sina spel och han tror inte det kommer dröja länge innan de allra största Hollywood-skådespelarna dyker upp i fler tv-spel.
Fler skådespelare intresserade
- Det handlar mest om hur många dagar vi har dem, för det är väldigt dyrt och det tar lång tid att fotografera ett spel av detta slag. Så det blir lite av ett problem, förklarade Will Byles. När du får någon som Tom Cruise, blir det vad som kan vara en budget för ett helt spel, enbart budget för hans enskilda lön.
- Vi trodde att vi aldrig skulle få till exempel David Arquette för ”The Qaurry”, men nu återkommer folk oftare när vi försöker komma i kontakt, äldre och mer etablerade skådespelare börjar förstå och se tv-spel som en erkänd plattform. De yngre är mycket lättare att få med, eftersom de redan känner till spelvärlden oftast, berättar Will Byles.
Har du fått chansen att spela "The Quarry" än? Vad tyckte du om spelet? Är det ett smart drag att gå bort från tonårsskräck? Berätta för oss i kommentarerna!