”Searching” var en, i min mening, något underskattad favorit från 2018.
Aneesh Chagantys thriller var en väldigt unikt och snyggt gjord film om en man som försöker hitta- och samtidigt lappa ihop en knacklig relation med sin försvunna dotter. Detektivarbetet sker helt genom en datorskärm och var en kreativ och snygg användning av modern teknologi och förehavanden och som faktiskt erbjöd bra skådespel och personkemi trots sina anspråkslösa metoder.
Det är lätt att tro att konceptet skulle bli urvattnat så småningom, men flera har faktiskt lyckats bra, så som Josefine Bornebuschs film ”Orca”, ”Language Lessons” och så klart den fristående uppföljaren till denna film, ”Missing”.
Handlingen är egentligen i stort sett samma, fast omvänd. En dotter måste använda sina datorskills för att hitta sin försvunna mamma – allt utspelar sig över skärmarna. Men kanske just för att det är ett så annorlunda och intressant koncept har man inget emot att det utforskas ännu mer. Skådespelarna gör dessutom ett så pass bra jobb och utvecklar idéerna från första filmen till den grad att det inte känns som en total upprepning.
Det här är en film som inte liknar mycket annat i thriller-genren. Genidraget att hålla allt inom webbkameror och de digitala gränserna funkar lika bra här som i ”Searching”.
Som Andreas Samuelsson skrev om filmen vid dess biopremiär är det en "smart, spännande skärm-thriller full av twistar". Man kan ju inte annat än att hålla med. Särskilt när det är en idé som riskerade att inte funka första gången, än mindre två gånger.
Se den spännande och annorlunda screenlife-thrillern på Netflix nu!