Det här är filmerna du inte får missa i helgen.
V för Vendetta - fredag, Kanal 5, kl. 22.00
Under en kväll i ett framtida, hårt fasciststyrt, England fångas Evey (Natalie Portman) av några trakasserande poliser, men räddas undan av den mystiska V (Hugo Weaving), en maskerad frihetskämpe. V's mål är att störta den diktatur som förstört hans liv, och Evey väljer att bli hans följeslagare. Filmen, som är baserad på Alan Moores (som även gjort förlagan till "Watchmen") serieroman med samma namn, är en otroligt snygg framtidsdystopi och en studie kring människans natur. Projektet föll i händerna på förstagångsregissören James McTeigue, och trots att Wachowski-bröderna producerade blev resultatet ett mycket lyckat sådant, med en kall och rå känsla istället för tramsig serietidningsestetik. Eloge skall också ges till filmens två huvudrollsinnehavare, som båda gör fantastiska prestationer.
The Big Lebowski - fredag, TV3, kl. 00.00
Ta på er morgonrocken, häll upp eran White Russian, för nu är det dags för äventyr med ingen annan än The Dude himself. I denna spårade bowling- och kidnappningshistoria vandrar Jeff Bridges runt som den övervintrade slackern The Dude, som även går under namnet Jeffrey Lebowski. Detta visar sig även vara namnet på en rik affärsman, och när några män misstar The Dude för den andra Lebowskin sätter det igång en rad händelser som minst sagt spårar ur. Med en fantastisk skådespelarensemble och ett skruvat manus utan dess like lyckades bröderna Coen skapa komiskt guld som slår det mesta i genren. Att TV3 lägger "Jiddra inte med Zohan" på en bättre sändningstid än detta komiska mästerverk förblir ett mysterium.
Maverick - fredag, SVT1, kl. 00.30
Skön västernkomedi där Mel Gibson spelar den fingerfärdiga pokerspelaren Bret Maverick som ser chansen att delta i en stor pokertävling. Problemet är tävlingen har en viss anmälningsavgift och Maverick har lite ont om cash, så han ger sig iväg för att kassera in lite gamla skulder. Filmen är en skojfrisk filmatisering av TV-serien med samma namn som sändes i slutet på 50-talet. Och en av seriens huvudrollsinnehavare, James Garner, dyker även upp här. Regisserar gör Richard Donner, kanske mest känd för "Dödligt vapen"-filmerna. Och inte för att avslöja för mycket, men det förekommer en kul cameo för fans av de nämnda filmerna.
Kod Mercury - lördag, TV6, kl. 21.00
En nioårig autistisk pojke lyckas av en slump knäcka en superhemlig och avancerad krypteringskod som USA:s regering satsat stora pengar och prestige på. Naturligtvis måste han tystas, men vill man döda en liten pojke måste man först gå igenom Bruce Willis. Med Alec Baldwins NSA-chef hack häl tvingas Willis ut på actionstråk med den lilla pojken som sällskap. Lite av en dussinfilm, men ändå en helt ok action från regissören till "Skenet Bedrar" och "Domestic Disturbance". Dessutom återfinns Peter Stormare på ett hörn, vilket alltid är lika trevligt.
Liar Liar - söndag, TV3, kl. 22.00
En av Jim Carrey's bättre filmer och prestationer där hans komiska briljans får utspel till fullo, utan att bli för överdriven. Här spelar han advokaten Fletcher Reede, vars son, efter att ha blivit sviken för sista gången av sin pappa, önskar att han under en hel dag inte ska kunna ljuga. Han önskan går i uppfyllelse, vilket inte lämpar sig särskilt bra för Fletcher, då han som advokat inte ens kan berätta en liten vit lögn. Detta leder såklart till en del dråpliga situationer, vilka Carrey är perfekt för. Men bakom all humor finns också hjärta, vilket gör detta till en trevlig söndagsfilm.
In Bruges - söndag, TV4, kl. 21.00
Veckan rundas av med denna otroligt lyckade debutfilm av Martin McDonagh där Colin Farrells yrkesmördare skickas till den pittoreska staden Brügge i Belgien tillsammans med sin kollega (Brendan Gleeson) efter ett misslyckat uppdrag i London. Där ska de njuta av de viktorianska byggnaderna i väntan på order från deras chef Harry (Ralph Fiennes). Man ser tydliga influenser av Quentin Tarantino och Guy Ritchie men ändå så står filmen på helt egna ben. McDonagh blandar snygg svart humor med mer seriösa frågor kring moral, och det är just denna skickliga blandning av tragik och komik som gör filmen så bra. Lägg där till en otroligt rapp dialog, ett bländande skådespel (Fiennes och framför allt Gleeson är imponerande bra) och oemotståndligt vackra miljöer.