Skräckfilmen har alltid varit en genre som lockat publik suktandes efter skrämselhicka. Bara i år har ”Scream VI”, ”M3gan” och ”Insidious: The Red Door” dragit in hundratals miljoner dollar världen över. Trots att genren ofta är bespottad av kritiker så finns även utrymme för talang och kvalitet, något som filmskapare som Guillermo del Toro, Ari Aster och Jordan Peele bevisat.
Även om majoriteten av skräck kommer från USA så har även gott om sevärd genrefilm kommit från Europa, inklusive Skandinavien. Bara häromåret kom norska ”De oskyldiga”, danska ”Speak No Evil” och finska ”Ruva”. Men här är Sverige för ovanlighets skull något av ett svart får.
Häromåret bestämde sig mångsysslaren Joakim Lundell för att producera skräckfilm, ”Blair Witch”-liknande slasherrullen ”Feed”. Filmen var något så ovanligt som svensk skräck som fick relativt hyfsat mottagande av kritikerkåren och desto mer uppskattning av publiken, som till och med gav den publikpriset på Filmgalan.
Nu har Lundells uppföljare, ”Canceled”, släppts lös på biograferna och denna gång är kritikerna inte nådiga. Den har nästan uteslutande sågats till fotknölarna och därmed hamnat i den ständigt växande högen av svensk kalkonskräck, även om publiken lojalt dykt upp till biograferna. För även om Tomas Alfredsons pärla ”Låt den rätta komma in” höjde ribban stadigt så har svensk filmindustri plågats av hånade titlar som ”Evil Ed”, ”Det okända”, ”Frostbiten” och ”Strandvaskaren”. Till och med kultrullen ”Besökarna” är kanske mest känd för att vara oavsiktligt kul än bra.
I oktober kommer nästan svenska skräcksatsning, ”Karusell”, som redan sålts till 47 länder. Men baserat på trailern ser det ut som ännu en slasher av standardsort och varningsflaggorna höjs om samma brist på nya idéer som ”Feed” och speciellt ”Canceled” kritiserats för. Lundell planerar redan flera skräckfilmer - frågan är om han tar till sig något av kritiken eller bara räknar biografintäkterna...?
Vad kan svenska regissörer som har lust att prova på skräckgenren tänka på för att lyckas? Här är några förslag.
1. Svenska miljöer
En anledning till att ”Låt den rätta komma in” är en av få svenska rysare som faktiskt fungerar är inte bara att det handlar om en vampyr, utan en vampyr i Blackeberg. Även de som inte är bekanta med just den förorten känner igen de stockholmska höghusen och 1980-talsinredningen. Sverige har gott om välbekanta miljöer att utnyttja för skräckscenarion. ”Feed” använde sig effektivt av en visserligen väl anonym naturmiljö medan ”Karusell” utspelas på något så blågult som Liseberg. Vilka andra svenska miljöer finns att sätta skräck i? Använd fantasin!
2. Historier som engagerar
Precis som det är kul att känna igen svenska miljöer i skräckfilm så är det ännu viktigare med berättelser man kan relatera till. ”Speak No Evil” använde sig av det där paret man bekantar sig med på semestern som sedan vill fortsätta vänskapen och upplägget fungerade utmärkt för en skrämmande, psykologisk rysare. ”Ruva” handla om en tonårsflickas prestationsångest som resulterar i ett monster. Skräck behöver inte alltid handla om något främmande som hotar utan kan vara ännu mer spännande om det kommer inifrån.
3. Skådespelare vi gillar
Självklart ska nya, oprövade talanger få chansen på film och inom skräckgenren så säljer ofta attraktiva ungdomar i huvudrollerna. Men Sverige har en sådan stabil skådespelarelit att tanken kittlar om vad några av våra mest ärrade veteraner skulle kunna åstadkomma i skräckfilm. ”Besökarna” är en sådan populär kultfilm inte minst för tre av våra mest välbekanta stjärnor i huvudrollerna. Tänk att få se Helena Bergström i en ”Hereditary”-typ av roll? Eller Jonas Karlsson som seriemördare i stil med ”Black Phone”? Allt är möjligt!
4. Finslipa manus
Såväl skräck som svensk film generellt lider ofta av ett väsentligt problem - manuset. Oavsett hög budget, talang framför och bak kameran, starkt kvalitet på produktionen, etc. så är det i berättelsen med karaktärer och dialog som filmen landar i. Många skräckregissörer slår nästan knut på sig själva i ivriga försök att skrämmas men glömmer bort att vi behöver tro på eller åtminstone bry oss om vad som händer. Vi engagerar oss faktiskt i en utsatt hjältes öde framför snabbt glömda jumpscares. Det finns en anledning att ”Låt den rätta komma in” vann Guldbaggen för Bästa manus men även spelade in över 93 miljoner kronor.
5. Lek med det övernaturliga
Visst är det intressant att utforska mänsklig ondska i en psykologisk rysare - eller rentav bjuda på hederligt gammalt blodbad i slasher-form. Men för att locka och överraska den relativt kräsna skräckpubliken krävs nya, färska och kul idéer. Där kan svensk film lära sig mycket av Norge som kombinerat klassiska, övernaturliga monster med samhällsrelevanta teman - som nazistzombies i ”Död snö”, en varulv med vikingabakgrund i ”Vikingavargen” eller en lesbisk universitetsstudent med ”Carrie”-liknande krafter i ”Thelma”. Ett nordiskt klimat är inget hinder för övernaturliga fenomen vi är vana vid från amerikansk film.
Förutom ”Karusell” i oktober har vi även kommande skräckkomedin ”Konferensen” smat norska filmatiseringen av ”Hanteringen av odöda” att se fram emot.
Vad vill du se i kommande svensk skräckfilm?