SPEL

Skribent

Richard Hammar

14 april 2017 | 10:00

Spänning och skräck möts i rymdäventyret "Prey" - vi har provspelat

Från Arkane och Bethesda Studios som gav oss "Dishonored"-spelen kommer nu "Prey" och vi på MovieZine fick chansen att testspela det nya rymdäventyret.
Vad är "Prey"? Till att börja med, det finns redan ett spel från 2006 som bär samma titel och det nya spelet är inte kopplat till det som många kan tro. På Bethesdas YouTube-kanal berättar Arkane Studios creative director Raphael Colantonio:
 
- "Prey" är inte en uppföljare, det är inte en remake, det har inga knutna band med det ursprungliga spelet. Du måste titta på det som en helt ny titel.
 
Detta kan vara bra att veta om det för de som spelat det äldre spelet och funderar på det nya.
 
 
"Fientliga utomjordingar har tagit över Talos I rymdstation och du måste använda olika krafter och unika vapen för att avgöra ödet för mänskligheten", så beskriver Arkane Studios spelet "Prey". Utvecklarna har tidigare givit oss titlarna "Dishonored" och "Dishonored 2" som jag personligen tyckte var väldigt underhållande. Så nyheterna om studions nya spel fick mig väldigt upprymd. Ytterst lite visste jag dock om "Prey" och jag hade inte riktigt några förväntningar inför att testspela det. Men, överraskad är rätt ord för mitt första intryck, för kul hade jag under de 2-3 timmarna jag spelat "Prey" hittills.
 
"Prey" är en sci-fi thriller i första-personsvy som utspelar sig i rymden. Ingenting är som det verkar ombord på rymdstationen Talos I. Som Morgan Yu ger du dig ut för att finna ledtrådar du har lämnat åt dig själv för att ta reda på sanningen om ditt förflutna. Du måste även ta reda på och stoppa det mystiska hot som härjar på stationen.
 
 
Väldigt tidigt i spelet får jag "Dead Space"-vibbar och underbart nog även en gnutta "Half-Life"-känsla. Arkane Studios lyckas blanda ihop känslorna från de två topp-spelen och samtidigt skapa något helt nytt vilket gör mig imponerad.
 
Mycket från "Dishonored"-serien har man tagit med sig, hela "Powers"-menyn där du köper och uppgraderar dina krafter finns även med i "Prey". Här kan du även välja mellan dina mänskliga krafter och rymdvarelsekrafter. För inte trodde du att du var helt mänsklig, inte? Nej nej, här får du skapa ett eget personligt moralkompass över vad du vill bli och göra.
 
Vill du bli den mänskliga hjälten som räddar dina jämlika eller ska du låta rymdvarelsen ta över dig mer och mer? Upp till dig, och det är otroligt kul att experimentera med detta i "Prey". 
 
 
"Prey" är betydligt mer öppet än "Dishonored" och man märker tidigt att studion vill att man ska utforska och upptäcka så mycket som möjligt. Du kan återbesöka platser och leta förnödenheter. Spelet är otroligt snyggt och detaljerat, att få stå och bara spana ut över den oändliga rymden känns väldigt mäktigt.
 
 
Det lilla jag fått uppleva av själva handlingen gör mig nyfiken, tillräckligt för att vilja spela det fullständiga spelet. Jag ställs inför olika val, uppgraderingar, sätt att ta mig fram och får skapa min egna väg. Ett visst obehag ligger över stämningen och ett par gånger finner jag mig själv hoppa till. Ena studen tar jag mig lugnt fram genom blinkande korridorer och blodiga badrum för att senare gå all-in med mina vapen och krafter mot kraftfulla fiender. Vissa av rymdvarelsekrafterna är helt fantastiska och riktigt roligt uttänkta.
 
 
"Prey" är, av vad vi fått se hittills, ett riktigt kul och underhållande spel. Med känslan av topp-titlarna "Dead Space" och "Half-Life" så skapar spelet sin egna grund, tar med sig de bra sakerna från "Dishonored"-serien och gör något helt nytt och spännande för oss. Jag ser mycket fram emot att spela vidare när "Prey" släpps den 5:e maj.
 
Se 12 minuter ur spelet här:
 
 
Vad är ditt intryck av "Prey", är det något ni kan tänka er att spela?
| 14 april 2017 10:00 |