Zack Snyder gästade nyligen podcasten “The Joe Rogan Experience”, där han fick gott om tid för att gotta ner sig i filmrelaterade ämnen. Senaste filmen “Rebel Moon” kom självklart upp för diskussion, liksom de ekonomiska förutsättningarna i filmbranschen.
Under samtalet passade Snyder på att hylla den spridning Netflix kan ge sina filmer, och använde avancerad matematik för att bevisa att det förmodligen är fler som sett “Rebel Moon” hos Netflix än som såg förra årets största film “Barbie” på bio:
- Ta Netflix, till exempel, där man trycker på en knapp. “Rebel Moon”, eller hur? Vi säger att den ligger på nästan 90 miljoner visningar, okej? 80 eller 90 miljoner konton satte på den, ungefär. De antar två tittare per visning. Det är den sortens matematik. Så om den filmen gick upp på bio så hade det varit ungefär 160 000 000 personer som kollar, baserat på den matematiken. 160 000 000 personer med biljetter för 10 dollar, det blir… vad blir det? Jag vet inte. 160 000 000 gånger tio. Det är 1.6 miljarder. Så det var förmodligen fler som såg “Rebel Moon” än som såg “Barbie” på bio, eller hur?
Man kan såklart ha åsikter om Snyders matematik här. Det är till exempel långt ifrån säkert att alla som slog på “Rebel Moon” hemma såg hela filmen. Inte heller går det att med exakthet säga hur många som tittade via varje konto, även om Netflix uppskattar att det i genomsnitt är två tittare per konto (jag kan till exempel rapportera att det bara var jag som såg “Rebel Moon” på familjens konto, övriga medlemmar i hushållet var ointresserade).
Tittarsiffror i all ära, men den mer intressanta frågan är väl ändå vem som vunnit i en fight, Ken eller den här roboten?
Hursomhelst är det ju klart att både “Rebel Moon” och “Barbie” blev sedda av väldigt många. Det är också klart att det förmodligen är oerhört svårt, för att inte säga rakt uppochner omöjligt, att säga vilken som setts av flest människor.
Zack Snyder är härnäst aktuell med andra delen av “Rebel Moon”, med den fullständiga titeln “Rebel Moon - Part Two: The Scargiver”, som landar på Netflix den 19 april. Förhoppningen är såklart ytterligare en tittarsuccé.