Strul 2024

Action Komedi Thriller
98 MIN
Strul poster

Conny Rundqvist blir oskyldigt dömd för ett mord hand inte begått. Han uppmanas att göra det bästa av situationen men blir istället indragen i en stor kupp samtidigt som han försöker hitta den riktiga mördaren, men allt strular till sig! Remake av kultfilmen från 1988.
2.8 av 9 användare

Anna Hedlin

2 oktober 2024 | 23:00

Roande remake på egna ben

RECENSION. När strulputten Conny hamnar i fängelse för ett brott han inte begått behöver han ta till alla möjliga tricks för att försöka ta sig ur knipan. “Strul” är en remake som är så omgjord att den egentligen knappt är en remake, men väl en actionfylld stunds pålitlig underhållning med bra skådespelarinsatser.
När Björn Skifs och Bengt Palmers skrev manuset till filmen “Strul” i slutet av 80-talet kunde de nog inte i sina vildaste fantasier ana att deras film skulle fortsätta ses 36 år senare. Och att den skulle bli så pass intressant att den fick en remake kan inte ha funnits på kartan.

För i ärlighetens namn är det inte så vanligt med svenska remakes. Gamla trotjänare som Jönssonligan och Beck har inte blivit omgjorda, utan fått fortsättningar med modernare intriger och nya skådespelare. Men här har alltså manusförfattarna Jon Holmberg och Tapio Leopold valt att ta sig an denna kultfilm från 80-talet, och formligen sparkat in den i nutiden med full kraft. För här sparas inte på krutet, minsann.

I denna nya version är inte Conny Rundqvist (Filip Berg) längre en älskvärd men strulig kemilärare, utan en frånskild och olycklig elektronikförsäljare som inget hellre önskar än att känna sig bättre och mer lyckad än vad exfrun och hennes nya man gör. Något som är minst sagt svårt, då exet bor grandiost och är oförskämt lycklig med sin framgångsrika make.

En serie oförutsedda händelser och förvecklingar leder till att Conny åtalas för ett mord han inte begått, och döms till 18 år i fängelse. Han tänker dock inte bara ge upp sin frihet så enkelt, utan lyckas med både tur och otur, och några ogenomtänkta lögner, nästla sig in hos ett par medfångar som planerar en flykt. Fast besluten att rentvå sitt namn kastas Conny in i den ena livsfarliga situationen efter den andra, och måste konstant ta sig ur en himla massa strul på vägen mot upprättelse.

Där originalet från 1988 ser ut som en lång musikvideo med närbilder och mängder av olika vinklar, i rök och bjärta toner, får vi i remaken visuellt sett en mer nyanserad upplevelse. Men även om musikvideo-looken inte hänger med i hela filmen så återkommer känslan på ett uppdaterat sätt i de mer actiontyngda scenerna, med split screen och passande rappa klipp.

Det är gott om jakter, skottlossning, snabba beslut och spänning - men även humor, förstås. Filip Berg som den godhjärtade men fumlige hjälten gör ett bra jobb, även om nutidens Conny hade behövt en gnutta till av Björn Skifs charm och värme för att kännas riktigt solid.

I birollerna får framför allt de omaka poliserna Amy Deasismont och Eva Melander gott om tillfällen att skina, men även Joakim Sällquist och Dejan Čukić är riktigt bra som Connys kriminella kompanjoner.

Manuset är långt ifrån originalet, faktiskt så pass att man frågar sig varför det ens är en remake, när storyn är så annorlunda. Det hade gott kunnat vara en helt egen film som bara inspirerats en aning av Skifs och Palmers. För den som gillar originalet finns dock flera roliga blinkningar till ursprungsfilmen att se fram emot, vilket alltid är tacksamt när man gör om en film med många år (och många fans) på nacken.

Kontentan är att “Strul” från 2024 har en mer hållbar och genomtänkt story än vad originalet har, vilket verkligen talar till filmens fördel. Självklart finns det ändå flera tillfällen då en karaktärs agerande är helt ologiskt, men när det är en actionkomedi förlåter man väldigt mycket. “Strul” är ändå här för att underhålla, och det lyckas den tveklöst med.
| 2 oktober 2024 23:00 |
1
Den här filmen är dålig. Den lyckas inte bygga upp någon spänning utan är bara tråkig. Den lyckas inte heller vara rolig. Humorn består är knäppa och dryga dialoger. Skådespelarna är också rätt dåliga. Ingen kan agera ordentligt i sin roll och alla är bara så stela och tråkiga. Inte ens karaktärerna är intressanta.