Ready or Not 2019
Synopsis
En nygift brud tvingas delta i sin nya, excentriska familjs dödliga form av kurragömma.
Info
Originaltitel
Ready or Not
Biopremiär
23 augusti 2019
DVD-premiär
27 januari 2020
Digitalpremiär
13 januari 2020
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
20th Century Fox
Åldersgräns
15 år
Längd
Våldsamt underhållande kurragömma-skräckis
Att jaga människor av valfri anledning är knappast ett nytt koncept men i den här fräcka skräckthrillern finns det tillräckligt med underhållningsvåld, spänning, humor och twistar för att man aldrig ska bli uttråkad.
För de som missat vad ”Ready or Not” är så är det årets andra film om jakt på människor, och är alltså den som släpps på bio till skillnad från kritiserade ”The Hunt”. Utan att – uppenbarligen – ha sett den sistnämnda så kan jag meddela att jag är tämligen glad att den förstnämnda når ut, och tycker lite synd att den mest uppmärksammats på grund av denna debatt.
För denna fräcka lilla skräckthriller är våldsamt underhållningsvåld när det är som bäst – med gott om svart humor, kittlande spänning, vassa karaktärer och några oväntade twistar. Redan i inledningen vet vi att något står galet till hos rika familjen Le Domas då två unga bröder bevittnar ett brutalt mord som verkar vara relaterat till någon slags lek.
Trettio år senare möter vi Grace (Samara Weaving) som ska gifta sig med en av bröderna, Alex (Mark O’Brien). På bröllopsnatten får hon reda på att invigningsritualen för att bli en medlem av familjen är att delta i ett spel som väljs slumpmässigt, och när vald lek blir kurragömma inser Grace snart att det är en dödlig sådan där liv står på spel – i detta fall hennes eget.
Det är ett simpelt och klassiskt upplägg som härstammar redan från ”The Most Dangerous Game” (1932) om en miljonär och storviltsjägare som jagar människor som en sport. Vi har sett liknande upplägg i exempelvis ”Battle Royale”, ”The Hunger Games” och fjolårets ”Monster Party”. Så det är knappast någon purfärsk idé men regissörerna Matt Bettinelli-Olpin och Tyler Gillett lyckas injicera tillräckligt med personlig stil för att hålla intresset uppe.
Här finns politisk satir kring klassamhällen likt ”The Purge”-filmerna och ett väl utnyttjande av husmiljöer likt ”You’re Next”. Det är alltid en njutning att se en sådan oförutsägbar film, vilket särskilt gäller slutet. Det är inte lätt att försvara en film som går ut på att en ung, oskyldig kvinna ska jagas och avrättas men här görs det med sådan glimt i ögat och lekfull berättarglädje att det fungerar bättre än vad det brukar i denna genre. Till och med på den nivå att vi överser dess fåtal brister, som några både logiska och realistiska luckor.
Men den största anledningen till att ”Ready or Not” fungerar såväl är australienska Samara Weaving. Breda publiken såg henne först i ”Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” och nyligen briljerade i hon i Netflix-skräckisen ”The Babysitter”. Hon fullständigt lyser upp med sin såväl sårbara som tuffa och rakt igenom mänskliga hjältinna som förtjänar Jamie Lee Curtis och Sigourney Weavers finrum. Vi hejar på henne mer och mer för varje gång hon reser sig efter en ännu smäll och blir ständigt skitigare – och argare. Ett stjärnskott som står inför ett genombrott, redo eller ej.
För denna fräcka lilla skräckthriller är våldsamt underhållningsvåld när det är som bäst – med gott om svart humor, kittlande spänning, vassa karaktärer och några oväntade twistar. Redan i inledningen vet vi att något står galet till hos rika familjen Le Domas då två unga bröder bevittnar ett brutalt mord som verkar vara relaterat till någon slags lek.
Trettio år senare möter vi Grace (Samara Weaving) som ska gifta sig med en av bröderna, Alex (Mark O’Brien). På bröllopsnatten får hon reda på att invigningsritualen för att bli en medlem av familjen är att delta i ett spel som väljs slumpmässigt, och när vald lek blir kurragömma inser Grace snart att det är en dödlig sådan där liv står på spel – i detta fall hennes eget.
Det är ett simpelt och klassiskt upplägg som härstammar redan från ”The Most Dangerous Game” (1932) om en miljonär och storviltsjägare som jagar människor som en sport. Vi har sett liknande upplägg i exempelvis ”Battle Royale”, ”The Hunger Games” och fjolårets ”Monster Party”. Så det är knappast någon purfärsk idé men regissörerna Matt Bettinelli-Olpin och Tyler Gillett lyckas injicera tillräckligt med personlig stil för att hålla intresset uppe.
Här finns politisk satir kring klassamhällen likt ”The Purge”-filmerna och ett väl utnyttjande av husmiljöer likt ”You’re Next”. Det är alltid en njutning att se en sådan oförutsägbar film, vilket särskilt gäller slutet. Det är inte lätt att försvara en film som går ut på att en ung, oskyldig kvinna ska jagas och avrättas men här görs det med sådan glimt i ögat och lekfull berättarglädje att det fungerar bättre än vad det brukar i denna genre. Till och med på den nivå att vi överser dess fåtal brister, som några både logiska och realistiska luckor.
Men den största anledningen till att ”Ready or Not” fungerar såväl är australienska Samara Weaving. Breda publiken såg henne först i ”Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” och nyligen briljerade i hon i Netflix-skräckisen ”The Babysitter”. Hon fullständigt lyser upp med sin såväl sårbara som tuffa och rakt igenom mänskliga hjältinna som förtjänar Jamie Lee Curtis och Sigourney Weavers finrum. Vi hejar på henne mer och mer för varje gång hon reser sig efter en ännu smäll och blir ständigt skitigare – och argare. Ett stjärnskott som står inför ett genombrott, redo eller ej.