Nu vet jag inte om det redan finns någon liknande tråd, men jag kör igång den här i alla fall.
Filmåret 2010 har av många, inklusive undertecknad, setts som ett av de på senare tid sämsta filmåren. Jag tänkte att vi skulle ta och "break it down" och försöka komma fram till vilka filmer som verkligen varit bra. För mycket skit har det varit. Finns det några filmer som står över skiten?
Jag har kollat runt lite på "Best movies of 2010 so far"-listor på nätet, och att man har med filmer som The Other Guys, Book of Eli, Iron Man 2 och Alice in Wonderland talar ju mycket för vilket dåligt filmår detta har varit.
Själv skulle jag nog säga att The Social Network, Toy Story 3, Shutter Island, Winter's Bone och i viss mån Inception, hör till de bästa jag sett i år.
Jag reserverar mig dock för en del filmer som jag inte sett, som t.ex. Armadillo, Four Lions och Biutiful.
Så vad tycker ni, vilka filmer i år har faktiskt varit bra?
3462 inlägg
Tyvärr, jag kan aldrig bli underhållen av en films dumhet. Om nu inte filmens ambition är att vara dum, för det är en annan femma. Men misslyckas genom att man som du säger skrattar i fel situationer kan jag aldrig bli underhållen, snarare tvärtom.
Saken är väl mer den att man ser vad som är banalt och dåligt, men har en ganska stor dos överseende med det eftersom det samtidigt är underhållande, det finns en viss charm i att göra det banalt, men mycket med glimten i ögat. Filmen underhåller på grund av vissa premisser, premisser som enligt mig fungerar väl. Medan annan film underhåller på ett helt annat sätt och med andra premisser och som jag samtidigt kan säga vara en bättre film sett mer filmmässigt.
3462 inlägg
Ja självklart. Jag har ju högre förväntningar när jag går och ser en film av PT Anderson än en film av Roland Emmerich. Men ändock kan jag aldrig bli underhållen av en dålig film. Blir jag inte underhållen är det en dålig film på alla punkter.
Fair enough, Mats. Jag antar att vi ser på film olika helt enkelt.
Tänkte göra en första topplista för året:
10/10
Inception
The Social Network
9/10
Shutter Island
Easy A
Biutiful
Hämnden
8/10
The Ghost Writer
The Kids are All Right
Somewhere
Buried
10/10
Inception
The Social Network
9/10
Shutter Island
Easy A
Biutiful
Hämnden
8/10
The Ghost Writer
The Kids are All Right
Somewhere
Buried
Patalo vad var det du inte gillade med Expendables? Bara nyfiken.
401 inlägg
[color=#333333=#333333]En av de saker jag störde mig mest på var de (stundtals) fruktansvärda specialeffekterna, framför allt blodsprutet och eldeffekterna. Sen tyckte jag att det klipptes rätt illa mellan scenerna, berättandet flöt inte på något vidare, och vissa scener kändes malplacerade. Hela sidospåret med Stathams karaktär saktade ner hela filmens tempo.[/color]
[color=#333333=#333333]Jag tyckte helt enkelt att mycket var taffligt gjort, och inte på ett charmerande sätt. Den duger knappt som den hjärndöda actionfilm den försöker vara. Skämten föll platta och actionsekvenserna höll inte hela vägen. [/color]
[color=#333333=#333333]Det fanns såklart några scener att gottas åt, som Terry Crews rampage med sin gamle bettan, men i övrigt fann jag ingen större underhållning i filmen.[/color]
Jag måste nog säga att jag gillade efekterna i Expendables, viste dom är inte bra men det är på riktigt ingen cgi eller något sånt och det är något om kan vara välkomnande. Tycker nog att handlingen flöt på rätt bra och märkte inget med klippningen men jag kan håla med om att vissa skämt föll platta det var väl filmens största svaghet.
Ja jag gilade den iaf och den går lätt upp på min top 3 2010
Ja jag gilade den iaf och den går lätt upp på min top 3 2010
1361 inlägg
The Expendables har en hel del ganska kass CGI
Här är en full genomgång av filmens effekter, och en hel del utöver det jag nämner ovan är CGI.
http://www.fxguide.com/article644.html
@Nitro
Här finns en showreel också om du inte tror mig, som visar hur de skapade det mesta i datorn. [size=12=12]http://wwfx.net/reel.php[/size]
Här är en full genomgång av filmens effekter, och en hel del utöver det jag nämner ovan är CGI.
http://www.fxguide.com/article644.html
@Nitro
Här finns en showreel också om du inte tror mig, som visar hur de skapade det mesta i datorn. [size=12=12]http://wwfx.net/reel.php[/size]
Spoiler, skriver bara detta för att spoilern inte ska synas i sidofätet.
Verkar vara väldigt många som gillar Winters Bone? Jag tyckte filmen var bra, men inte mycket mer än så.
Jag har inte sett så många filmer från i år men inception ligger nog etta än så länge.
Jag har inte sett så många filmer från i år men inception ligger nog etta än så länge.
@ Thesonofman
Där ser man, var mer än jag trodde. Men det var ju faktiskt en del som även var riktigt.
Där ser man, var mer än jag trodde. Men det var ju faktiskt en del som även var riktigt.
Av de filmer jag har sett från detta året så tycker jag att Toy Story 3 och The Kids Are All Right har varit de bästa filmerna.
Vet inte riktigt vad jag tyckte om året. För mig är det dicaprios år då de, i mina ögon, två bästa filmerna har honom i huvudrollen. Inception och Shutter Island.
Sedan tänker jag sticka ut hakan lite och lägga till A-team i min lista. Inte för att den var superbra men den var så jäkla mycket bättre än vad jag trodde så jag hade kul när jag såg den. Årets överraskning för mig.
De övriga som jag kan komma på är. Hämnden, Toy story 3, draktränaren, Alice i underlandet, Cornelis, Dumma mej(it´s so fluffy kommer leva kvar länge), En galen natt(påminner ganska mycket om mig och min dam), himlen är oskyldigt blå, kick-ass, oceans, prinsessan och grodan, Robin Hood, Sherlock holmes, Social network.
Starkt år för animerade filmer, fast jag tycker att de brukar tillhöra de bättre filmerna år efter år. I övrigt tycker jag att Inception, Shutter Island, Hämnden och Oceans är de absolut bästa.
Sedan tänker jag sticka ut hakan lite och lägga till A-team i min lista. Inte för att den var superbra men den var så jäkla mycket bättre än vad jag trodde så jag hade kul när jag såg den. Årets överraskning för mig.
De övriga som jag kan komma på är. Hämnden, Toy story 3, draktränaren, Alice i underlandet, Cornelis, Dumma mej(it´s so fluffy kommer leva kvar länge), En galen natt(påminner ganska mycket om mig och min dam), himlen är oskyldigt blå, kick-ass, oceans, prinsessan och grodan, Robin Hood, Sherlock holmes, Social network.
Starkt år för animerade filmer, fast jag tycker att de brukar tillhöra de bättre filmerna år efter år. I övrigt tycker jag att Inception, Shutter Island, Hämnden och Oceans är de absolut bästa.
Så, har nu sett i runda slängar 85 filmer från förra året och ger följande filmer fyra eller bättre:
The Social Network, Svinalängorna, Inception, Shutter Island, Hämnden, Biutiful, The Town, True Grit, Black Swan, Another Year, The Ghost Writer, The King's Speech, Blue Valentine, Somewhere, Toy Story 3, Tangled, The Fighter, The Kids are All Right, Rabbit Hole, Never Let Me Go, City Island, The American, Let Me In, Easy A, Conviction och Buried.
Där de tre första är femmor, sedan går det från starka fyror och nedåt. Grymt filmår, men om något saknats är det väl någon fantastisk komedi.
The Social Network, Svinalängorna, Inception, Shutter Island, Hämnden, Biutiful, The Town, True Grit, Black Swan, Another Year, The Ghost Writer, The King's Speech, Blue Valentine, Somewhere, Toy Story 3, Tangled, The Fighter, The Kids are All Right, Rabbit Hole, Never Let Me Go, City Island, The American, Let Me In, Easy A, Conviction och Buried.
Där de tre första är femmor, sedan går det från starka fyror och nedåt. Grymt filmår, men om något saknats är det väl någon fantastisk komedi.
126 filmer sedda med ett snitt på 1.86. Ett "så där"-år, inte ens godkänt i snitt hos mig. Ingen femma, men två fyror. Resten en salig blandning.
Den enda film jag kan komma på som jag vill se är "Biutiful" från förra året, har inte sett den ännu och lite förväntningar har jag allt.
Den enda film jag kan komma på som jag vill se är "Biutiful" från förra året, har inte sett den ännu och lite förväntningar har jag allt.
3462 inlägg
Statistik i all ära, men det hänger mycket på vad man väljer att se. Är man lite kräsen så väljer man nog bort värsta skräpet och då höjs genomsnittsbetyget. Men vill man chansa lite mer är risken större att man får se mycket dynga också.
Personligen är jag väldigt nöjd med 2010, tror inte jag såg en film med betyget ett. Fast jag brukar kunna välja bort de sämsta :)
Personligen är jag väldigt nöjd med 2010, tror inte jag såg en film med betyget ett. Fast jag brukar kunna välja bort de sämsta :)
Äsch då. Jag ångrar inte en enda etta jag har satt under 2010. Det är lite roligare att chansa och snubbla över en pärla än att bara gå på säkra kort.
Ett "så där"-år är det sett ur och med statistiken i bakhuvudet, många treor är både bra och sevärda också.
Ett "så där"-år är det sett ur och med statistiken i bakhuvudet, många treor är både bra och sevärda också.
3462 inlägg
Nja, det finns inget som heter säkra kort. Men visst kan det vara roligt att chansa lite. Men jag går mycket på känsla. Speciellt när man ska plocka ut ett tjugotal filmer från en festivalkatalog som vi ska se och recensera. Hittills har det gått bra, då medelbetyget brukar alltid landa en bit ovanför 3. Härnäst blir det Tribeca och sen blir det Cannes, så vi får se hur det går där :)
Precis. Jag har undvikit mycket av vad som verkat kasst så jag har inte gett många ettor. Mitt snitt skulle säkert ligga över tre just nu.