Nu vet jag inte om det redan finns någon liknande tråd, men jag kör igång den här i alla fall.
Filmåret 2010 har av många, inklusive undertecknad, setts som ett av de på senare tid sämsta filmåren. Jag tänkte att vi skulle ta och "break it down" och försöka komma fram till vilka filmer som verkligen varit bra. För mycket skit har det varit. Finns det några filmer som står över skiten?
Jag har kollat runt lite på "Best movies of 2010 so far"-listor på nätet, och att man har med filmer som The Other Guys, Book of Eli, Iron Man 2 och Alice in Wonderland talar ju mycket för vilket dåligt filmår detta har varit.
Själv skulle jag nog säga att The Social Network, Toy Story 3, Shutter Island, Winter's Bone och i viss mån Inception, hör till de bästa jag sett i år.
Jag reserverar mig dock för en del filmer som jag inte sett, som t.ex. Armadillo, Four Lions och Biutiful.
Så vad tycker ni, vilka filmer i år har faktiskt varit bra?
401 inlägg
Som några kanske läst [url=../../../../artikel/6097-let-me-in-ar-kings-favoritfilm-2010]här på MZ[/url], så har Stephen King bidragit till denna diskussion med sina 10 favoriter från det här året, och listan ser ut som följer:
[size=12=12]1. [url=../../../../film/let-me-in-2010]Let Me In[/url]
[/size][size=12=12]2. The Town
[/size][size=12=12]3. Inception
[/size][size=12=12]4. The Social Network
[/size][size=12=12]5. Takers
[/size][size=12=12]6. Kick-Ass
[/size][size=12=12]7. Splice
[/size][size=12=12]8. Monsters
[/size][size=12=12]9. Jackass 3D
[/size][size=12=12]10. Green Zone[/size]
[size=0=0][size=12=12]Flera av de som nämnts i denna diskussion, Inception, The Social Network och Kick-Ass, finns representerade och jag kan hålla med om dessa. Monsters kan jag också hålla med om. Den var en av de bättre filmupplevelser jag hade i år. Let Me In har jag inte sett, men tvivlar på att jag kommer att ge den särskilt mycket cred då den ser ut att vara en ren kopia av Alfedsons film.[/size][/size]
[size=0=0][size=12=12]The Town har jag en del förhoppningar på, så jag hoppas att King har rätt i sin bedömning att lägga den som tvåa. Green Zone håller jag inte med om. Tycker inte den höll måttet i längden. Takers och Jackass 3D har jag inte sett, men betvivlar på att jag kommer att tycka om dem. Splice tycker jag verkar intressant, men har inte sett den så jag kan inte uttala mig om den.[/size][/size]
[size=0=0][size=12=12]Så baserat på denna lista så framgår det att detta år inte uppvisat särskilt kvalitativa tendenser. Eller att Kings filmsmak till viss del inte stämmer överens med min.[/size][/size]
401 inlägg
Som några kanske läst här på MZ så har Stephen King bidragit till denna diskussion med sina 10 favoriter från det här året, och listan ser ut som följer:
[size=0=0][size=13=13]1. Let Me In[/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]2. The Town [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]3. Inception [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]4. The Social Network [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]5. Takers [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]6. Kick-Ass [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]7. Splice [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]8. Monsters [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]9. Jackass 3D [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]10. Green Zone[/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]Flera av de som nämnts i denna diskussion, Inception, The Social Network och Kick-Ass, finns representerade och jag kan hålla med om dessa. Monsters kan jag också hålla med om, den var en av de bättre filmupplevelser jag hade i år. Let Me In har jag inte sett, men tvivlar på att jag kommer att ge den särskilt mycket cred då den ser ut att vara en ren kopia av Alfedsons film.[/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]The Town har jag en del förhoppningar på, så jag hoppas att King har rätt i sin bedömning att lägga den som tvåa. Green Zone håller jag inte med om, tycker inte den höll måttet i längden. Takers och Jackass 3D har jag inte sett, men betvivlar på att jag kommer att tycka om dem. Splice tycker jag verkar intressant, men har inte sett den så jag kan inte uttala mig om den.[/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]Så baserat på denna lista så tycker jag att det framgår att detta år inte uppvisat särskilt kvalitativa tendenser. Eller helt enkelt att Kings filmsmak (till viss del) inte stämmer överens med min.[/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]1. Let Me In[/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]2. The Town [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]3. Inception [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]4. The Social Network [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]5. Takers [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]6. Kick-Ass [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]7. Splice [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]8. Monsters [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]9. Jackass 3D [/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]10. Green Zone[/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]Flera av de som nämnts i denna diskussion, Inception, The Social Network och Kick-Ass, finns representerade och jag kan hålla med om dessa. Monsters kan jag också hålla med om, den var en av de bättre filmupplevelser jag hade i år. Let Me In har jag inte sett, men tvivlar på att jag kommer att ge den särskilt mycket cred då den ser ut att vara en ren kopia av Alfedsons film.[/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]The Town har jag en del förhoppningar på, så jag hoppas att King har rätt i sin bedömning att lägga den som tvåa. Green Zone håller jag inte med om, tycker inte den höll måttet i längden. Takers och Jackass 3D har jag inte sett, men betvivlar på att jag kommer att tycka om dem. Splice tycker jag verkar intressant, men har inte sett den så jag kan inte uttala mig om den.[/size][/size]
[size=0=0][size=13=13]Så baserat på denna lista så tycker jag att det framgår att detta år inte uppvisat särskilt kvalitativa tendenser. Eller helt enkelt att Kings filmsmak (till viss del) inte stämmer överens med min.[/size][/size]
Nej men som jag nämnde tidigare så tycker jag att det är lite kul att han verkar gilla heistfilmer för det gör även jag :) Det finns faktiskt en övervägande risk att jag verkligen kommer att gilla The Town, Takers har man ju däremot mestadels bara hört glåpord om, men jag ska ändå ge den en chans då det är min typ av film. Lite konstigt dock att han inte har valt att ta med Buried, det borde ju vara en film i King´s smak och efter alla goda recensioner så verkar ju den inte vara dålig heller, har själv inte sett den. Buried och The Town tror jag att kan styra upp det här året, men jag vågar liksom inte sitta här och hoppas, då blir man väl bara besviken.
Splice har jag sett en bit in på och av det jag såg så verkade den bra, men de som har sett hela säger att det är just första halvan som är bra, sen spårar det ur. Det var så mycket omkring mig då jag började titta på den så jag avbröt, men jag ska så klart se färdigt den snart nog. Eller färdigt, jag ska se OM den från början helt enkelt.
Splice har jag sett en bit in på och av det jag såg så verkade den bra, men de som har sett hela säger att det är just första halvan som är bra, sen spårar det ur. Det var så mycket omkring mig då jag började titta på den så jag avbröt, men jag ska så klart se färdigt den snart nog. Eller färdigt, jag ska se OM den från början helt enkelt.
The Town ska jag se på söndag.
Trevligt, tror nog att du kommer att få en härlig upplevelse. Nu tror jag inte att den är i Heat-klassen, men är den ens i närheten så kommer då i alla fall jag att gilla den. Du får väl säga vad du tyckte sedan då.
Har sett Splice och den var inget bra i mitt tycke.
Psychopatrik: Jag skulle verkligen kunna tänka mig en Die Hard-rulle på tåg. Det skulle vara sjukt coolt, om man, såklart, gör det på rätt sätt. Ett ställe man kan ta inspiration ifrån är ju Uncharted 2 och dess tågbana (jag hoppas att du märker att du bara MÅSTE spela Uncharted 2 då det nämns så ofta på forumet nu för tiden).
1361 inlägg
Filmåret 2010 blev just lite vassare. Såg nyss klar på filmen Mr. Nobody av Jaco Van Dormael och blev totalt blown away. Jag hade en känsla av att filmen skulle vara bra, men SÅ bra, I didn't see that one coming.
Filmen är något fruktansvärt ambitiös, Dormael har byggt flera olika världar där Nemo vistas, alla med sin egna distinkta stil. Det hoppas fram och tillbaka i tid och rum, mellan olika versioner av Nemo och de runt omkring honom. En intressant studie i valmöjligheter och konsekvens/kaosteori, en helt fantastisk film som jag aldrig kommer glömma. Att sedan skådespeleriet på alla plan och i alla ålderskategorier är i världsklass gör inte saken sämre. Wow säger jag bara! Jaco Van Dormael noteras på listan över regissörer som jag kommer bevaka med största glädje.
5/5
Filmen är något fruktansvärt ambitiös, Dormael har byggt flera olika världar där Nemo vistas, alla med sin egna distinkta stil. Det hoppas fram och tillbaka i tid och rum, mellan olika versioner av Nemo och de runt omkring honom. En intressant studie i valmöjligheter och konsekvens/kaosteori, en helt fantastisk film som jag aldrig kommer glömma. Att sedan skådespeleriet på alla plan och i alla ålderskategorier är i världsklass gör inte saken sämre. Wow säger jag bara! Jaco Van Dormael noteras på listan över regissörer som jag kommer bevaka med största glädje.
5/5
Instämmer, en helt briljant film! Men tyvärr tror jag den räknas in i 2009 års utbud, men det gör ju inte filmen sämre.
Håller med, en riktigt riktigt bra film!
Toy Story 3 måste jag ju bara säga är en film som man gick och vänta på i 11 år. 2:an kom 1999 och 3.an 2010. Det var värt att vänta så länge på en 3:a för den var ett mästerverk och det är en av de bästa filmer jag har sett 2010.
Biutiful är ännu en film som stärker filmåret 2010. En mycket gripande film med en helt otrolig Javier Bardem i huvudrollen. Killen sopar ju mattan med alla andra skådisar just nu.
Ingen som nämnt Expendables? Var väll en av de bättre i år.
401 inlägg
[color=#333333=#333333]No it was not.[/color]
Till och med jag som är uppfödd på Arnold och Sylvester kan inte säga att ”The Expendables” är en bra film sett till utförandet och resten av vad som gör en bra film till vad den är. Emellertid är ”The Expendables” så pass banal att det blir grymt underhållande, någonting annat hade jag inte väntat mig och blev därför inte speciellt besviken. Den är inte anspråkslös någonstans och det är hela grejen med den. Mycket underhållande för oss som började se film med dessa actionprofiler och har idoler i dessa numera åldrande gubbar.
Håller med Robert. The Expandebles levererar det den skulle - underhållning. Men bra film? Nej, nej.
3462 inlägg
Berätta för mig varför en film som underhåller inte kan vara bra? Om en film är underhållande är den väl ändå bra i sin kontext?
En film som underhåller kan vara bra. Det betyder inte att den är bra. Detta är ett exempel på en film som underhåller utan att vara bra. 2012 är en annan.
3462 inlägg
Men om en film lyckas underhålla mig är den ju bra. En film som misslyckas att underhålla mig är en dålig film. Hur kan man bli underhållen av en dålig film?
Kanske av filmens dumhet? T.ex. en film där jag hela tiden skrattar i fel situationer är ju definitivt underhållande, men jag kan ju inte riktigt säga att den är bra då den misslyckats med vad den egentligen ville uppnå.