Det är meningen att all information ni behöver ska vara i det här inlägget så läs igenom det noggrant och kolla gärna efter uppdateringar.
[b:ll09yqct]Regler[/b:ll09yqct]
Endast registrerade medlemmar får rösta och för att undvika fusk så får det bara vara en röst från samma IP och ni får såklart bara rösta en gång i varje omgång.
I gruppomgång 1 röstar ni på fem filmer, där poängen 5, 4, 3, 2 och 1 ska delas ut. Fem till den ni gillar mest, 4 till den som ni gillar näst mest och så vidare.
I gruppomgång 2 är det likadant, men eftersom bara fyra filmer ska gå vidare röstar ni på fyra, den som är bäst får fyra poäng, nästbäst tre och så vidare.
I gruppomgång 3 ska två stycken gå vidare, men här röstar ni på tre filmer. 3 till den som är bäst, 2 till nästbäst och så vidare.
I kvartsfinalerna, semifinalerna och finalen röstar ni på den ni tycker ska vinna duellen.
Om ni inte röster som man ska göra genom att tillexempel rösta på en film som inte är med i den omgången eller att inte ge poäng från 5 till 1 så kommer inte er röst att räknas, om man skulle ändra sin röst efter att omgången har avslutats så gills inte rösten heller.
I grundomgången räckte det med att ha sett hälften av filmerna för att få rösta men i rond 2 ska ni ha sett minst 7 av 10 filmer.
[i:ll09yqct]Från Omgång 3 och framåt ska ni ha sett alla filmerna för att få rösta.[/i:ll09yqct]
[quote="Exempel Grundomgången":ll09yqct]5 poäng: Heat
4 poäng: American History X
3 poäng: Memento
2 poäng: V For Vendetta
1 poäng: Reservoir Dogs[/quote:ll09yqct]
Om 2 stycken filmer skulle komma på samma poäng så är det först antalet femmor som avgör vilken som går vidare, sedan antalet fyror om det fortfarande är lika och är det fortfarande lika så antalet treor, ni förstår säkert principen.
Ni kan se på bilden härunder hur vi har tänkt att det ska se ut (Klicka på bilden för att se den i naturlig storlek).
[img:ll09yqct]http://img222.imageshack.us/img222/3586/nomineringarmj8.jpg[/img:ll09yqct]
Här kan ni se hur filmerna placeras in till rond 2 och var de hamnar är baserat på deras resultat i grundomgången så att det ska bli så rättvist som möjligt (Klicka på bilden för att se den i naturlig storlek).
[img:ll09yqct]http://img53.imageshack.us/img53/8886/nomineringaromgng2hm3.jpg[/img:ll09yqct]
[i:ll09yqct]Det är efter den här ordningen som jag har placerat in filmerna i de olika grupperna och det är inte helt rättvist eftersom grupp 1 är tuffast och grupp 4 lättast , jag kunde gjort de lite mer jämnt indelade men inte helt rättvist så därför lät jag det vara så här så att man enkelt ska kunna förstå hur jag har delat in grupperna. (Klicka på bilden för naturlig storlek)[/i:ll09yqct]
[img:ll09yqct]http://img84.imageshack.us/img84/4074/namnlsvg4.jpg[/img:ll09yqct]
Varje rond avslutas i grundomgången avslutas på fredag klockan 23.59 och nästa rond läggs upp på lördagen, vilken tidpunkt kan variera lite på grund av jobb mm.
I omgång 2 så är det dessa tider som gäller: från lördag-måndag 23.59 och tisdag-fredag 23.59.
[i:ll09yqct]I omgång 3 och framåt så återgår vi till att ronderna avslutas fredag 23.59 och nästa rond läggs upp på lördagen eftersom vi har mycket att ta hand om i skolan m.m.[/i:ll09yqct]
Vill ni diskutera tävlingen gör INTE det i den här tråden utan använd tråden [url=http://moviezine.mine.nu/filmsnack/viewtopic.php?t=2056&start=90:ll09yqct]Allmänna diskussioner om Filmmästerskapet[/url:ll09yqct] som tidigare hette nomineringar istället.
Den här tråden kommer att ligga överst i Allmänt så länge som tävlingen pågår eftersom jag har gjort den klistrad.
[b:ll09yqct]De senaste tilläggen är alltid i [i:ll09yqct]kursiv[/i:ll09yqct] stil.[/b:ll09yqct]
Saknas
för
Inga inlägg
Oj vad svårt! Det måste nog få bli Gladiator ändå. Båda filmerna är mästerverk, men Gladiator drar ändå det längsta strået.
Det här var väldigt svårt jag tycker om bägge filmerna väldigt mycket men min röst går ändå till...Gladiator
Rotk lätt. Synd att dom här på forumet inte har nån smak för bra film.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="reed":uqwh3wwg]Synd att dom här på forumet inte har nån smak för bra film.[/quote:uqwh3wwg]
Ja hur kan man rösta på RotK egentligen.
Jag röstar på Gladiator som har klart bättre handling, skådespelare och så är slutet otroligt gripande. RotK är inte en dålig film men ändå långt ifrån Gladiator som är på delad förstaplats hos mig.
Ja hur kan man rösta på RotK egentligen.
Jag röstar på Gladiator som har klart bättre handling, skådespelare och så är slutet otroligt gripande. RotK är inte en dålig film men ändå långt ifrån Gladiator som är på delad förstaplats hos mig.
Saknas
för
Inga inlägg
Det här var inte så svårt för mig och hade länge väntat på det här ögonbliket duellen mellan Return of the king och Gladiator.
Det blir GLADIATOR för mig helt enkelt men Return of the king är oxå väldig bra film men den har ingen chans med Gladiator som är en av mina favoriter.
Det blir GLADIATOR för mig helt enkelt men Return of the king är oxå väldig bra film men den har ingen chans med Gladiator som är en av mina favoriter.
Saknas
för
Inga inlägg
Jag har gått och tänkt på det här hela veckan, men nu har jag bestämt mig. Min röst går till Gladiator, eftersom jag känner att den till skillnad från Return of the king (också ruskigt bra) slutar där den ska. När man tror Return of the king är slut fortsätter det. Detta händer ca 4 gånger. Men som sagt svårt val mellan två sjuhelsikes filmer.
Saknas
för
Inga inlägg
Det här börjar bli riktigt svårt! Men när jag nu är tvungen att välja ut en så får det nog bli [b:ewlzpdzr]Gladiator[/b:ewlzpdzr], i'm sorry RotK!.
Saknas
för
Inga inlägg
[size=150:5ms3akd8=150:5ms3akd8][b:5ms3akd8]Resultat Kvartsfinal 1[/b:5ms3akd8][/size:5ms3akd8]
[color=green:5ms3akd8=green:5ms3akd8]1: Gladiator | 22[/color:5ms3akd8]
[color=darkred:5ms3akd8=darkred:5ms3akd8]2: LotR: Return Of The King | 10[/color:5ms3akd8]
Ronden avslutas fredag 23.59, nästa rond läggs [i:5ms3akd8]troligtvis[/i:5ms3akd8] upp dagen efter.
Läs igenom första inlägget.
Skriv inga kommentarar här utan i [url=http://moviezine.mine.nu/filmsnack/viewtopic.php?t=2056:5ms3akd8]Allmänna diskussioner om Filmmästerskapet[/url:5ms3akd8].
Endast medlemmar får rösta.
Det är nu dags för den första kvartsfinalerna, [u:5ms3akd8]rösta endast om ni har sett båda filmerna som möts.[/u:5ms3akd8]
Rösta genom att skriva den/de filmerna nu tycker ska vinna fajten mot den andra genom att skriva filmens namn och gärna en kommentar till varför ni röstar på den.
Resultatet presenteras på lördag och till skillnad mot de andra utslagstrådarna så kommer jag inte att presentera resultatet efter några dagar. Jag gör så för att spänningen inte ska förstöras.
Jag märkte nu att det blev ganska mycket att läsa men jag hoppas att ni tar er tid att göra det för det är förhoppningsvis en intressant läsning.
[size=150:5ms3akd8=150:5ms3akd8][b:5ms3akd8]Kvartsfinal 2[/b:5ms3akd8][/size:5ms3akd8]
[size=125:5ms3akd8=125:5ms3akd8][b:5ms3akd8]Filmernas väg genom tävlingen[/b:5ms3akd8][/size:5ms3akd8]
[b:5ms3akd8]The Godfather: Part I[/b:5ms3akd8]
The Godfather kom på en stabil andraplats i grundomgången, 13 poäng efter The Shawshank Redemption som den nu ställs mot igen, och 2 poäng före Forrest Gump. Ned till fjärdeplatsen var det 39 poäng så det var ändå från de första rösterna klart att den skulle gå vidare utan problem från Drama 3.
Den fortsatte på den inslagna vägen i nästa omgång då ten tog en hyfsat enkel seger mot Terminator 2 och Jurassic Park på de närmsta platserna bakom. Att det skulle bli så var ingen större överraskning eftersom den ligger på första platsen på IMDB vilket gör mötet mot The Shawshank Redemption, som ligger på andra plats, extra intressant.
Också i omgång 3 så blev det en stabil seger där den slog ut The Matrix, Star Wars: Episode V och Titanic. Sammanfattningsvis så kan man säga att The Godfather inte har gjort något större väsen av sig utan bara gjort vad som krävts för att utan problem ta sig vidare. Ska den fortsätta att göra så eller åka ut mot skribentens favorit, det får vi reda på om en vecka.
[b:5ms3akd8]The Shawshank Redemption[/b:5ms3akd8]
Den mötte ju som sagt The Godfather i grundomgången där den tog en klar seger före den och Forrest Gump och noterbart är att det var den film av alla som hade det högsta poängsnittet per röst med 3,24.
I andra omgången så tog den en minst lika imponerande seger då den hade otroliga 50 % fler poäng än tvåan och bak till trean var det ett nästan lika stort hopp. Den hade också högst poäng av alla filmer vilket kan bero på att det inte var en alltför svår grupp, det är bara Goodfellas som är värd att nämna av dom.
Det var först i omgång 3 som den fick problem när den stötte på Steven Spielbergs Schindler´s List som tog en knapp seger vilket var en liten överraskning. American Beauty och Saving Private Ryan var några av de filmer som åkte ut där och de fick endast hälften så många röster som de två i toppen så det var inget snack om vilka som skulle gå vidare till utslagsrundan.
[size=125:5ms3akd8=125:5ms3akd8][b:5ms3akd8]Kvartsfinal 2[/b:5ms3akd8][/size:5ms3akd8]
The Godfather: Part I vs The Shawshank Redemption
[color=green:5ms3akd8=green:5ms3akd8]1: Gladiator | 22[/color:5ms3akd8]
[color=darkred:5ms3akd8=darkred:5ms3akd8]2: LotR: Return Of The King | 10[/color:5ms3akd8]
Ronden avslutas fredag 23.59, nästa rond läggs [i:5ms3akd8]troligtvis[/i:5ms3akd8] upp dagen efter.
Läs igenom första inlägget.
Skriv inga kommentarar här utan i [url=http://moviezine.mine.nu/filmsnack/viewtopic.php?t=2056:5ms3akd8]Allmänna diskussioner om Filmmästerskapet[/url:5ms3akd8].
Endast medlemmar får rösta.
Det är nu dags för den första kvartsfinalerna, [u:5ms3akd8]rösta endast om ni har sett båda filmerna som möts.[/u:5ms3akd8]
Rösta genom att skriva den/de filmerna nu tycker ska vinna fajten mot den andra genom att skriva filmens namn och gärna en kommentar till varför ni röstar på den.
Resultatet presenteras på lördag och till skillnad mot de andra utslagstrådarna så kommer jag inte att presentera resultatet efter några dagar. Jag gör så för att spänningen inte ska förstöras.
Jag märkte nu att det blev ganska mycket att läsa men jag hoppas att ni tar er tid att göra det för det är förhoppningsvis en intressant läsning.
[size=150:5ms3akd8=150:5ms3akd8][b:5ms3akd8]Kvartsfinal 2[/b:5ms3akd8][/size:5ms3akd8]
[size=125:5ms3akd8=125:5ms3akd8][b:5ms3akd8]Filmernas väg genom tävlingen[/b:5ms3akd8][/size:5ms3akd8]
[b:5ms3akd8]The Godfather: Part I[/b:5ms3akd8]
The Godfather kom på en stabil andraplats i grundomgången, 13 poäng efter The Shawshank Redemption som den nu ställs mot igen, och 2 poäng före Forrest Gump. Ned till fjärdeplatsen var det 39 poäng så det var ändå från de första rösterna klart att den skulle gå vidare utan problem från Drama 3.
Den fortsatte på den inslagna vägen i nästa omgång då ten tog en hyfsat enkel seger mot Terminator 2 och Jurassic Park på de närmsta platserna bakom. Att det skulle bli så var ingen större överraskning eftersom den ligger på första platsen på IMDB vilket gör mötet mot The Shawshank Redemption, som ligger på andra plats, extra intressant.
Också i omgång 3 så blev det en stabil seger där den slog ut The Matrix, Star Wars: Episode V och Titanic. Sammanfattningsvis så kan man säga att The Godfather inte har gjort något större väsen av sig utan bara gjort vad som krävts för att utan problem ta sig vidare. Ska den fortsätta att göra så eller åka ut mot skribentens favorit, det får vi reda på om en vecka.
[b:5ms3akd8]The Shawshank Redemption[/b:5ms3akd8]
Den mötte ju som sagt The Godfather i grundomgången där den tog en klar seger före den och Forrest Gump och noterbart är att det var den film av alla som hade det högsta poängsnittet per röst med 3,24.
I andra omgången så tog den en minst lika imponerande seger då den hade otroliga 50 % fler poäng än tvåan och bak till trean var det ett nästan lika stort hopp. Den hade också högst poäng av alla filmer vilket kan bero på att det inte var en alltför svår grupp, det är bara Goodfellas som är värd att nämna av dom.
Det var först i omgång 3 som den fick problem när den stötte på Steven Spielbergs Schindler´s List som tog en knapp seger vilket var en liten överraskning. American Beauty och Saving Private Ryan var några av de filmer som åkte ut där och de fick endast hälften så många röster som de två i toppen så det var inget snack om vilka som skulle gå vidare till utslagsrundan.
[size=125:5ms3akd8=125:5ms3akd8][b:5ms3akd8]Kvartsfinal 2[/b:5ms3akd8][/size:5ms3akd8]
The Godfather: Part I vs The Shawshank Redemption
3462 inlägg
Det här känns som pest eller kolera i positiv bemärkelse. Båda är fruktansvärt bra filmatiseringar av böcker, men det måste ändå bli Godfather som har så otroligt mycket suveräna detaljer som gör den så komplett en film nånsin kan bli.
Godfather!
Godfather!
Svårt. Men det får bli [b:2dio7otl]The godfather[/b:2dio7otl] Efter som den är en av mina absoluta favorit filmer, Genom tiderna.
Svårt val men det fåt väl trots allt bli: The Godfather!
Man kan nog säga att det är en komplett film. Uppbyggd på ett exemplariskt sätt och innehåller det mesta som gör en bra film. Skådespelarna är fullständigt briljanta. Hur bra The Shawshank Redemption än må vara så slår den inte denna klassiker.
Man kan nog säga att det är en komplett film. Uppbyggd på ett exemplariskt sätt och innehåller det mesta som gör en bra film. Skådespelarna är fullständigt briljanta. Hur bra The Shawshank Redemption än må vara så slår den inte denna klassiker.
1753 inlägg
Först vinner Gladiator o nu röstar alla på Gudfadern. Ingen är på min sida! =(
[b:3vaj3kyv]Nyckeln till frihet[/b:3vaj3kyv]
[b:3vaj3kyv]Nyckeln till frihet[/b:3vaj3kyv]
enklare den här gången. har aldrig gillat Gudfadern, men älskar Shawshank Redemption. Så min röst faller på Shawshank Redemption.
[quote="hempo22":3tqh0tut]enklare den här gången. har aldrig gillat Gudfadern, men älskar Shawshank Redemption. Så min röst faller på Shawshank Redemption.[/quote:3tqh0tut]
Samma här...Nyckeln till Frihet solklart alltså!
Samma här...Nyckeln till Frihet solklart alltså!
Saknas
för
Inga inlägg
Det är bara att inse att Shawshank Redemption är en överskattad film. Självklart är The Godfather den bättre filmen. När jag tänker på Godfather kan jag komma på en massa klassiska scener, när jag tänker på Shawshank Redemption kommer ingenting...
[quote="Return of the King":21x6o1bf]Det är bara att inse att Shawshank Redemption är en överskattad film. Självklart är The Godfather den bättre filmen. När jag tänker på Godfather kan jag komma på en massa klassiska scener, när jag tänker på Shawshank Redemption kommer ingenting...[/quote:21x6o1bf]
Hehe,smaken är som baken,men att den är överskattad är du nästintill ensam om, iaf av de folk jag snackat med och sett på internet.
För mig blev valet [b:21x6o1bf] The Shawshank Redemption[/b:21x6o1bf]. Gudfadern är en riktigt bra film,men gillar The Shawshank Redemption ännu mer.
Hehe,smaken är som baken,men att den är överskattad är du nästintill ensam om, iaf av de folk jag snackat med och sett på internet.
För mig blev valet [b:21x6o1bf] The Shawshank Redemption[/b:21x6o1bf]. Gudfadern är en riktigt bra film,men gillar The Shawshank Redemption ännu mer.
Saknas
för
Inga inlägg
sjukt svårt val måste jag säga.. två av de bästa filmerna som någonsin gjorts ställs mot varandra och vi tvingas göra ett val mellan dom.. men hur jag än väger fram och tillbaka så finns det ändå ett klart val.. jag älskar Gudfadern och den är bra på alla möjliga sätt, kan inte hitta en enda dålig sak med den och jag vill lägga min röst på den.. men hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag ändå fram till samma sak.. Jag kan inte rösta emot The Shawshank Redemption, det går bara inte.. så sorry Godfather Corleone, men jag måste välja att lägga min röst på [b:wk776lep]The Shawshank Redemption[/b:wk776lep]