[b:2m3ro8fl]300[/b:2m3ro8fl]
Regissören bakom den hyllade Dawn Of The Dead 2004 Zack Snyder ska göra en episk film på den grafiska novellen 300, skriven av Frank Miller. Titlen 300 syftar på antalet grekiska soldater ledda av kungen av Sparta som i slaget av Thermopylae slogs mot en flera gånger större arme av perser. Slaget ska inspirerat hela Grekland att gå samman för att gå emot perserna.
Ser fram emot denna filmen, fast man inte vet så mkt än om den, förutom det intressanta manuset. Zack Snyders första film, zombie remaken var extremt snygg, cool musik och väldigt bra val av skådespelare och hade bra stäming. Denna är kanske är den episka filmen vi väntat på efter Gladiator!
Det verkar som en film med samma handling gjordes 1962, The 300 Spartans. Fast den är väl inte baserad på Millers novell då!
[b:2m3ro8fl]Premiär:[/b:2m3ro8fl] 2006
[b:2m3ro8fl]Regi:[/b:2m3ro8fl] Zack Snyder
[b:2m3ro8fl]Manus:[/b:2m3ro8fl] Frank Miller, Zack Snyder, Kurt Johnstad, Michael Gordon,
[b:2m3ro8fl]Genre:[/b:2m3ro8fl] Action/Äventyr/Drama
[b:2m3ro8fl]I Rollerna:[/b:2m3ro8fl]
[b:2m3ro8fl]Musik:[/b:2m3ro8fl] Tyler Bates
[b:2m3ro8fl]Producent:[/b:2m3ro8fl] Mark Canton, Gianni Nunnari, Frank Miller
[url=http://www.imdb.com/title/tt0416449/:2m3ro8fl]300[/url:2m3ro8fl]
[url=http://www.imdb.com/title/tt0055719/:2m3ro8fl]The 300 Spartans[/url:2m3ro8fl]
6342 inlägg
Det var lite oväntat för mig, men det bådar bara gott. En aning mer intresserad, kanske bli ett biobesök.
[quote="Alexander":dhzus1ib]MovieZines betyg:
!!
Mats ringde för nån timme sen o var helt lyrisk. Bland det bästa han sett på en bioduk, sa han. Men ni får höra det med hans egna ord om ngn timme. [/quote:dhzus1ib]
yay! måtte fanskapet komma till mig! annars är det att ta bilen!
!!
Mats ringde för nån timme sen o var helt lyrisk. Bland det bästa han sett på en bioduk, sa han. Men ni får höra det med hans egna ord om ngn timme. [/quote:dhzus1ib]
yay! måtte fanskapet komma till mig! annars är det att ta bilen!
Hahaha? Nej?! Är det sant? Du skojar inte Alexander?? Fy fan! Detta måste ju för fan firas med champagne! Ska fan köpa det imorgon och fira (skulle man nästan vilja) för det trodde jag aldrig att den skulle få en fullpoängare! Detta är inte sant! Nästan så jag hoppar av lycka! Ska banne mig boka biljetter efter sportlovet!! OJ OJ OJ! Nu väntar jag på recensionen! oj oj oj! jag är helt hysterisk!!!!
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Tyler":2ktpax5a]Snälla Gud! Nattpremiär![/quote:2ktpax5a]
Då ska jag dit med dig. Skiter i om jag ska till marocko kl 5 på morgonen dagen efter. Jag ska dit med dig!
Då ska jag dit med dig. Skiter i om jag ska till marocko kl 5 på morgonen dagen efter. Jag ska dit med dig!
3462 inlägg
Jag såg som sagt filmen tidigare idag och det var underhållning på högsta nivå! Det här är bland det ”värsta” jag har sett på en bioduk.
Zack Snyder har förvandlat Frank Millers serieroman som är baserat på slaget vid Thermopylae år 480 f.K till ett visuellt mästerverk. Gerard Butler gestaltar den känslokalla Kung Leonidas med bravur. Han och sina utvalda 300 visar upp en målmedvetenhet och orubblighet av sällan skådat slag. Leonidas lever för Sparta och hans män lever för honom. De existerar enbart för att försvara Sparta till sista andetaget. Vad gör det att förlora något trivialt som ett öga när Gud hade vänligheten att ge dem ett i reserv? När Leonidas får frågan vad hans 300 män har för yrke svarar de med ett stridsrop som får blodet att sjuda.
Det är svårt att föreställa hur ett sådant krig kan ha gått till och om känslorna och tankarna som florerade hos de inblandade. Snyder har genom Millers roman gjort ett helt lysande jobb med att få oss förstå dem. Man får en total inblick hos de orubbliga spartanerna och har även förståelse för Leonidas agerande. Slaget är rått och brutalt och får andra slag vi tidigare sett på film likna kafferep. Om de äter middag i bergspasset eller i helveter spelar mindre roll. Jag citerar Frank Miller om hans uttalande om Zack Snyder: ”My hat’s off to him. It’s must’ve been tough, tough job, and he pulled it off with unerring verve” Jag håller med Frank till 100%.
Detta var lite kort om hur jag upplevde filmen och den fulla recensionen får ni vänta på ett tag. Jag kan inte avslöja exakt när den dyker upp, men räkna inte med att den dyker upp i februari.
Zack Snyder har förvandlat Frank Millers serieroman som är baserat på slaget vid Thermopylae år 480 f.K till ett visuellt mästerverk. Gerard Butler gestaltar den känslokalla Kung Leonidas med bravur. Han och sina utvalda 300 visar upp en målmedvetenhet och orubblighet av sällan skådat slag. Leonidas lever för Sparta och hans män lever för honom. De existerar enbart för att försvara Sparta till sista andetaget. Vad gör det att förlora något trivialt som ett öga när Gud hade vänligheten att ge dem ett i reserv? När Leonidas får frågan vad hans 300 män har för yrke svarar de med ett stridsrop som får blodet att sjuda.
Det är svårt att föreställa hur ett sådant krig kan ha gått till och om känslorna och tankarna som florerade hos de inblandade. Snyder har genom Millers roman gjort ett helt lysande jobb med att få oss förstå dem. Man får en total inblick hos de orubbliga spartanerna och har även förståelse för Leonidas agerande. Slaget är rått och brutalt och får andra slag vi tidigare sett på film likna kafferep. Om de äter middag i bergspasset eller i helveter spelar mindre roll. Jag citerar Frank Miller om hans uttalande om Zack Snyder: ”My hat’s off to him. It’s must’ve been tough, tough job, and he pulled it off with unerring verve” Jag håller med Frank till 100%.
Detta var lite kort om hur jag upplevde filmen och den fulla recensionen får ni vänta på ett tag. Jag kan inte avslöja exakt när den dyker upp, men räkna inte med att den dyker upp i februari.
Härligt att höra, Mats! Det låter väldigt lovande. Jag undrar bara en sak, som iofs inte är så viktigt, men var den omtalade "orgie-scenen" med i filmen?
3462 inlägg
Fanns det flera? Nej, men tänkte främst på något jag hade läst om nån orgie-scen där en "satyr" (halvt get, halvt människa) var inblandad.
3462 inlägg
Jag var osäker på om du menade vålds- eller sexorgie. Jag kommer inte ihåg nån getmänniska dock.
Aha, ok förlåt, det var sexorgie jag menade.
Men det låter bra det där! Jag var lite orolig inför den där getmänniskan och sexorgien som tydligen har spelats in iaf, om jag förstått saken rätt. Det lät lite väl "weird".
Men det låter bra det där! Jag var lite orolig inför den där getmänniskan och sexorgien som tydligen har spelats in iaf, om jag förstått saken rätt. Det lät lite väl "weird".
Fy fan vad härligt att höra, Mats! Ohhh, vad jag längtar nu.
Tack Mats! Då är beställningen av bio biljetterna efter sportlovet oundvikliga! Den här ska ses på bio!
PS. Den kändes inte för kort med sina 1.45 timmar? säger man timmar eller minuter i slutet? är det sista i talet som man nämner som i detta fall är minuter? 1.45 timmar eller 1.45 minuter? hmm?
PS. Den kändes inte för kort med sina 1.45 timmar? säger man timmar eller minuter i slutet? är det sista i talet som man nämner som i detta fall är minuter? 1.45 timmar eller 1.45 minuter? hmm?
3462 inlägg
Nej, den kändes lagom lång.
Man säger ingetdera. 1 tim och 45 min är det korrekta eller 105 min.
Man säger ingetdera. 1 tim och 45 min är det korrekta eller 105 min.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Hmm, jag hade förväntat mig att slaget skulle vara blodigt, men att övriga slag skulle likna kafferep var jag inte förberedd på, hur blodig Sin City än är. Jag längtar som fan, men jag har ju mage som en femåring och sitter med kudden när jag ser på Gladiator.
Fortfarande given nattpremiär dock. Jag får fan äta det som serveras, för den här måste jag se.
EDIT: Question: hur är det med det visuella? För jag tycker att den på vissa bilder liknar ett tevespel... hur är det med det?
Förhoppningsvis lugnar det ner min mage lite ^^
Fortfarande given nattpremiär dock. Jag får fan äta det som serveras, för den här måste jag se.
EDIT: Question: hur är det med det visuella? För jag tycker att den på vissa bilder liknar ett tevespel... hur är det med det?
Förhoppningsvis lugnar det ner min mage lite ^^
3462 inlägg
Hela slaget är helt perfekt gjort, både visuellt och stridstekniskt.
Man kan få lite vibbar av Sin City. De slagen jag refererar till är de episka. Här får man se hur kroppsdelar flyger och far osv och påminner om den brutalitet man får se i tv-serien Rome.
Man kan få lite vibbar av Sin City. De slagen jag refererar till är de episka. Här får man se hur kroppsdelar flyger och far osv och påminner om den brutalitet man får se i tv-serien Rome.
Angående filmens längd har jag läst på flera ställen att den är 115-117 min lång. Och på IMDb står det att den är 91 min....vad är egentligen den officiella längden?
[quote="Mats":1n8a845y]De slagen jag refererar till är de episka. Här får man se hur kroppsdelar flyger och far osv och påminner om den brutalitet man får se i tv-serien Rome.[/quote:1n8a845y]
Det låter väldigt trevligt måste jag säga.
[quote="Mats":1n8a845y]De slagen jag refererar till är de episka. Här får man se hur kroppsdelar flyger och far osv och påminner om den brutalitet man får se i tv-serien Rome.[/quote:1n8a845y]
Det låter väldigt trevligt måste jag säga.
Så det är inge blod i filmen/slagen? På trailern får man se lite blod vid slaget när Leonidas rusar mot en person och sprätter upp magen på han.
[quote="Mats":jidk4ul6]Här får man se hur kroppsdelar flyger och far osv och påminner om den brutalitet man får se i tv-serien Rome[/quote:jidk4ul6]
Dessutom har folk har pratat om att att striderna är blodiga och i internationella trailers har man fått se massa blod spruta i stridsscenerna. Så ja, det är nog en hel del blod. Allt blod är gjort med CGI om jag har förstått det rätt.
Dessutom har folk har pratat om att att striderna är blodiga och i internationella trailers har man fått se massa blod spruta i stridsscenerna. Så ja, det är nog en hel del blod. Allt blod är gjort med CGI om jag har förstått det rätt.