Visa första inlägg
6342 inlägg
för
6342 inlägg
Håller med dig om att LotR är oerhört överskattad och inte förtjänar all hyllning som den fått. 300 är i rent underhållningssyfte flera nivåer över LotR, men som två olika filmer tycker jag inte man kan jämföra dom riktigt.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Remus":3vdrjdz9]Tyler, jag förstår mig inte på ditt hat mot Sagan om Ringen. Varför hatar du Sagan om Ringen så mycket? Visst, jag kan förstå att folk inte tycker att Sagan om Ringen är världens bästa film men att tycka att den är skit, det förstår jag inte, det är med ett vänligt ord, vansinne.

Jag förstår inte hur du kan hata Sagan om Ringen så mycket, är det för att miljarder människor runt om i världen älskar böckerna och filmerna? Så du måste gå emot "strömmen"?

Att tycka Sagan om Ringen är skit, det förstår jag inte alls.[/quote:3vdrjdz9]När har jag någonsin sagt att jag hatar LotR? Jag tycker om LotR, Fellowship och Two Towers är bra äventyrsfilmer även om de båda är ganska långsamma emellanåt. Det är Return of the King som stör mig så otroligt mycket. Först och främst hypades den upp som jag vet inte vad. Minas Tirith skulle vara så bra etc etc. Sedan kom den, och den är verkligen inte bra. Den känns så... svag. Det finns väldigt mycket som kan ifrågasättas, där spökarméns inkomst i slaget vid Minas Tirith som avgör allting på 2½ minut är den största svagheten.

Vidare är det slutet jag stör mig mest på, som jag har sagt tvåhundratusen gånger... att det fortsätter, och fortsätter, och fortsätter, och fortsätter i all evighet (och slutet är ÄNNU längre på extended...). Sedan känner jag instinktiv motvilja mot filmen när den hyllas till skyarna som världens bästa film genom alla tider, jag tycker att det är ett hån mot alla filmer som finns därute som är bättre.

Att jag är indiesjuk (att gå mot mainstream) är väl [u:3vdrjdz9]knappast[/u:3vdrjdz9] fallet med tanke på att mina absoluta favoritfilmer är Star Wars - en filmserie som inte direkt är opopulär, för att uttrycka sig milt.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Tyler":2lnmvd8o][url=http://www.youtube.com/watch?v=mKg4W_mPUDI:2lnmvd8o]En länk som postats många gånger här på MZ[/url:2lnmvd8o].[/quote:2lnmvd8o]
Haha den där var skitrolig! och det stämmer ju!
1026 inlägg
för
1026 inlägg
Remus, jag måste säga att jag är imponerad över att du lyckas få varenda tråd på forumet att handla om LotR. Bra jobbat.

Nu när tråden ändå bytt riktning, så tycker jag inte att man kan jämföra LotR med 300. Det är som att jämföra med Die Hard. 300 känns mer som en renodlad actionfilm medans LotR är mer fantasy/äventyr. Själv gillar jag båda filmerna, även om jag tycker att de är sjukt överskattade. 300 stod för förra årets mest överskattade film. Alla dessa oförtjänta hyllningar till Return of the King har dock fått mig att utveckla någon sorts avsky mot just den filmen. Jag menar 11 Oscar, kom igen. Även om PJ fick för hela trilogin så tycker jag att det var överdrivet.

En sak som är intressant är att folk säger att LotR är så mycket djupare än 300. Vad är det som är så djupt med LotR? Filmerna har en väldigt simpel handling och ganska enformiga karaktärer. Var ligger djupet? Skulle nog fan påstå att 300 är djupare, och det är just bristen av djup som gjorde att jag inte satt mer än en trea i betyg på filmen.

Som sagt, både 300 och LotR är bra filmer, men väldigt svåra att jämföra.
3462 inlägg
för
3462 inlägg
[quote="Remus":2t05hy35]Jag tycker att dom kunde ha tonat ner det lite lite granna. Men men, alla tycker olika. Han som recenserade 300 tyckte den var samma klass som Lotr, och det tycker jag är helt fel. 300 är bara på 1h 50 minuter(?) medans Lotr är på 10h och xx antal minuter med extended (vilket det skall vara) och som har så mycket mer djup än 300.

300 har så tunn handling, karaktärer (med undantag Leonidas, oj! han var visst huvudrollen) och annat så att ett papper är bredare på bredden.

Men 300 är en ren adrenalin fest för hela slanten så det var ingeting jag förväntade mig och därav tycker jag det är helt vansinne att säga att den är samma klass som Lotr.

Känner nu efter några månader efter bio premiären att den har svalnat lite i mina ögon, så ett betyg skulle nog bli som högst.[/quote:2t05hy35]

Du har fortfarande inte lärt dig att det var jag som skrev recensionen Du har missuppfattat det jag skrev om LOTR där. Jag citerar mig själv:

[i:2t05hy35]Tillsammans med ”Sagan om Ringen”-trilogin tar ”300” genren episka storfilmer till en ny nivå.[/i:2t05hy35]

Det jag vill ha sagt med det är att båda filmerna lyfter hela genren och jag jämför dem inte alls. Men det är väl ganska uppenbart vilken av dem jag föredrar

Sedan håller jag inte alls med att LOTR skulle ha mera djup, det var just det som saknades i LOTR för mig. Jag skulle gärna sett mer inblick i många karaktärer exempelvis.
2140 inlägg
för
2140 inlägg
Ah, tackar Mats. jag hade fått den rubriken om bakfoten. Tillsammans, det ordet hade jag glömt bort. Fel av mig.
719 inlägg
för
719 inlägg
[quote="Tyler":3sr5f9k0]Fantastiska argument du lägger fram. "Såg den med ögonbindel", "vad gojar han om".[/quote:3sr5f9k0]

Fantastiska eller inte, Kevin Smith snackar fortfarande bara dynga på videon - men underhållande var den, det ger jag den. Allt var ju ett enda stort skämt, tragisk är den som tar den videon på allvar.

[quote="Tyler":3sr5f9k0]Du sätter femmor på filmer som TCM: The Beginning, så good luck att försöka övertyga alla andra om att jag inte kan något om film.[/quote:3sr5f9k0]

Jag gillar TCM av rent underhållsmässiga skäl, av samma skäl som du gillar 300 kan jag tänka mig. Sen att jag rankar den bland mina tio bästa är mer av personliga aspekter, för nog fan kan jag skilja filmer från vad de är värda i ren kritisk bedömning och ur dess potentiella underhållsvärde - jag rankar alltid en film ur dessa två perspektiv. Och TCM tillhör favoriterna för den kan jag se om och om igen utan att någonsin tröttna, och därav min femma. Men ur kritisk bedömning så skulle jag nog inte ge den bättre än en trea, för jag vet att den är inte värd bättre.

Och likadant ser jag på 300 och LotR. 300 är en tveklöst mer underhållande film, men den kommer fortfarande inte i närheten av Jacksons välspelade, snygga och oförglömliga upplevelse som han ger oss i Sagan om Ringen.

...Sen så försöker jag inte övertyga nånting, så jag skiter väl fullständigt i vad andra tycker? Det här är vad [i:3sr5f9k0]jag[/i:3sr5f9k0] tycker.

[quote="Tyler":3sr5f9k0]Academy Awards har förstås alltid rätt.[/quote:3sr5f9k0]

Ehm, nej... men nu snackar vi inte heller om någon missbedömd liten nominering, vi snackar [b:3sr5f9k0]17[/b:3sr5f9k0] Oscars...
1250 inlägg
för
1250 inlägg
[quote="PatrikDenStore":2s2ynscx][quote="Tyler":2s2ynscx]Academy Awards har förstås alltid rätt.[/quote:2s2ynscx]Ehm, nej... men nu snackar vi inte heller om någon missbedömd liten nominering, vi snackar [b:2s2ynscx]17[/b:2s2ynscx] Oscars...[/quote:2s2ynscx]Snälla. Använd inte det argumentet, det får mig bara att hata filmen ännu mer.

Oscars säger ingenting, [b:2s2ynscx]speciellt inte[/b:2s2ynscx] när det stiger i antalet.
719 inlägg
för
719 inlägg
Oscars säger nog mycket för de flesta, sen om d inte gör det för dig är väl din ensak.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Så den filmen som vunnit flest oscars är med automatik den bästa filmen som gjorts?

Som en liten PS på det kommer min fråga: Vilken film har vunnit flest oscars av alla filmer?
2140 inlägg
för
2140 inlägg
Hur är det med oscars? bestämmer en jury vilka filmer som skall få en oscars eller är det folket? Tror nog på det först nämnda.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="SkruMp":2qcduznf]Så den filmen som vunnit flest oscars är med automatik den bästa filmen som gjorts?

Som en liten PS på det kommer min fråga: Vilken film har vunnit flest oscars av alla filmer?[/quote:2qcduznf]

Nej antalet Oscars-statyetter säger egentligen inte mycket om hur bra filmen är ur åskådarens synpunkt. Det är mer en indikation på att de delarna filmen vinner/nomineras för är bra gjorda. Sen behöver det nödvändigtvis inte vissa att filmen är bra även om chansen bör öka i och med hur många enskilda delar som får uppmärksamhet.

Konungens Återkomst vann massvis med Oscars för effekter, musik, klippning, smink m.m. och jag är tveksam till att någon som ser helt objektivt på saken kan säga att de delarna inte var bra, sen behöver man givetvis inte gilla filmen även om man kan hålla med om att vissa delar är bra gjorda.

Jag skiter i om t ex Citizen Kane och Den Siste Kejsaren är bland världens bäst gjorda filmer då båda är urtrista, det är trotsallt underhållningsvärdet och inte hur bra gjord filmen är som räknas. Därför kan jag mycket väl förstå om man gillar 300 mer än LotR, även om jag anser LotR vara både mer välgjord och bättre.

Titanic, Konungens Återkomst och Ben Hur har vunnit flest med 11 st var.

Det är en jury bestående av ca 5 000 personer (har jag för mig) med tidigare nominerade och brasnschfolk.

Vill ni fortsätta diskutera Oscars gör jag det gärna i en annan tråd.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Synd att den fick så dåligt med kritik av Araberna, man gör en sådan bra film och så kommer dem och klagar på att 300 Halv-Nakna muskelknuttar möter 250000-2Miljoner [[Sminkade Araber]] i ett smalt bergspass.
Vaffan ska det betyda? Asså börjar nästan skratta när dem tycker att Zack Snyder gjort fatalt fel..
Vaffan är det Iran Sniffar efter i filmen 300?!
6342 inlägg
för
6342 inlägg
Araber kommer inte från Iran, det är två helt olika saker. Lika idiotiskt som att säga att tyskar kommer från Sverige.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Eller som att skriva "tyskländare"? :>
6342 inlägg
för
6342 inlägg
Tyskar då. Haha. xP
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Nja, även om jag inte direkt försvara protesterna från iranska representanter kan jag ju förstå att de inte gillar att "svartmålas". Ingen gillar ju att få vara the bad guy och därmed få ett dåligt rykte. Sen om det är sant eller inte, spelar ju mindre roll för den utsatte. Det man får tänka på att de flesta var av samma skrot och korn under antiken. Men i just i det här slaget får perserna agera de onda.
551 inlägg
för
551 inlägg
Nej, det är väl inte så konstigt att de inte vill vara bad guy. Tänk på alla gånger ryssar och tyskar fått spela skurkar i filmer.

För att slippa detta ändrade tyskarna urspungslandet på terroristerna i Die Hard i den dubbade versionen så att de fick engelska namn istället för tyska. Hans hette exempelvis Jack istället. Lite kul kuriosa tycker jag iaf.
2140 inlägg
för
2140 inlägg
Det är lite att överdriva tycker jag, detta att bli så förbannade. Hade någon gjort en film om att Sverige är galna psykopatiska våldtäckts män och att dom är världens ondaste land så skulle inte jag bry mig. Hade varit lite komiskt.

Men "araberna" och dom där nere som tror på Allah/Muhammed tror väldigt mycket på heder och dom gillar inte att bli "smutskastade" och att deras rykte skall påverkas negativt. Dom blir riktigt jävla förbannade om man ens ritar Muhammed.

Det hade varit roligt att se att Amerika eller Engelsmännen hade spelat ond någon gång, för omväxlings skull. Kanske Indianer mot Cowboys? För enligt historien så var det Indianerna som var snälla och inte Cowboys.
3198 inlägg
för
3198 inlägg
[quote="Remus":1z62rsok]Det hade varit roligt att se att Amerika eller Engelsmännen hade spelat ond någon gång, för omväxlings skull.[/quote:1z62rsok]

I "Valley of the Wolves" är amerikanerna skurkarna. Men filmen var inte särskilt bra.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden