Visa första inlägg
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Richie":okcxo0nm][quote="Jurassic_boy":okcxo0nm][quote="Richie":okcxo0nm]Nej, perserna använder sig av elefanter i filmen.

Men jag förstår att du menar i verkligheten och det vet jag ingenting om hur det ligger till. Dock sträckte sig det Persiska imperiet ända bort till Indien när slaget ägde rum så det borde ju inte vara helt omöjligt att de hade elefanter med i sin armé. Men jag blir gärna motbevisad och det vore kul om någon hade någon källa på hur det verkligen ligger till.[/quote:okcxo0nm]

Persiska imperiet har aldrig använt sig av elefanter även om en del av Indiens mark var deras. Det är bra oxå att veta var i Indien finns flest elefanter.[/quote:okcxo0nm]

I guess I'll have to take your word for it then.

Men jag gillar alla de olika människor och varelser som ingår i den persiska armén i filmen. De verkar verkligen ha utnyttjat det här med hur stort det persiska imperiet var vid tidpunkten (även om de samtidigt ha tagit sig många friheter). Under redan nämnda "noshörningsscen" kan man ju se människor som verkar vara från någon slags afrikansk stam.[/quote:okcxo0nm]

I sådana filmer blandar man alltid olika kulturer eller folkgrupper i sina filmer t.ex. Alexander.
4680 inlägg
för
4680 inlägg
Mjo, fast det persiska imperiet innefattade ju antagligen många olika folkgrupper, det förstår man om man kollar på den här kartan över imperiet när det var som störst mellan 550 BC–330 BC (Slaget vid Thermopylae var 480 BC):

[img:1y1zvuh2]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/Achaemenid_Empire.jpg/800px-Achaemenid_Empire.jpg[/img:1y1zvuh2]

Sedan är väl allting extra överdrivet i filmen men det bryr jag mig inte så mycket om. Historia är en sak, film är en annan.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Richie":35v9wqpi]Mjo, fast det persiska imperiet innefattade ju antagligen många olika folkgrupper, det förstår man om man kollar på den här kartan över imperiet när det var som störtst mellan 550 BC–330 BC (Slaget vid Thermopylae var 480 BC):

[img:35v9wqpi]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/Achaemenid_Empire.jpg/800px-Achaemenid_Empire.jpg[/img:35v9wqpi]

Sedan är väl allting extra överdrivet i filmen men det bryr jag mig inte så mycket om. Historia är en sak, film är en annan.[/quote:35v9wqpi]

Ok jag kan ge upp om att man använde sig kanske av afrikaner som slavar men jag har aldrig hört eller sett. Men man vet jo aldrig och vi få se hur det blir i filmen om allt är bara påhittat eller verkligen fanns. men Den är en grej som man ska veta och det är mycket möjligt att dessa människor var araber för att araber har oxå krigat och varit bland perserna i flera hundra år.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Richie":146g7qnf]Idén med elefanter kommer från Frank Miller eftersom de också är med i serieromanen (noshörningarna är dock ett påhitt från filmskaparna, ett schysst sådant för övrigt). Jag vet dock inte om perserna använde sig av elefanter i det riktiga slaget...Hannibal använde sig ju av elefanter...

Jag gillar alla konstiga typer som ingår i den persiska armén, när jag kollade igenom trailern mer i detalj så upptäckte jag den här snubben nere i vänstra kanten under "noshörningsscenen". Liksom...what the hell? [/quote:146g7qnf]

Jaha ok, de fanns med i romanen..Då blev de genast bättre..Ja, noshörningen är riktigt cool att ha med. Ja alla konstiga varelser som är med är välkommna, dock i den nya trailern så finns en gubbe med som verkar större än King Kong, känns lite väl överdrivet.
4680 inlägg
för
4680 inlägg
Hmm, en gubbe som verkar större en King Kong? Vem tänker du på då och var kan man se honom i trailern? För det är inget som jag lagt märke till.
2140 inlägg
för
2140 inlägg
Jag tror han menar den där snubben som har piercad näsa och är flintis och håller i två "rakblad" och ser allmänt sur ut. Sen den där jätten med en knöl på bröstet (missbildad? hjärtat?) som kastar en yxa mot Gerard Butler...Konstigt...Sen dom här svarta perserna med maskerna (hade dom så i historien, varför?) ser faktiskt coola ut! grymma om inge annat.

Sen en annan "bugg" eller fel är att:

Jätten med yxan står framför Gerard Butler eller hur? Men varför kommer då yxan bakom Gerard när jätten kastar den och Gerard duckar?? Klippt in lite fel.
1055 inlägg
för
1055 inlägg
[quote="Remus":315qkyvt]Sen dom här svarta perserna med maskerna (hade dom så i historien, varför?) ser faktiskt coola ut! grymma om inge annat.
[/quote:315qkyvt]

Ja jag tycker också dom är lite coola..påminner om Doku i Ninja Gaiden black för er som har spelat
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Menar denna tomte snubben

[url=http://imageshack.us:1rdze550][img:1rdze550]http://img206.imageshack.us/img206/3556/namnlsjv0.jpg[/img:1rdze550][/url:1rdze550]
4680 inlägg
för
4680 inlägg
Hero: Jaha, han. Jag trodde faktiskt också att det var en helt ny typ när jag såg trailern första gången. Men sen insåg jag att det ju är puckelryggen Ephialtes och han är inte mycket större än en vanlig människa:

[img:3dfak1vb]http://img82.imageshack.us/img82/1825/123na9.jpg[/img:3dfak1vb]

Remus: Perserna med silvermasker tror jag kallas för "The Immortals" men jag tror inte de fanns i verkligheten, det är nog ett påhitt från Frank Miller (de finns med i serieromanen).

Sen är det ju inte den store killen med knölen på bröstet som kastar iväg yxan, det ser ut som han ska hugga eller kasta iväg något slags svärd. De har ju även bara klippt ihop trailer så att det ser ut som att de står öga mot öga. Det är nog garanterat scener från olika tillfällen i filmen.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Hmm, de kan va han..Men storleken som har har på trailern visar ju en kille av gigantiska mått, tycker jag..Har väldigt svårt att tro att det är en kille av människo storleke. Han är ju i den bortre delen av bilden, till skillnad om han varit i den främre då hans verkliga storlek klart kunde varit mindre...
4680 inlägg
för
4680 inlägg
Det är samma snubbe iaf, garanterat. Men sen förstår jag inte riktigt vad du menar men att det ser ut som att han är jättestor. Man ser ju en perser alldeles bakom honom och de är ju också normalstora.

Här har du förresten en myspace-sida med fler bilder på honom, från Frank Millers serieroman bl.a.

[url:3t73j819]http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=126630934[/url:3t73j819]

Och här är en bild från serien som motsvarar den i trailern:
2140 inlägg
för
2140 inlägg
Han var lugnt den fulaste snubben jag någonsin sett, Man ser ju verkligen att han är ond.

Visa spoiler
172 inlägg
för
172 inlägg
[quote="Richie":3c4t5y0r]Hero: Jaha, han. Jag trodde faktiskt också att det var en helt ny typ när jag såg trailern första gången. Men sen insåg jag att det ju är puckelryggen Ephialtes och han är inte mycket större än en vanlig människa:

[img:3c4t5y0r]http://img82.imageshack.us/img82/1825/123na9.jpg[/img:3c4t5y0r]

Remus: Perserna med silvermasker tror jag kallas för "The Immortals" men jag tror inte de fanns i verkligheten, det är nog ett påhitt från Frank Miller (de finns med i serieromanen).

Sen är det ju inte den store killen med knölen på bröstet som kastar iväg yxan, det ser ut som han ska hugga eller kasta iväg något slags svärd. De har ju även bara klippt ihop trailer så att det ser ut som att de står öga mot öga. Det är nog garanterat scener från olika tillfällen i filmen.[/quote:3c4t5y0r]

Angående "The Immortals"
http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_Immortals
4680 inlägg
för
4680 inlägg

Jag föröskte hitta nån info på Wikipedia men jag var tydligen inte lika skicklig som du, hehe. Intressant läsning hur som helst.
4680 inlägg
för
4680 inlägg
Jag hittade detta på Wikipedia:

[i:1exryvx1]One exception to the direct adaptation was using the character Dilios to narrate the story. Dilios was used by Snyder to show the audience that the surreal "Frank Miller world" of 300 was through the perspective of Dilios taking artistic license in his storytelling about the Battle of Thermopylae.[/i:1exryvx1]

Det låter alldeles utmärkt tycker jag!

En användare på IMDb säger även så här:
Visa spoiler

Och just det, den feta typen med svärd som händer är tydligen en bödel i den persiska armén.
1055 inlägg
för
1055 inlägg
[quote="Richie":3je6nvbm]
Och just det, den feta typen med svärd som händer är tydligen en bödel i den persiska armén.[/quote:3je6nvbm]

Oh jäklar så coolt!...Men har han svvärd i händerna eller sitter svärden som armar på honom?
4680 inlägg
för
4680 inlägg
Att döma av den här bilden från trailern så verkar "svärden" sitta på hans armar...hur nu i helvete det har gått till. Ganska sjukt hur som helst:

[img:231a3mit]http://img50.imageshack.us/img50/1863/creepydudech7.jpg[/img:231a3mit]
1055 inlägg
för
1055 inlägg
Oh okej ..Men han är ju inte lite ful, så han kanske är något liknande ett freak som i Hellboy med han som vrider tillbaka tiden på sig lr hur det är, bara att "svärdis" har typ svärdararmar som han kan ta av typ...
4680 inlägg
för
4680 inlägg
Iofs tror jag inte egentligen att det finns någon "logisk" förklaring på att han ser ut som han gör. Han ingår helt enkelt i den ganska överdriva historia Dilios berättar för att få perserna att framstå som så hemska och grymma som möjligt. Såna historier som alltid har berättats i krig för att t.ex. ens eget folk ska känna avsky för fienden.
1055 inlägg
för
1055 inlägg
[quote="Richie":dvhlt807]Iofs tror jag inte egentligen att det finns någon "logisk" förklaring på att han ser ut som han gör. Han ingår helt enkelt i den ganska överdriva historia Dilios berättar för att få perserna att framstå som så hemska och grymma som möjligt.[/quote:dvhlt807]

Ja så kan det ju också vara!Smart Richie
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden