Tycker vi tar och startar en riktigt tråd till den här filmen istället för att hålla på i den feltitulerade [url=../topic/batman-begins-3/page/26]Batman Begins 3-tråden[/url].
För nu är det nämligen stora nyheter på gång. Anne Hathaway är nu klar för rollen som Selina Kyle a.k.a. Catwoman, och Tom Hardy för rollen som Bane.
Vad sägs om detta?
(Källa: [size=12=12]http://www.slashfilm.com/catwoman/)[/size]
Syftade mest på att han vågar gå en egen väg och inte håller sig helt till vad folk förväntar sig, t.ex. i form av karaktärernas utseende.
Ni har legat i de senaste timmarna ser jag! Tog mig ett par minuter att läsa igenom allt, och kan otroligt nog förstå hur båda parterna tänker. Ja, själv ser jag Nolan som min favoritregissör, då han i genomsnitt gjort de klart bästa filmerna jag sett. Av hans sju filmer har jag satt tre femmor, två starka fyror, en normal fyra och en normal trea. Memento tillhör en av de starka fyrorna, och jag tror faktiskt att jag skulle kunna höja den till en femma nästa gång jag ser den om jag är på bra humör.
Men vad ska man säga? Han gör den typ av film som jag gillar - sånt som jag får sitta och tänka efter lite under filmens gång och fråga mig själv: "Hallå där! Hur var det nu igen...? Aha, smart!" eller "Vad tusan hände där egentligen?" när man får reda på hur allt ligger till i slutet. Sen gillar jag naturligtvis mycket annat också, främst av de regissörer Viktor nämnde. Men Nolan ger mig det där lilla extra, som jag sällan får se någon annanstans. Och han gör det bra också, med mycket skicklighet. Det som kommit närmast är Aronofskis Black Swan.
Men vad ska man säga? Han gör den typ av film som jag gillar - sånt som jag får sitta och tänka efter lite under filmens gång och fråga mig själv: "Hallå där! Hur var det nu igen...? Aha, smart!" eller "Vad tusan hände där egentligen?" när man får reda på hur allt ligger till i slutet. Sen gillar jag naturligtvis mycket annat också, främst av de regissörer Viktor nämnde. Men Nolan ger mig det där lilla extra, som jag sällan får se någon annanstans. Och han gör det bra också, med mycket skicklighet. Det som kommit närmast är Aronofskis Black Swan.
Voldo håller med dej...
Nolan spöar skiten ur flera hundra-tals regissörer om vi snackar 2000-talet...
En av de bästa, helt klart.. Mannen är ett geni.....
Nolan spöar skiten ur flera hundra-tals regissörer om vi snackar 2000-talet...
En av de bästa, helt klart.. Mannen är ett geni.....
Hmm...2000-talet...nu är det väl 2010-talet, det var det väl ifjol med? alltså först 00-talet, nu 10-talet, sedan 20-talet, etc.
Och? ja jag vet inte, men så är det :)
Och? ja jag vet inte, men så är det :)
Nolan är ett geni samt den absolut skickligaste regissören i filmvärlden. Utan tvekan dessutom.
Ja alla har ju rätt till sin egen åsikt... xD
Det finns onekligen många talang fulla Regissörer där ute i dag. Men samtid kan man förstå hur vissa tänker för ofta tar man riskerna i burgan och sedan när man vet vad som fungerar så sattsar man på det man vet fungerar. Som James Camron. För vem här kan inte säga att man inte älskar Aliens/Terminator 1-2/The Abyss???
Men kollar man på vad han har för sig nu efter Alvatar vad är det då?? Jo Alvatar 2 och 3. (Samt så läste jag att han ska släppa Titanic 3D på bio snart) Alså spelar han på säkra kort nu för han vet det kommer sälja.
Men kollar man på vad han har för sig nu efter Alvatar vad är det då?? Jo Alvatar 2 och 3. (Samt så läste jag att han ska släppa Titanic 3D på bio snart) Alså spelar han på säkra kort nu för han vet det kommer sälja.
Nu hoppar jag in väldigt random och väldigt sent men Nolan spelar enligt min åsikt inte ''safe'', när han gjorde filmer som Insomnia, Memento, The Prestige och Following var alla risker och lågbudgetfilmer som han fick kämpa för för att få upp på duken och marknadsföra den. Att ta över Batman-franchisen efter fyra tidigare filmer (med den senaste som är rent ut sagt hatad av i stort sett alla) var en ganska stor risk, för det kunde ju lika gärna blivit en flopp. Han gjorde Batman på sitt egna sätt med sin egna tolkning (som jag älskar) vilket var väldigt riskabelt med tanke på hans tidigare projekt och att han inte var speciellt känd då jämfört med nu. Sedan har han ju gjort filmer som The Dark Knight och Inception som absolut är filmer som är menta att tjäna pengar och få till sig stora publiker, men dom är fortfarande MYCKET bättre och smartare än dom flesta blockbusters som man ser idag. Dessutom är det så att den typen av dyra action/sci-fi filmer är ju filmer som Nolan vill göra, och eftersom dom är dyra att göra måste dom ju tjäna stora pengar för att gå med vinst, alla filmer vill gå med vinst även om ambitionen på inkomst är olika pga av olika budget osv. Nolan har ju dessutom ändrat utseendet på vissa Batman-karaktärer som uppenbarligen många ogillar på förhand, så även om utseendet är väldigt oväsentligt om en film blir bra eller inte så gör han fortfarande som han själv vill.
Och förresten så skrev Nolan manuset till Inception på cirka åtta år och skrev om det och ändrade sig flera gånger. Och han hade knappast i åtanke att han skulle bli miljonär och göra filmer som The Dark Knight och Batman Begins innan han filmade Inception, så på ett sätt så var det också en väldigt vågar filmidé, även om han väntade med att göra filmen.
Sedan finns det absolut flera regissörer som är mer originella och modigare än vad Nolan är, men det gör väl inte dom till bättre regissörer? Vem som är bäst och vem som gör bäst filmer osv har ju med åsikter att göra, inget annat. Jag gillar Nolan för att jag gillar den typen av filmer han gör, men jag skulle aldrig hävda att han är bland dom bästa på att regissera någonsin eller skickligare på att regissera än exempelvis David Fincher, även om jag gillar Nolans filmer mer. Allt detta har ju med vilken filmsmak man har och absolut inget annat.
Och förresten så skrev Nolan manuset till Inception på cirka åtta år och skrev om det och ändrade sig flera gånger. Och han hade knappast i åtanke att han skulle bli miljonär och göra filmer som The Dark Knight och Batman Begins innan han filmade Inception, så på ett sätt så var det också en väldigt vågar filmidé, även om han väntade med att göra filmen.
Sedan finns det absolut flera regissörer som är mer originella och modigare än vad Nolan är, men det gör väl inte dom till bättre regissörer? Vem som är bäst och vem som gör bäst filmer osv har ju med åsikter att göra, inget annat. Jag gillar Nolan för att jag gillar den typen av filmer han gör, men jag skulle aldrig hävda att han är bland dom bästa på att regissera någonsin eller skickligare på att regissera än exempelvis David Fincher, även om jag gillar Nolans filmer mer. Allt detta har ju med vilken filmsmak man har och absolut inget annat.
1361 inlägg
Skämtar du där eller är du helt seriös?
Om du är seriös så är det mycket intressant. Jag respekterar din åsikt men har svårt att förstå den om jag ska vara ärlig. Jag vet en hel del som avgudar Nolan (vilket jag kan förstå till viss utsträckning) men det är ändå väldigt få som tycker att han är absolut BÄST.
Själv kan jag i sömnen räkna upp mängder med regissörer/manusförfattare/filmskapare som är långt mycket bättre än Nolan på vilken given punkt som helst.
Exempel (nu levande):
Drama/karaktärer/dialog - Paul Thomas Anderson, Roman Polanski, Francis Ford Coppola, Peter Weir, Mike Nichols osv.
Spänning - Darren Aronofsky, Guillermo del Toro, David Fincher, Ridley Scott, Martin Scorsese osv.
Action - Steven Spielberg, Luc Besson, Michael Mann, J.J. Abrams, James McTeigue osv.
Manus - Christopher McQuarrie, Robert Towne, Oliver Stone, Woody Allen, David Mamet, Francis Ford Coppola, Bröderna Coen, Cameron Crowe osv.
Frågorna jag ställer är alltså: Tycker du att Christopher Nolan skriver bättre dialoger än Paul Thomas Andersons i exempelvis Magnolia? Har Nolan någonsin lagt upp en dramatisk scen som Polanski gör i Chinatown? Har Nolan någonsin gjort en scen som är så spännande som slutet i David Finchers Se7en? Har Nolan någonsin överträffat Steven Spielbergs actionscener i Indiana Jones-filmerna? För mig är svaren klockrena nej, det finns så ohyggligt många (även om vi bara räknar nu levande) i filmbranschen som är fruktansvärt mycket bättre än Nolan.
@Viktor Jerner
Enligt min åsikt finns allting som du ger exempel på vad andra regissörer gör bättre än Nolan i ditt sista stycke med i filmen Inception. Har inte sett Magnolia men dialogerna i Inception är mycket smarta, intressanta och välskrivna då dom alltid för storyn framåt. Aldrig i Inception får du ett samtal mellan karaktärer som inte betyder något, som du inte är menad att läsa/höra eller lyssna på, dvs allting är viktigt. Actionscenerna i Inception är makalösa, likaså spänningen (som den även är i The Dark Knight). Slutscenen i Inception med totumet samt slutscenen i The Dark Knight är båda väldigt nagelbitande, intressanta, välskrivna, väl framförda av skådespelare, scenografer och regissör och naturligtvis väldigt spännande. Skall man prata twistar och vändningar i slutet har Nolans filmer som The Prestige och Batman Begins sådana också (även om dom inte kan mätas med twisten i exempelvis Fight Club).
Enligt mig så är Nolan mycket komplett, noggrann och skicklig eftersom jag gillar sättet han jobbar på samt hur han framför det, men jag säger inte att han är bäst i världen eller bättre rent objektivt än någon annan regissör som exempelvis Fincher, PTA eller Scorsese.
Sedan att du tycker att snubbar som Luc Besson och Michael Mann är bättre på action samt att Guillermo Del Toro är bättre på spänning än vad Nolan är finner jag personligen väldigt märkligt, men du får tycka vad du vill.
Enligt min åsikt finns allting som du ger exempel på vad andra regissörer gör bättre än Nolan i ditt sista stycke med i filmen Inception. Har inte sett Magnolia men dialogerna i Inception är mycket smarta, intressanta och välskrivna då dom alltid för storyn framåt. Aldrig i Inception får du ett samtal mellan karaktärer som inte betyder något, som du inte är menad att läsa/höra eller lyssna på, dvs allting är viktigt. Actionscenerna i Inception är makalösa, likaså spänningen (som den även är i The Dark Knight). Slutscenen i Inception med totumet samt slutscenen i The Dark Knight är båda väldigt nagelbitande, intressanta, välskrivna, väl framförda av skådespelare, scenografer och regissör och naturligtvis väldigt spännande. Skall man prata twistar och vändningar i slutet har Nolans filmer som The Prestige och Batman Begins sådana också (även om dom inte kan mätas med twisten i exempelvis Fight Club).
Enligt mig så är Nolan mycket komplett, noggrann och skicklig eftersom jag gillar sättet han jobbar på samt hur han framför det, men jag säger inte att han är bäst i världen eller bättre rent objektivt än någon annan regissör som exempelvis Fincher, PTA eller Scorsese.
Sedan att du tycker att snubbar som Luc Besson och Michael Mann är bättre på action samt att Guillermo Del Toro är bättre på spänning än vad Nolan är finner jag personligen väldigt märkligt, men du får tycka vad du vill.
Hmm... Det värkar som om Lazarus Pit kanse kommer finnas med TDKR endå.
http://elmerskijr.tumblr.com/post/5466458538/dark-knight-rises-set-photo-lazarus-pit
http://elmerskijr.tumblr.com/post/5466458538/dark-knight-rises-set-photo-lazarus-pit
Lazurus pit vore minst ett oväntat inslag i Nolans versioner, men men stämmer (kan ju faktiskt vara något annat) så är det väl intressant.
[color=#333333=#333333]Hur kan du inte ha med Tarantino eller Milos Forman där? [/color]
1361 inlägg
@Hannes
Plockade ju inte med alla, då skulle det bli hur många som helst, tog bara några stycken som dök upp i huvudet på varje.
Både Tarantino och Forman är dock namn som platsar på alla punkter, långt mycket bättre än Nolan ur alla avseenden.
Plockade ju inte med alla, då skulle det bli hur många som helst, tog bara några stycken som dök upp i huvudet på varje.
Både Tarantino och Forman är dock namn som platsar på alla punkter, långt mycket bättre än Nolan ur alla avseenden.
[color=#333333=#333333]Håller helt med dig.[/color]
Jag tycker om Nolan, eller i alla fall merparten av hans filmer. Jag har inte sett Memento men The Prestige är både välgjord och underhållande, och bland dagens ändlösa ström av superhjältefilmer är för mig de enda som sticker ut BB och TDK. Båda två bra filmer. Och Inception, min favorit, var absolut bland de mest sevärda och intressanta filmerna förra året, om än överskattad. Nej, jag skulle nog säga att Nolan är bland de bättre konventionella filmmakarna i Hollywood idag.
Tyvärr är det ofta lite väl många som höjer allt han gör till skyarna och hypen kring honom blir ibland tröttsam. Hans filmer är bra, en del mycket bra, men ändå överskattade. Kanske lugnar det ner sig med tiden. Samtidigt känns det, på grund av det, att en del kanske riktar lite väl stark kritik mot honom, vilket är lika tråkigt och oförtjänt. Det är klart att han inte kan jämföras med tidigare nämnda storheter som Scorsese, Mann, Bröderna Coen, Fincher, Thomas Anderson eller Scott men förhoppningsvis är hans karriär långt ifrån över. För vem kan jämföras med Scorsese? I och för sig ett par, men det är en annan diskussion.
Tyvärr är det ofta lite väl många som höjer allt han gör till skyarna och hypen kring honom blir ibland tröttsam. Hans filmer är bra, en del mycket bra, men ändå överskattade. Kanske lugnar det ner sig med tiden. Samtidigt känns det, på grund av det, att en del kanske riktar lite väl stark kritik mot honom, vilket är lika tråkigt och oförtjänt. Det är klart att han inte kan jämföras med tidigare nämnda storheter som Scorsese, Mann, Bröderna Coen, Fincher, Thomas Anderson eller Scott men förhoppningsvis är hans karriär långt ifrån över. För vem kan jämföras med Scorsese? I och för sig ett par, men det är en annan diskussion.
Tycker du verkligen att Luc Besson, JJ Abrams och James McTeigue är bättre actionregissörer än Nolan? Och än värre, är de bättre än James Cameron? Det finner jag totalt obegripligt. Nolan kanske inte gjort något i nivå med vad Mann uppnådde i Heat, men hans actionscener i Inception sopar ju mattan med de tre ovannämnda.
Sen tycker jag nog att Nolan är bland de bättre regissörerna på att bygga upp spänning. Bra mycket bättre än Del Toro iaf, den saken är säker. Sen råkar jag tycka att Ridley Scott är bland de mest överskattade filmskaparna någonsin, men det kanske inte hör hit.
Personligen föredrar jag del toro framför Nolan, sen att se filmer på spanska är ju inte det roligaste jag vet
1361 inlägg
@Björksch
Japp, det gör jag. Det du säger angående Michael Mann (dock kan jag lägga till Collateral och Public Enemies till den listan, inte bara Heat) kan jag säga om de andra tre också.
- Nolan har inte gjort något i nivå med Luc Bessons Léon (inte Cameron heller)
- Nolan har inte gjort något i nivå med James McTeigues V for Vendetta (inte Cameron heller)
- Abrams är tveksamt nu när jag tänker på det, Nolan har ju gjort Memento, som är bättre än alla Abrams filmer. Om vi räknar bort Memento dock, då tycker jag att Abrams actionfilmer är mer tillfredställande än Nolans, framförallt Star Trek.
Japp, det gör jag. Det du säger angående Michael Mann (dock kan jag lägga till Collateral och Public Enemies till den listan, inte bara Heat) kan jag säga om de andra tre också.
- Nolan har inte gjort något i nivå med Luc Bessons Léon (inte Cameron heller)
- Nolan har inte gjort något i nivå med James McTeigues V for Vendetta (inte Cameron heller)
- Abrams är tveksamt nu när jag tänker på det, Nolan har ju gjort Memento, som är bättre än alla Abrams filmer. Om vi räknar bort Memento dock, då tycker jag att Abrams actionfilmer är mer tillfredställande än Nolans, framförallt Star Trek.
Floyd -Bra skrivet, håller med dig om allt du skriver i stort sett. Jag tycker verkligen att du ska se Memento, Nolans bästa film tillsammans med Inception tycker jag.
Klart att Nolan är en väldigt skickligt filmmakare, han får alldeles för mycket skit. Men han tillhör inte heller världens bästa som många vill göra gällande. Långt ifrån..
Han är en profil i filmvärlden i alla fall.. minst sagt! Nolan måste vara den regissör som diskuteras flitigast. Han delar folk i två läger överallt verkar det som, och det är väl okej. Jag ligger nog någonstans mitt emellan. Jag tycker att han är otroligt bra på det han gör och jag älskar hans filmer, helt klart. Samtidigt så kan jag inte hålla med alla som kallar honom för en av världens bästa, originell osv. Det finns bättre regissörer, döda och levande.. Sedan tycker jag att man inte kan jämföra precis alla med alla heller, många är så pass olika varandra i sitt filmskapande och strävar efter vilt skilda slutresultat.
Klart att Nolan är en väldigt skickligt filmmakare, han får alldeles för mycket skit. Men han tillhör inte heller världens bästa som många vill göra gällande. Långt ifrån..
Han är en profil i filmvärlden i alla fall.. minst sagt! Nolan måste vara den regissör som diskuteras flitigast. Han delar folk i två läger överallt verkar det som, och det är väl okej. Jag ligger nog någonstans mitt emellan. Jag tycker att han är otroligt bra på det han gör och jag älskar hans filmer, helt klart. Samtidigt så kan jag inte hålla med alla som kallar honom för en av världens bästa, originell osv. Det finns bättre regissörer, döda och levande.. Sedan tycker jag att man inte kan jämföra precis alla med alla heller, många är så pass olika varandra i sitt filmskapande och strävar efter vilt skilda slutresultat.