Visa första inlägg
855 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
855 inlägg
Jerner: Vi snackar ju action här, inte filmernas helhetskvalite. Leon är ju knappast en actionfilm. Menar du att Luc Besson är en bättre actionregissör än mannen som gjort den mest banbrytande actionfilmen någonsin? Detsamma gäller Abrams och McTeigue. Det har jag fruktansvärt svårt att förstå.
Nolan är i grunden ingen actionregissör, men han visade prov på fantastisk actionregi, och kreativitet, i Inception. Klart bättre än något McTeigue, Besson eller Abrams gjort.
Vad gäller Michael Mann använde jag Heat som exempel eftersom den inehåller en av de bästa actionscenerna från 90-talet.
Sen vill jag tillägga att Paul Greengrass sopar mattan med de flesta när det gäller action. Lätt en av dagens bästa actionregissörer.
1361 inlägg
för
1361 inlägg
@Björksch
Ja, jag förstår var du menar. Grejen är ju dock att det är svårt att sätta action-biten för sig självt (ja, jag gjorde också det, vilket egentligen är fel), mycket handlar ju också om kontext och tidigare scener. Om man ska börja analysera actionscener rent tekniskt så är det ju koreografer och fotografer som ska ha mer cred än regissörerna. 
Jag står fortfarande fast vid att Mann, Besson och McTeigue (som sagt, tveksam om Abrams) är bättre än Nolan, även om man börjar analysera enskilda scener. Greengrass som du nämner är också ruggigt vass och även han ett bra steg över Nolan (dock samma som Abrams där, han har inte gjort en film som klår Memento). Om man "rent tekniskt" jämför koreografi/foto av actionscenerna i The Dark Knight/Inception och The Bourne Ultimatum så tycker jag att den senare står som vinnare, lätt. 
855 inlägg
för
855 inlägg

Om man ska börja analysera actionscener rent tekniskt så är det ju koreografer och fotografer som ska ha mer cred än regissörerna.

Till viss del, men det är ju fortfarande regissörernas vision och ideer som de utför, eller? Hur som helst tycker jag JGL's hallscen i Inception spöar all action i både Leon och V för Vendetta ganska enkelt. Men jag antar att vi får agree to disagree.
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Japp, som du säger, vi tycker helt enkelt olika.
Du tycker att hallscenen i Inception är bäst, jag tycker att den får stryk av exempelvis den här scenen från V for Vendetta och den här scenen från Léon alla dagar i veckan.
2566 inlägg
för
2566 inlägg
På tal om action så får ni gärna kolla in Ip Man och Ip Man 2 om ni ej gjort det. De har kanske några av tidernas grymmaste fajtscener. Smakprov: http://www.youtube.com/watch?v=peLU6aqr6uk
Det var förresten längesedan någon var on-topic här. :)
142 inlägg
för
142 inlägg
På förra sidan var det faktiskt 2 inlägg om lazarus pit, så så länge sen var det inte
2566 inlägg
för
2566 inlägg
Men var lagom petnoga. :P
871 inlägg
för
871 inlägg
Känns nästan onödigt att diskutera Nolan då ingen viker sig angående sin åsikt ;)
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Nja, det är väl snarare tvärtom. Det är när man har samma åsikt om något eller någon som diskussionen snart tar abrubt slut. Ta denna påhittade konversation som exempel:
- Min favoritfärg är grön!
- Det är min också!
- Ok, kul! Hm, vad ska vi nu diskutera om?
Det är när man har skilda åsikter som det blir diskussion. Det är då man kan lägga fram sina argument för sin sak.
871 inlägg
för
871 inlägg
Absolut, men den här diskussionen har jag sett minst tre gånger tidigare här på forumet. Och det är alltid samma argument som läggs ut från båda parter (alla tre parter då, eftersom det finns några som sitter fastklämda mellan dem). Resultatet blir dock alltid densamma: ingen viker från sin åsikt.
Debatten om Christopher Nolan kändes avslutad för en evighet sedan. Det är bara någon som lyckas återuppliva den igen hela tiden, och allt börjar om på nytt. Déjà vu, much?
928 inlägg
för
928 inlägg
Oh jag är så pepp på den här filmen, men samtidigt vågar jag inte förvänta mig alldeles för mycket!
964 inlägg
för
964 inlägg
Litar på Nolan. Han kommer att göra detta gryyymmt bra. 100% peppad på denna..
964 inlägg
för
964 inlägg
Peppad till 100%
249 inlägg
för
249 inlägg
Jag tycker att Spielberg har dominerat skjortan av Nolan under 2000-talet, Nolan är en bra regissör men kolla på dessa filmer/serie Spielberg har stått bakom spakarna:
Band of Brothers (2001)
Minority Report (2002)
Catch Me If You Can (2002)
The Terminal (2004)
Världarnas Krig (2005)
München (2005) 
[size=11=11]
[/size]
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Jonasking: Den underbare Spielberg!!
Band Of Brothers - 5/5
Minority Report - 4/5
Catch Me If You Can - 5/5
The Terminal 4/5
Världarnas Krig - 3/5
München - 4/5[i][/i]
Mer behöver inte sägas!
229 inlägg
för
229 inlägg
Nolan dom senatse sex åren.
Batman Begins - 9/10
The Prestige - 8/10
The Dark Knight - 10/10
Inception - 10/10
Sedan kan man också kolla på IMDb betyg så säger resten sig självt ;)
928 inlägg
för
928 inlägg
Jag tycker om Nolans filmer bättre. Iaf dom senaste åren
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Betygen på IMDb betyder inte ett dugg, det är ju bland annat betygen på Nolans filmer ett bevis på. Att The Dark Knight och Inception finns på Top 10 bland mästerverk som The Godfather, The Shawshank Redemption, Pulp Fiction, One Flew Over the Cuckoo's Nest och 12 Angry Men är ju helt absurt.
Och ja, Spielberg har lätt spöat Nolan under 2000-talet. Inte ens Nolans bästa, Memento, spöar Spielbergs bästa filmer (Minorty Report, Catch Me If You Can, Jaws, Indiana Jones and the Last Crusade)
3462 inlägg
för
3462 inlägg
För att vara världens största filmdatabas på nätet är oerhört tråkigt att det inte går att lita på betygen längre, mycket tack vare alla stora fangrupper som utan att överdriva bedriver hetskrig mot varandra. Jag blev ärligt talat mörkrädd när jag såg vad som försigick mellan LOTR och Godfather. De gav lägsta betyg till motståndaren och högsta till sin egen favorit och svartmålade så att det blev helt absurt. Usch.
Dessutom åker var och varannan bioaktuell film in på IMDb:s Top 250-lista och det säger ju sig själv att det inte kommer ett mästerverk i veckan från Hollywood. Förklaringen är självklart de stora fanbaserna. Så man får allt ta betygsättningen på IMDb med en stor nypa salt. Det gäller självklart inte bara Nolan utan så är fallet med majoriteten av filmer och filmmakare.
855 inlägg
för
855 inlägg
Äh, visst kan betygen vara lite missvisande i början men det brukar ju jämna ut sig efter ett tag. De allra flesta filmer som kommer in på listan åker ju ur den lika fort.
Vad gäller Nolan är det nog bara att inse att hans filmer är väldigt omtyckta, har nog inte så mycket att göra med hans fangrupper längre. Utan det är snarast extremt imponerande att filmerna hållt sig kvar såpass högt trots att båda har fått ganska stora 'backlashar'.
Sen om man kan lita på listan eller inte? Ja, det är ju upp till en själv, men jag kan inte direkt se något problem med någon av filmerna, iaf inte i den övre femtedelen. Naturligtvis finns det filmer jag inte alls gillar där också, men whatever, min smak kommer ju inte delas av alla - borde vara ganska självklart.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden