Tycker vi tar och startar en riktigt tråd till den här filmen istället för att hålla på i den feltitulerade [url=../topic/batman-begins-3/page/26]Batman Begins 3-tråden[/url].
För nu är det nämligen stora nyheter på gång. Anne Hathaway är nu klar för rollen som Selina Kyle a.k.a. Catwoman, och Tom Hardy för rollen som Bane.
Vad sägs om detta?
(Källa: [size=12=12]http://www.slashfilm.com/catwoman/)[/size]
Spielberg är en av mina absoluta favoriter men jag tycker att Nolan vinner 2000-talet över honom. Senaste Spielberg-filmen jag fastnade för ordentligt var Saving Private R från 98. Och Band of Brothers ska man kanske inte räkna eftersom han endast var exekutiv producent? Annars kan man ju räkna Transformers 2 också, och nästan ge minuspoäng där. ;)
Nolans och Spielbergs 00-tal är det enda vi kan jämföra, Nolan har ju inte regisserat under något annat decennium så. Spielbergs och Nolans 00-tal är väl ganska så jämt ändå tycker jag personligen, de har gjort väldigt bra filmer båda två. Men det sitter ju hela tiden i bakhuvudet på mig att Spielberg hade inte bara skapat fantastiska filmer, utan till och med revolutionerat och utvecklat filmindustrin innan Nolan ens gjort sin första film. Jag behöver väl inte ens rabbla upp allt magiskt som Spielberg skapade på 70-, 80- och ja, 90-talet också för den delen.
Alltså.. ja.. Spielbergs filmer har ju haft en sån enorm påverkan på folk.. På människors liv, på barn och ungdomars uppväxt. Det är inte bara filmer.. Jag såg en intervju med Tom Hiddleston där han berättade att Spielberg var arkitekten bakom hela hans fantasi när han växte upp.. Det är ju sådana saker jag menar.
Nääe, Nolan är ju bara en pojkspoling i jämförelse. Han är väldigt bra, absolut. Det tycker jag också! Men han har ju sååå lååååångt kvar innan man ens kan börja fundera på att jämföra honom med Spielberg.
Alltså.. ja.. Spielbergs filmer har ju haft en sån enorm påverkan på folk.. På människors liv, på barn och ungdomars uppväxt. Det är inte bara filmer.. Jag såg en intervju med Tom Hiddleston där han berättade att Spielberg var arkitekten bakom hela hans fantasi när han växte upp.. Det är ju sådana saker jag menar.
Nääe, Nolan är ju bara en pojkspoling i jämförelse. Han är väldigt bra, absolut. Det tycker jag också! Men han har ju sååå lååååångt kvar innan man ens kan börja fundera på att jämföra honom med Spielberg.
3462 inlägg
Man ska inte underskatta fangrupperna. Lyckas man peta ned stora mästerverk som "Gudfadern" på IMDb:s Top 250 så ger det en klar signal vad fangrupperna kan uträtta. Ärligt talat känns det som att jämföra en rostig Volvo 140 med en Ferrari.
Du nämner backlashes, antar att du menar Heath Ledgers dödsfall? Ja, självklart var det en stor tragedi, men för filmen blev det inget negativt, snarare tvärtom. Vartenda media, även såna som aldrig skulle ha skrivit en rad om "The Dark Knight" skrev nu om den. Men är ju så det funkar med tragedier.
Jag håller helt klart med dig Marcus, känns lite orättvist att jämföra dem två filmmakarna. Jag gillar Nolan absolut, men tillbedjer inte honom om kvällarna direkt :) Jag vill nog se mer av Nolan innan jag lyfter upp honom mot skyn. Hans främsta är ju "Memento" och "The Prestige", medan jag ser "The Dark Knight" och "Batman Begins" som mer lättsmält underhållning som inte lämnar några större bestående intryck efter sig. Men bra actionfilmer är de absolut, men knappast några mästerverk som exempelvis "Gudfadern".
Du nämner backlashes, antar att du menar Heath Ledgers dödsfall? Ja, självklart var det en stor tragedi, men för filmen blev det inget negativt, snarare tvärtom. Vartenda media, även såna som aldrig skulle ha skrivit en rad om "The Dark Knight" skrev nu om den. Men är ju så det funkar med tragedier.
Jag håller helt klart med dig Marcus, känns lite orättvist att jämföra dem två filmmakarna. Jag gillar Nolan absolut, men tillbedjer inte honom om kvällarna direkt :) Jag vill nog se mer av Nolan innan jag lyfter upp honom mot skyn. Hans främsta är ju "Memento" och "The Prestige", medan jag ser "The Dark Knight" och "Batman Begins" som mer lättsmält underhållning som inte lämnar några större bestående intryck efter sig. Men bra actionfilmer är de absolut, men knappast några mästerverk som exempelvis "Gudfadern".
Vad gäller 00-talet håller jag helt klart Nolan högst där. Tycker alla hans filmer har varit riktigt bra, åtminstonde. Spielberg har också gjort en hel del riktigt bra film, framförallt favoriten Minority Report, men han har också gjort en del mindre lyckade filmer. Men att jämföra dem mer än så blir fel på många sätt, inte minst för att Spielberg har så mycket längre tid som regissör. Däremot vill jag nog påstå att det finns potential i Nolan att bli en regissör i klass med Spielberg.
Tycker absolut Nolan har varit bättre på 00-talet än Spielberg. I det stora hela så väljer jag ju självklart Spielberg. Men The Prestige och The Dark Knight tycker jag är vassare än Spielbergs verk på 2000-talet.
Mats: Nej, naturligtvis hade fangrupperna stor inverkan i början, och det var därför den petade ner Gudfadern från förstaplatsen, men nu, efter tre år, har det nog ingen större inverkan längre. Filmen har det betyg den har för att den är väldigt omtyckt, mycket svårare än så är det inte.
När jag pratar om 'backlash' menar jag att populära filmer som Inception och The Dark Knight ofta kan bli "populära" att tycka illa om också. Detsamma hände ju Avatar kan man säga, och den har fallit hårt på listan. Därför tycker jag det är imponerande att Nolans filmer har hållt sig så bra på listan.
När jag pratar om 'backlash' menar jag att populära filmer som Inception och The Dark Knight ofta kan bli "populära" att tycka illa om också. Detsamma hände ju Avatar kan man säga, och den har fallit hårt på listan. Därför tycker jag det är imponerande att Nolans filmer har hållt sig så bra på listan.
3462 inlägg
Det är just det som är det stora problemet att det ska ta par-tre år innan det blri mer rimligt. Fast den ligger ju fortfarande för högt på den listan. Den finns ju minst 100 filmer som har tillfört filmhistorien mer än TDK. Fast det handlar ju mest om tycke och smak.
Klart att de är omtyckta. Det är väl ingen som tror att de inte är det?
Klart att de är omtyckta. Det är väl ingen som tror att de inte är det?
I jämförelse med tidigare decennier så är ju 00-talet Spielbergs minst imponerande. Catch Me If You Can är i och för sig fantastisk, Minority Report och München är också mycket bra, men Indy 4 var inte mycket att hänga i grannen, och Världarnas Krig till och med dålig. Annars är jag en stor beundrare av Spielberg, speciellt när jag var mindre, och hans fyra nästkommande projekt ser mycket lovande ut. Men 00-talet vinner Nolan.
Jo, men eftersom vi pratar om Nolan och hans filmer i tråden så tycker jag inte längre man kan säga att deras höga placeringar beror på de stora fangrupperna. Det är där min poäng ligger.
Naturligtvis finns det mängder med filmer som tillfört filmhistorien mer än The Dark Knight, men det är ju knappast bara Nolans filmer som känns malplacerade om det är det man ska gå efter.
Naturligtvis finns det mängder med filmer som tillfört filmhistorien mer än The Dark Knight, men det är ju knappast bara Nolans filmer som känns malplacerade om det är det man ska gå efter.
Kommer ni ihåg när denna tråden handlade om "The Dark Night Rises (2012)"?
Kan vi inte bara släppa Nolan nu? Blir trött på all uppmärksamhet han får och allt tjat om han, för det lilla han uträttat om man ser på allt som gjorts. Finns ju ett drösvis regissörsnamn som är intressantare att diskutera än den mannen, kan jag tycka.
Släppa Nolan? Vi är ju i en tråd som handlar om hans nästa film. Det är väl inte vidare konstigt att just Nolan diskuteras i den här tråden. Om du nu är så trött på honom, läs och skriv inte i trådar som handlar om hans projekt.
Tråden handlar väl om The Dark Knight Rises, eller? Allt utom filmen diskuteras väl, men vill du fortsätta så be my guest, käre Björksch. Känns som en meningslös diskussion som man hört förr, som Eldunari var inne på.
Du kan vara lugn jag är totalt ointresserad av mannen, så jag lär inte läsa vidare. Men kommenterar gör jag i vilken tråd jag vill, lille vän, jag ber inte dig om lov först.
Du kan vara lugn jag är totalt ointresserad av mannen, så jag lär inte läsa vidare. Men kommenterar gör jag i vilken tråd jag vill, lille vän, jag ber inte dig om lov först.
Haha, vem har sagt att du ska be om lov? Överreagera inte nu, käre Brent. Jag tycker bara det är lite roligt att du kommer in här och säger åt oss att släppa Nolan för att du blir trött på att han får uppmärksamhet.
Och visst handlar tråden om The Dark Knight Rises, men vem regisserar filmen? Jo, Nolan. Inte så konstigt att den mannen diskuteras här då, eller?
Jaja, somliga må tycka att diskussionen är meningslös men va fan, vi är på en filmsida, vad ska vi göra om inte diskutera? Ah, just det, inte Nolan för då blir du trött. :)
Och visst handlar tråden om The Dark Knight Rises, men vem regisserar filmen? Jo, Nolan. Inte så konstigt att den mannen diskuteras här då, eller?
Jaja, somliga må tycka att diskussionen är meningslös men va fan, vi är på en filmsida, vad ska vi göra om inte diskutera? Ah, just det, inte Nolan för då blir du trött. :)
Lite kul att se från inspelningen när de kraschar med Batwing:en i ett rödljus så vingen flyger av.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/film/article13469820.ab
http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/film/article13469820.ab
Kan inte heller vara så kul att ersätta en Imax Kamra heller för den delen ;)
Ett sista uttalande om Nolan innan jag släpper detta. Skall man jämföra honom med Spielberg kan man ju ha i åtanke att han skriver ALLA sina manus till sina filmer, ibland i sammarbete med sin brorsa och ibland inte. Men det viktiga är att Speilberg har inte skrivit manus till en enda av sina storfilmer (med några få undantag). Han har väldigt mycket att tacka George Lucas för angående Indiana Jones-filmerna. Visst, han är en väldigt bra regissör, men som filmmaker får han en fet smäll på käften av exempelvis Nolan och Cameron, enligt mitt tycke. Samma sak gäller gubbar som Scorsese och Fincher.
Nja, nu börjar jag bli lite skeptisk igen. Ska batwingen vara med? Börjar bli för mycket prylar. Nu ska jag visserligen inte döma på förhand. Döma kan jag göra när jag sett slutresultatet
Jag håller med om Batwingen, men såvida den inte överanvänds är det ju egentligen en liten skitgrej.
1361 inlägg
Själv tycker jag att "Batwingen" ökade min pepp inför filmen, den ser ju hur cool ut som helst.