Visa första inlägg
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Även jag såg The mist igår och måste säga att jag är positivt överraskad.
När jag först läste om den hade jag blandade tankar eftersom jag har svårt för just mystiska filmer, en galen mördare faller mig bättre i smaken. Men detta är faktiskt gjort med smak och man rycks med av spänningen, vad mer kan man begära av en skräckis?
Skådespelarprestationerna håller hög klass och är absolut bra för att vara skräck. Det hade så lätt kunnat vara överspelat.

Men allt är inte bra, lång ifrån. Effekterna i The Mist har man skådat förrut, även om dom är acceptabla. Som några har nämnt här på forumet blir det också för mycket av Gudapratet och domedagen. Detta skulle dom ha skurit ner på rejält för att man sitter bara och retar sig på det efter ett tag.
Slutet var det som gjorde mig nöjd, vågat men faktiskt riktigt bra.

Är man sugen på en skräckfilm som faktiskt håller hyfsad klass så rekommenderar jag absolut denna.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Anledningen till varför det fungerar så bra trots udda monster är just hur regissören utnyttjar läget i det stora landet i väst idag. Monstrerna är lika lätt utbytbara mot ett mer verkligt och påtagligt hot, nämligen terrorister. Filmen hade antagligen inte fungerat lika bra innan 9/11 just av denna anledningen.

Om man sen ser på den överkristna kvinnan som många tydligen retar sig på så tyckte jag att hon var en lika tydlig som viktig metafor. Hon, om man nu sträcker sig tillräckligt långt in i sin egen fantasi kan ses som George Bush, eller varför inte till och med Hitler...Långsökt? Nej, jag tycker faktiskt inte det.

Ett starkt troende blandat med rädsla kan fånga upp ett vilset folk och få dom att göra helt sjuka saker mot sina medmänniskor.

Nu har en vecka passerat sedan jag såg filmen och jag tycker den växer hela tiden och jag har fortfarande inte släppt "The Mist" från näthinnan.
2140 inlägg
för
2140 inlägg
För i helvete! Jag är helt jävla 4924727! Jag vet fan inte vad jag ska skriva! Jag såg den precis nyss och slutet är så 249284´2!! Helvete! Det här slutet kommer jag aldrig glömma, aldrig! Aldrig i hela mitt liv att jag glömmer detta! Den här kommer jag komma ihåg vare sig jag vill eller inte!

Jag vet inte vad jag ska skriva! Helvete! Fan! Fan! Men! Helvete alltså! Det är så mycket känslor just nu! Filmen är väldigt bra iallafall! Skådespeleriet är bra, speciellt han som spelar "The Punisher" (Marvel hjälten). Han gillade jag i den här filmen!

Jag måste in på IMDB nu och kolla upp allt om filmen och sådant! Helvete vilken film!

Finns ingeting att klaga på förutom att jag blev jävligt trött på den där kärringen i mataffären! Men slutet är bland dom "bästa" i filmhistorien! Det lovar jag!

PS. Spindlarna var jävligt vidriga, jävligt äckliga!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Trevlig recension. Nu vet jag exakt vad du tyckte var bra och dåligt med filmen. Kalas Remus!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Haha, har ett såpass långt inlägg någonsin varit så intetsägande.
1026 inlägg
för
1026 inlägg
[quote="Remus":2y1p9i8z]Jag vet inte vad jag ska skriva! Helvete! Fan! Fan! Men! Helvete alltså![/quote:2y1p9i8z]

Varför skriva isf? Är väl bara att vänta tills du har något vettigt att komma med.

[quote:2y1p9i8z]PS. Spindlarna var jävligt vidriga, jävligt äckliga![/quote:2y1p9i8z]

Det skulle de varit om det inte vore för det faktum att de ser ut som figurer från Cartoon Network i ansiktet.

Slutet var inte speciellt bra enligt mig, även om det var nyskapande och originellt. Det var alldeles för övertydligt och blev istället på gränsen till fånigt.

Visa spoiler

Kunde blivit så sjukt mycket bättre, bara Darabont valt en lite mer diskret väg att gå.

Visa spoiler
1250 inlägg
för
1250 inlägg
Jag fattar absolut inte vad som är så "extremt bra" med slutet...
1026 inlägg
för
1026 inlägg
Det var en rätt bra idé i teorin, men blev tyvärr så mycket sämre i praktiken. Alldeles för mycket som kändes orealistiskt. Det var iofs inte bara slutet, utan hela andra halvan av filmen som bestod av ologiska val av karaktärerna.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Slutet var riktigt bra. Filmen i övrigt vart helt okej!
6342 inlägg
för
6342 inlägg
En riktigt bra skräckfilm som har mer budskap än att bara skrämmas. Gillade filmen skrapt, hur den var uppbyggd och speciellt hur den slutade. Bitvis kuslig, men annars var den inte mycket mer skrämmande, däremot hade den budskap att framföra vilket jag diggar. En stadig fyra.

[b:168qyd3c]B+
8/10[/b:168qyd3c]
1250 inlägg
för
1250 inlägg
[b:2638w5m1]Varför[/b:2638w5m1] tycker alla slutet är så bra?

Ser inget speciellt i det...
6342 inlägg
för
6342 inlägg
För att det är så ovanligt.

Visa spoiler
2140 inlägg
för
2140 inlägg
Filmgalen tog orden ur munnen på mig. Det var ingeting man väntade sig! Jag trodde
Visa spoiler

Jag fick verkligen en smäll i ansiktet!
851 inlägg
för
851 inlägg
Såg nyss filmen och jag måste säga att den var över förväntningar. Stephen Kings böcker har alltid en gemensam faktor: Att det mänskliga sinnet spelar en stor roll, och att människor gör desperata saker i desperata situationer. Här får vi se det innte i butiken, när den där sjuka kvinnan får alla att tro att det är Gud som skapat dimman med mera. Karaktärerna var välskrivna och intressanta. Det är också bra att de inte har allt för kända skådespelare i en sån här film. Ett minus är varelserna, de var faktiskt riktigt dåligt gjorda.

Och vad ska man säga om slutet? Ja, minst sagt överraskande, och det slutade inte alls lyckligt. Man blev inte glad eller lättad, men kände (som Filmgalen eller nån sa) ångest.

Sen så fanns det en dålig sak med slutet också:
Visa spoiler

En mycket bra film allt som allt, förtjänar en stark
6342 inlägg
för
6342 inlägg
Håller med dig angående dimman som försvann i slutet. Det var lite kasst, plus att jag blev ganska hänförd av...

Visa spoiler
2140 inlägg
för
2140 inlägg
Filmgalen:

Visa spoiler
6342 inlägg
för
6342 inlägg
Jo, jag såg det, men ändå... Hade gärna sett mer av besten. Den var så mystisk och stor. Haha.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Visa spoiler
412 inlägg
för
412 inlägg
Någon mer än jag som jublade högt när

Visa spoiler

Avskyr sådana karaktärer. Tycker i övrigt att The mist var en positiv överaskning. Det görs så otroligt mkt skit i skräckgenren nu för tiden, som Hostel & Saw filmerna, samt alla dessa jävla remakes...

The mist är en frisk fläkt helt enkelt.
Det intressanta regissörsvalet, och sättet han valt att gestalta storyn på gör den till en höjdare bland de senaste... säg, 15 årens skräckfilmer!

Och angående slutet då (som jag för övrigt älskar)

Visa spoiler

1026 inlägg
för
1026 inlägg
Visa spoiler
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden