Under söndagen sändes Xbox & Bethesda Games Showcase, där vi fick se en rad kommande spel till konsolen. Ett av dessa är "Redfall", som utvecklas av Arkane Studios, som ligger bakom titlar som "Dishonored", "Prey" och "Deathloop".
Spelet utspelar sig i den pittoreska östaden Redfall i New England, som tagits över av vampyrer som blockerat solen och skurit av ön från omvärlden. Här får du välja mellan fyra olika karaktärer med unika förmågor som ska överleva i en öppen värld fylld av hemligheter, blodtörstiga vampyrer och galna människor. Äventyret kan spelas ensam eller tillsammans med kompisar, till skillnad från de flesta spelen av Arkane Studios.
MovieZine fick ett samtal med studio director Harvey Smith och co-creative director Ricardo Bare på Arkane Austin, om vad vi kan förvänta oss av spelet.
- Vi ville verkligen göra något kreativt riskabelt och spännande. Vi siktade på att göra ett spel med en öppen värld som du kan spela ensam eller med upp till tre vänner, samtidigt som vi försökt hålla fast vid våra kreativa värderingar om berättande, världsbygge och spelmekanik, säger Harvey Smith.
De fyra karaktärerna du kan spela som är Jacob Boyer - en tidigare militär vars grupp blev överfallen av vampyrer och gav honom ett öga med vampyrkrafter och en mystisk korp, Layle Ellison - en läkarstudent som anmälde sig frivilligt till ett medicinskt test som gav henne kraftfulla psykiska förmågor, Remi De La Rosa - en stridsexpert som använder sig av drönare och sin robotkompis Bribon och till sist Devinder Crousley - en brittisk kryptozoolog som råkade vara på ön när allt gick åt skogen i samband med en bokturné.
- Det var väldigt viktigt för oss att det ska gå att spela "Redfall" ensam. Vår inställning till hjältarna var att designa deras förmågor så att de är hundra procent roliga och solida även i singleplayer. Vi försökte göra det så att om du råkar spela med andra, så kompletterar krafterna varandra fint. Laylas förmåga att lyfta människor är användbar för sig själv, men också väldigt cool med vänner eftersom de också kan utnyttja den, säger Ricardo Bare.
- Vi antog att vissa spelare aldrig kommer spela med andra. Vår idealiska spelare spelar en gång ensam, utforskar världen och bjuder sedan in en vän. Ju fler personer du lägger till, desto roligare blir det inte. Kampanjen förändras inte och målen är desamma när du spelar med andra, säger Harvey Smith.
Arkane Studios spel har oftast många likheter som inlevelsefulla rörelser, krafter, en karaktär som du kan uppgradera och smygande. Det finns även ett stort fokus på berättande, även i "Redfall". Den här gången ville de dock göra något lite annorlunda med en öppen värld som är större än något de gjort tidigare.
Hur sticker det här spelet ut från era tidigare spel?
- Att det utspelar sig i en öppen värld är en enorm förändring för oss, som innebär vissa avvägningar. Spelet kan inte bara vara en serie uppdrag, eftersom det är ett stort utrymme att täcka. Det vi vinner på det är den ständiga interaktionen med systemen i världen, där du kan få dem att interagrera med varandra, som att få olika fraktioner att slåss mot varandra. Den största skillnaden är förmodligen att försöka placera ett Arkane-spel och en berättelse i en öppen värld, säger Harvey.
Vampyrerna i "Redfall" är inga vanliga vampyrer, utan skapades i ett laboratorium hos ett biomedicinskt företag som etablerat sig i staden. Harvey Smith förklarar att de brukar berätta för nya utvecklare att det inte är några överdrivet gotiska, religiösa eller romantiska vampyrer det handlar om.
- Monster är nästan alltid metaforer för något. Det känns ibland som att en liten grupp med mycket mäktiga personer utnyttjar resten av världen. Våra vampyrer är inte kul att vara. Du kan inte leva för alltid och festa hela natten, utan du är en fruktansvärd person som du inte vill vara. För att bli en vampyr måste du dränera någon annan och leva på andra människor, som iglar eller parasiter. Du förlorar all din empati och blir mer och mer självisk, säger han.
Vilka inspirationskällor har ni haft för vampyrerna?
- "Dracula" var en favorit när jag var liten och "Salem's Lot" av Stephen King. Även boken "The Passage", som också handlar om vetenskapsbaserade vampyrer.
Staden Redfall är en fiktiv plats i New England i USA, som Arkane Studios har designat med inspiration från riktiga platser, spökhistorier och kulturen i regionen. Teamet har nördat in sig på New England på olika sätt, besökt regionen för att fotografera och gjort mycket efterforskningar.
- Vi pratade mycket om kulturen i ösamhällen, hur de ser på främlingar och sin egen historia. New England är en av de äldsta delarna i USA. Det hände saker dör för flera hundra år sedan och det finns mycket dokumenterat om människor som begravdes levande, sjukdomar som utplånade samhällen och blodsfejder. Platsen är genomsyrat av den typen av historier, säger Harvey Smith.
"Redfall" skulle egentligen släppas i slutet av 2022, men sköts upp till första halvan av 2023.
Vad har förseningen betytt för utvecklingen av spelet?
- Det innebär i princip att spelet blir mer polerat. Man vill alltid hålla sig till sina deadlines om det går, men det blir ett problem om man skadar teamet och spelets kvalité. Att försena är vettigare än att bränna ut teamet eller släppa ett spel som inte är färdigt, säger Harvey Smith.
"Redfall" släpps till PC och Xbox Series X/S under första halvan av 2023. Det kommer att ingå i Game Pass när det lanseras.
Vad tycker du om Arkane Studios titlar? Ser du fram emot "Redfall"?