Sist Tarik Saleh gjorde långfilm blev resultatet den mörka, animerade "Metropia". Nu är han tillbaka med "Tommy", en gangsterthriller med en twist: den berättas ur tjejernas synvinkel. Vi följer Estelle, flickvän till titelns Tommy, som navigerar genom Stockholms undre värld och konfronteras av busar medan hennes kille är spårlöst försvunnen med en stor summa pengar.
- Estelle finns på riktigt. Filmen är ju sann, sen exakt vad som hänt eller inte hänt, det får det spekuleras om. Jag vill inte hänvisa till en särskild händelse. Men folk som kan den här världen väl kommer att känna igen saker, berättar Saleh för MovieZine.
Det är en ovanlig genre för svensk film. Vid sidan av "Snabba Cash" finns inte många lyckade exempel på trovärdiga historier från den undre världen.
- Svensk film har varit en del av uppfostran. Man har snarare gjort filmer för att bygga upp samhället och uppfostra medborgarna. Det har alltid varit så att man ska göra film som är viktig och nyttig.
- Jag älskar film. Det var vad som fick mig att överleva min ungdom. För mig är film att du köper en biljett till att vara någon annan. Då kanske jag vill vara en massmördare eller åka någon helt annanstans. För mig intressant att göra film om något jag känner till väldigt väl. Jag är uppvuxen med de här mäniskorna och jag tycker aldrig att det har skildrats helt sant. Jag ville göra den här filmen helt kompromisslöst men utan brasklappar. Jag ville inte lägga in saker som att "brott lönar sig inte". Det är bara skitsnack, brott lönar sig visst. Det är därför folk begår brott. Bakom varje förmögenhet finns ett brott. Däremot kan du ställa en djupare fråga: vad kostar det?
Det handlar "Tommy" om, men det är inte någon samhällsmoral berättar Tarik Saleh. Hans film är långt ifrån de trötta konstaplar som utreder nya mord varje vecka.
- Det är någon slags snuttefilt för det svenska folket, att det finns en Wallander och en Beck där ute som löser alla brott. Men det stämmer inte. Den organiserade brottsligheten växer sig i själva fall starkare och starkare och polisen blir allt mer eftersatt. Brottsligheten har fått ett starkt grepp om vårt samhälle.
- Många av dem jag skildrar i filmen ville redan när vi gick på högstadiet bli rika och drömde om dyra bilar. Femton år senare har de allt det. De har roffat åt sig det och ingen har kunnat stoppa dem. Men de som verkligen kan berätta den sanna historien bakom, det är kvinnorna, som inte skapar någon falsk yta. Många av de här snubbarna ser sig själva som en slags Robin Hood, vilket inte alls stämmer.
- För mig har det varit fantastiskt att få göra den här filmen helt kompromisslöst och utan en bokförlaga. Bara ett originalmanus med så jävla bra skådisar och få göra den till hundra procent. Det har varit grymt.
Skådespelare som Moa Gammel och Ola Rapace har berättat i intervjuer hur de pressats till det yttersta, och gett allt. Regissören instämmer:
- Jag har pushat skådespelarna till att göra saker som är väldigt jobbiga. Och de gör det, de utmanar sig. Det har varit en svår och utmanande film men på ett bra sätt.
- Man försökte censurera manuset. Det är en våldsam film, det finns några scener som är väldigt våldsamma en för mig var det viktigt att våldet var realistiskt. Att vi visar det som det är. Fast jag hade plockat bort de värsta scenerna från trailern så passerade den först inte 15-årsgränsen.
"Tommy" har biopremiär över hela landet den 14 mars.