Om du är bosatt i Norden är sannolikheten extremt stor att du har tittat på något av Endemol Shine Nordics program på tv i år. Med populära produktioner som "Bron", "Mästarnas Mästare", "Sveriges Mästerkock", "Mandelmanns Gård", "Lyxfällan", "Svenska Hollywoodfruar", "Springfloden" och "Beck"-filmerna, har Endemol Shine Nordic nämligen lockat fler tittare än något annat produktionsbolag här i Sverige under året.
Som MovieZines i särklass mest tv-intresserade skribent täcker jag en hel del tv-serier. Om du har svårt att hitta en ny serie kan du exempelvis ta en titt på min topp 120-lista över förra årets bästa säsonger. Det råder för mig ingen tvekan om att vi står precis på tröskeln av tv-branschens storhetstid, nu när gigantiska företag som Apple, Amazon, Facebook, Google och Disney slår in på Netflix bana - och börjar spendera åtskilliga dollarmiljarder på tv-produktioner.
MovieZine har därför diskuterat tv-branschens spännande framtid tillsammans med Karin Stjärne, tidigare programdirektör hos MTG men numera VD för Nordens största produktionsbolag, Endemol Shine Nordic. Vi pratar bland annat om hur "närodlade" tv-serier som "Bron" och "Dark" blir viktigare, Facebooks nya roll som tv-distributör och hur YouTube hjälpt till att tredubbla tittarsiffrorna i Brasilien.
Karin Stjärne.
Du var nere på den globala tv-mässan Mipcom i Cannes nyligen, vad verkar dina kollegor vara mest intresserade av just nu?
- Det som jag tycker är särskilt spännande i min roll, är att de nordiska tv-husen ligger väldigt långt fram i utvecklingen när det gäller att diskutera hur innehållet ska ta för sig på digitala plattformar. Vilket det pratades en hel del om under tv-mässan. Det finns ganska uttalade strategier för alla programinvesteringar som görs, hur ett program både ska fungera för yngre och äldre målgrupper.
- Här upplever jag att de nordiska kanalerna ligger i framkant, i jämförelse med hur det exempelvis ser ut för våra tyska, holländska och engelska kunder. När man åker ned på en marknad av det här slaget vill alla såklart också prata om vad vi brukar kalla för FAANG-gänget. Vilket står för Facebook, Apple, Amazon, Netflix och Google. Många vill veta vad just dem frågar efter.
När du nämner att vi här i Sverige är i framkant på att diskutera hur samma innehåll ska kunna fungera för både yngre och äldre tittare, vad är det mer specifikt man pratar om för typ av lösningar då?
- Där skiljer sig faktiskt flera av de svenska tv-husen åt. Vissa pratar om något de kallar för "total-tv", vilket syftar på det totala tittandet över alla plattformar. Att det framför allt är det man är intresserad av, hur en programinvestering ska kunna slå väl ut över samtliga plattformar.
Sofia Helin, som Saga Norén, i Endemol Shine-producerade "Bron" - som har sålts vidare till hela 188 länder. Foto: SVT
Här har jag själv säkerligen gjort mig skyldig till visst tunnelseende kring tittarsiffror för linjär-tv. Där exempelvis "The Walking Dead" under en lång tid visat upp miljontals färre live-tittare än tidigare säsonger. Men då har man kanske inte tagit hänsyn till huruvida siffrorna kan ha ökat på andra plattformar över samma tid.
- Det skulle jag säga är väldigt vanligt över hela branschmedias bevakning av tv. Huruvida ett program påstås vara framgångsrikt eller inte. Redan dagen efter att ett program har sänts är man redo att avgöra dess öde. Även fast man egentligen borde vänta minst en vecka, för att hinna få med alla som väljer att se ett program i efterhand.
Aaron Paul och Bryan Cranston i "Breaking Bad". Foto: AMC
Det känns som att det finns ett större fokus på att serier ska få knytas ihop med en sista, ibland kortare, säsong innan den läggs ned. Upplever du att det finns ett mer konkret tänk nu, av att kunna sälja rättigheterna till en "komplett" [men nedlagd] serie till en streamingtjänst? Med förhoppning om att den ska få ett nytt och längre liv där.
- Absolut, det håller jag med om. Vi som producenter jobbar visserligen inte lika mycket med det, men kanaler och studios i USA gör ju så. För bara två år sedan arbetade jag för MTG, där vi diskuterade just detta tillsammans med amerikanska studios. Ett exempel på en serie där det här har varit viktigt är "Breaking Bad", som först sändes på en relativt liten kanal i USA - men där dess intåg bland streamingtjänsterna gjort den till en av världens största [och mest älskade] tv-serier.
Streamingtjänster som Netflix, Amazon Prime Video och HBO har börjat visa allt mer lokalproducerat innehåll på andra språk än engelska. Svenska "Bron" har sålts till mängder av länder och tyskspråkiga Netflix-serien "Dark" blev ett globalt fenomen ifjol - har "närodlat" innehåll blivit mer eftertraktat?
- Absolut! Vi producerar bland annat "Dark", som du nämnde, och är jätteglada över den seriens stora framgångar hos Netflix. Det är också spännande att både Amazon och Apple har en strategisk plan för hur det nordiska innehållet ska kunna ta plats på deras plattformar framöver.
Andreas Pietschmann i första säsongen av "Dark". Foto: Netflix
Amazon spenderar drygt 4 miljarder kronor på en tv-serie, "Sagan om Ringen", Apple satsar 8 miljarder kronor på att utveckla tv-serier under 2018 utan att ens släppa något under året, Netflix funderar på att låna 20 miljarder till för att skapa mer originalproducerat innehåll. Det handlar just nu om oftantliga summor - när tror du att det kommer att ta stopp?
- Bra fråga! Just nu, för vår marknad, känns det egentligen som att det är först nu det börjar. Det blir därför svårt att säga när stoppet är. Tidigare har dem större satsningarna framför allt rört rena dramaserier, medan jag nu på senare tid även bjuds in varje vecka för att diskutera olika nya icke-draman.
Med "icke-draman" syftar du på reality-tv gissar jag? Som "Så mycket bättre" på TV4 och "Nailed It" på Netflix?
- Haha, ja precis! Tidigare delade man upp det i non-scripted och scripted, medan nu kör man med unscripted... här i Sverige har vi börjat kalla det för icke-draman, men det kan såklart bli lite förvirrande ibland.
Bakningsprogrammet "Nailed It". Foto: Netflix
Vad fungerar bäst här i Sverige? Jag har fått för mig att det framför allt är icke-draman som drar flest tittare här.
- Vi gjorde faktiskt en dragning nyligen över vad som fungerar bäst här i Sverige, över flera plattformar. Där är det, bland annat som du nämnde, "Så mycket bättre" och "På spåret" som lyckas särskilt bra. Program som både kan fungera som lördagsunderhållning för många livetittare, men som även fortsätter att dra in många tittare digitalt efteråt. För trots att ett program kan dra en stor linjär publik, om den inte fungerar digitalt, kan en kanal välja att lägga ned den till förmån för något man tror ska fungera både linjärt och digitalt.
Jag har också funderat en hel del på vad Facebook sysslar med på tv-fronten just nu, i och med lanseringen av Facebook Watch. Till skillnad från de andra FAANG-medlemmarna påminner de mest om "gammal" linjär-tv - med tanke på att den är helt reklamfinansierad. Tror du att gammal-tvn över tid kommer tvingas flytta över till Facebook, i takt med att Facebooks möjlighet att direktstyra reklam gör att annonsörer hellre tar del av deras 1 miljard användare?
- Vi har ingen sådan pågående dialog just nu, men jag tror att de svenska mediehusen tror att de ska kunna äga den dialogen själva - utan att vi producenter ska lägga oss i. Vi har däremot haft ganska intressanta upplägg, exempelvis i Brasilien med programmet "Masterchef" [formatet sänds här i Sverige som "Sveriges Mästerkock"]. Där har vi tre plattformar som lanserar samma stora avsnitt, men även extra innehåll under en veckas tid efteråt vid olika tillfällen.
Deltagarna av årets "Sveriges Mästerkock". Foto: TV4
- En av våra samarbetspartners där är YouTube, som många i vår bransch har inställningen att "oh nej, de kommer bara äta upp all vinst och aldrig betala tillbaka någonting". Vilket är varför den typen av samarbeten är ovanligare att se. Man ser exempelvis sällan YouTube som produktionspartner till dramaserier som "Bron" eller liknande här i Sverige. Men det som är så kul att se med det här samarbetet i Brasilien. Är att vi har lyckats tredubbla antalet tittare på ett och samma avsnitt, genom att lägga det på flera plattformar. Det här tror jag verkligen är framtiden! Jag hör även våra kanaler själva erkänna, att det är olika publik som konsumerar samma innehåll på olika plattformar.
Vad har du för förväntningar på tv-branschens framtid? Kommentera gärna nedan!