Om du gillar tv-serier är chansen stor att du har lyssnat på Jeff Russos musik, utan att ens veta om det. Med tv-serier som "Fargo", "Star Trek: Discovery" "Legion", "The Night Of", "Channel Zero", "Lucifer", "Power", "Bull", "Snowfall" och kommande "Altered Carbon", "Counterpart" och "Waco" för att bara nämna några - står det snabbt klart att han är en väldigt eftertraktad kompositör. Förra årets vinst på Emmygalan lär knappast få honom att slå av på tempot heller.
Musiken har alltid varit en del av Jeff Russos liv. Han slog igenom internationellt redan under 90-talet som bandmedlem i "Tonic", vars debutalbum ("Lemon Parade") sålde platinum - där framförallt låten "If You Could Only See" fick en enorm spridning över världen. Albumet som följde resulterade i två Grammynomineringar.
Efter att en vän, som skrev musiken för "Jordan, rättsläkare", bjöd in Russo i sin studio för drygt 10 år sedan - har han sadlat om från rockstjärna till kompositör på heltid. Trots en grym inledning på en lång karriär inom musik är det nu, mer än 20 år senare, som Russo står på toppen av sin karriär. Som en av branschens allra bästa och mest anlitade kompositörer inom tv.
Under den senaste Emmygalan stod han nominerad i kategorin för bästa musik, för tredje gången på raken för sitt arbete med musiken till "Fargo" - och den här gången stod han slutligen som segrare när han säkrade sin första Emmyvinst.
Jag får börja med att gratulera dig till Emmyvinsten i september - efter avsnittet "The Narrow Escape Problem" (avsnitt 4) ur den senaste säsongen av "Fargo" misstänkte jag att det skulle bli din tur i år. Mycket välförjänt!
- Tack så hemskt mycket! Ja, det var verkligen ett jätteroligt avsnitt att skriva musiken till.
Det här var den tredje gången som du och Noah Hawley [seriens skapare] gav er av mot nya äventyr i "Fargo". Tog ni er an musiken i den nya säsongen på något annorlunda sätt än tidigare?
- Nej, egentligen inte. Förutom att jag ville få in en liten rysk/öststats-känsla i musiken, tillskillnad mot säsongen innan som hade mer tyska influenser. Sen ville vi berätta ett avsnitt som om det var en sida tagen ur "Peter och vargen", vilket slutligen blev det fjärde avsnittet som du nämnde. Men utöver det gjorde vi inget annorlunda med musiken jämfört med de två tidigare säsongerna.
Du och Hawley arbetade även tillsammans med FX:s första Marvelserie; "Legion". Du nämnde att "Fargo" hade både tyska och ryska influenser i musiken - var drog du inspiration från för att få ihop musiken till "Legion"? Det är trots allt en serie som är känd för att i princip inte avslöja något alls om världen utanför karaktären David Hallers huvud.
- Nej, precis. Jag kan ärligt talat berätta att jag inte har någon aning själv, om vare sig när eller var serien faktiskt utspelar sig. Vilket är precis hur Hawley ville ha det. Han ville att musiken skulle hjälpa till att försätta oss i känslan av att inte veta vad som var verkligt eller inte verkligt. Samma olustiga känsla som huvudkaraktären själv bär på genom hela säsongen. Musiken är delvis inspirerad av, vilket även andra delar av serien är, "Pink Floyd".
En av huvudkaraktärerna i serien heter till och med Syd Barret...
- Exakt! Precis som en av grundarna av "Pink Floyd".
När vi talades vid inför premiären av "The Night Of" [sommaren 2016] frågade jag dig, om det fortfarande fanns någon genre du väldigt gärna ville skriva musik för. Minns du vad ditt svar var?
- Haha ja, jag tror det. En sci-fi i rymden?
Helt rätt! Du har en imponerande förmåga att uppfylla dina drömmar. Hur gick det till när du fick i uppdrag att skriva musiken för den största rymdserien av alla; "Star Trek: Discovery"?
- Det är faktiskt en ganska rolig och annorlunda historia - som gjorde att jag fick den här chansen. Jag var och campade med mina barn, på en skolutflykt som annordnades genom skolan. En massa ungar och deras föräldrar ute i skogen. Vid ett tillfälle började jag att prata med en mamma till ett av de andra barnen, vi hade träffats många gånger tidigare men aldrig pratat om vad vi arbetade med eller så.
- Hon visste att jag gjorde något med musik, men inte vad, och frågade mig lite om det - mest för att fördriva tiden. Så jag berättade att jag arbetar med att skriva musik för tv och att mina senaste projekt var; "The Night Of" och "Fargo" - vilka hon hade gillat. Efter en stund visade det sig att hon också arbetade inom tv, som producent - och att ett av hennes pågående projekt just då var "Star Trek: Discovery". Inte nog med det, de skulle precis börja leta efter en kompositör - så jag fick frågan där och då om jag var intresserad. Haha, "skojar du eller - såklart jag är intresserad" svarade jag givetvis!
- Innan jobbet slutligen var mitt fick jag träffa de andra producenterna och seriens showrunners först... för att komma med några förslag på hur jag tänkte mig att musiken kunde låta. Men hade det inte varit för den där skolutflykten, hade nog drömmen om att skriva musiken till en riktigt maffig rymdserie inte gått i uppfyllelse än.
Vad hade du för förhållande till "Star Trek", innan du själv blev en del av dess universum?
- Jag är lite för ung för att ha sett originalserien när den väl visades för första gången. Men under början av 80-talet såg jag hela originalserien samt alla filmerna som hade släppts fram tills dess. För mig var det "Star Trek: The Next Generation" som gjorde att jag verkligen föll dit, den blev min "Star Trek"-serie när den kom där i slutet av 80-talet. Sedan dess har jag varit ett stort "Star Trek"-fan.
Hittills har du mestadels varit med från början av de tv-serier du skrivit musiken för. Dina toner har bokstavligt talat satt tonen för de olika serierna. Hur var det att arbeta inom "Star Trek"-universumets ramar - kände du dig på något sätt begränsad av att komma in i en franchise med en så lång historia?
- "Star Trek" har ett särskild ljud, så är det. Jag fick givetvis ha känslan och ljudet som är förknippat med "Star Trek"-musiken i åtanke, när jag började skriva på min egen version. Samtidigt har jag ett särskilt sätt att skriva min musik på och måste lita på min egen förmåga, annars bidrar jag inte med något eget. Efter att ha fått ihop en melodi som kändes rätt, gick det ganska enkelt att lägga till olika element som ökade på känslan av "Star Trek" - som stråkarna och trumpeterna exempelvis.
- Det var också väldigt viktigt för mig att försöka leva upp till den höga standard och kvalitet som "Star Trek"-musiken har levererat genom åren. Att min musik nu finns i samma universum som mina egna idoler; [kompositörerna] Jerry Goldsmith, Alexander Courage och James Horner, är helt overkligt för mig. Jag tycker inte själv att jag klarar av att nå upp till deras nivå ännu, men jag har varit väldigt mån om att göra min musik värdig nog att få samexistera med deras verk.
Du har även skrivit musiken till en av Netflix mest påkostade nya serier, "Altered Carbon", som snart har premiär.
- Det stämmer! Det är en sci-fi-serie som rent visuellt påminner en hel del om "Blade Runner", vilket är varför jag försökt få den att låta så lite som "Blade Runner" som möjligt. Den har en hel del spännande vändningar som var väldigt roligt att skriva musiken för.
Jag vet att du ibland kan arbeta med upp till fyra olika tv-serier samtidigt och sällan får tid över... men när du väl får chansen att sitta ned och se en film eller tv-serie - kan du slå av kompositördelen av hjärnan och bara njuta då? Eller blir det mer att du sitter och lyssnar på musiken i bakgrunden och undrar hur du själv skulle ha skrivit den?
- Haha, tyvärr blir det nästan bara det andra alternativet. Väldigt sällan, vid enstaka tillfällen, kan jag sugas in helt i en berättelse och bara låta allt skölja över mig.
Vilka tv-serier, som du inte varit involverad i själv, skulle du rekommendera för någon som vill se och framförallt höra något riktigt bra?
- Min topp tre skulle nog bli; "The Crown" som har en väldigt subtil men elegant musik, "The Handmaid's Tale" är också väldigt bra av samma anledning. Sedan får jag inte glömma "Mr. Robot", som många gånger har helt fantastisk musik.
Precis när vi håller på att avsluta intervjun, kablar Variety ut en nyhet från Television Critics Association vinterpress-turné. Där kanalen FX:s VD, John Landgraf, precis meddelat att det blir en fjärde säsongen av "Fargo" - med premiär troligtvis under 2019. Jag berättar detta för Russo och frågar om han har någon kommentar på nyheten.
- Vad säger du!? Haha, det hade jag ingen aning om. Det måste jag nog ringa ett samtal om först. Jag har pratat med Hawley om en idé för en fjärde säsong - men det här är det första jag hör om att vi faktiskt kommer att köra på det. Jag får prata med honom om det imorgon när jag träffar honom [de håller på att arbeta på säsong två av "Legion" just nu tillsammans].
Vår halvtimma tillsammans når här sitt slut och Russo behöver rusa vidare för att få klart musiken till finalavsnittet av "Star Trek: Discovery", som fortfarande ligger några veckor bort för vår del.
Den andra halvan av den första säsongen av "Star Trek: Discovery" hade sin premiär på Netflix under dagen igår och fortsätter att rulla på varje måndag tills säsongen är slut. "Altered Carbon" dimper ner i sin helhet på Netflix den 2 februari, "Legion" är tillbaka hos FX nu i april - och om vi ska tro på John Landgraf har vi en ny säsong av "Fargo" någon gång nästa år med.
Vilka tv-serier tycker du ha den bästa musiken? Kommentera gärna nedan!