Mark Boal är den Oscarvsinnande manusförfattaren som sadlade om från att arbeta som journalist, bland annat på plats i under kriget i Irak där han följde ett team som desarmerade bomber. Hans upplevelser där resulterade i långfilmen "The Hurt Locker", som plockade hem hela sex kategorier på Oscarsgalan som följde.
Boal har sedan följt upp detta med långfilmerna "Zero Dark Thirty" (en ytterligare Oscarsnominering), "Detroit" och "Triple Frontier", vilket har gjort honom till ett namn som är synonymt med välskrivna och väldigt verklighetstrogna berättelser. Han har nu tagit steget över till tv-branschen, med ännu en välskriven och spännande historia som följer händelserna efter att den amerikanska forskaren Amber kidnappats - under en expedition i djungeln nere i Colombia, nära gränsen till Venezuela.
Och snart har militär, CIA, politiker, journalister, lokalbefolkning i både Colombia och Venezuela samt ett gäng rebeller, vävts samman till en enda gigantisk men verklighetstrogen röra. MovieZine fick chansen att snacka lite med Boal om skapandet av serien, där manusförfattaren (som nu även debuterar som regissör) förklarar att frågan "hur hade det här sett ut på riktigt" är den som driver honom i början av varje nytt projekt.
Mark Boal (ovan) lyser upp när han får höra att MovieZine är baserade i Sverige och inleder själv vårt snack med:
– Jag har en väldigt viktig samarbetspartner i Paul Ottosson [även han flerfaldig Oscarsvinnare, men i ljudredigerings-kategorin], som också är svensk!
Härligt, du får hälsa honom från oss hemma i Sverige! Jag har sett de första fem avsnitten av "Echo 3" - och jag väntar verkligen med spänning på att få tag på andra halvan av säsongen också. Vi fick bara se den första halvan inför den här intervjun...
– Det är faktiskt inte så att man "inte fick" se andra halvan, det är för att jag fortfarande håller på att avsluta arbetet med den delen. Jag har en sista sak att göra på mixen av det nionde avsnittet! Jag smsar fortfarande mitt folk om det, haha. Det här är det absolut galna med tv... att schemat är så komprimerat att jag håller på med press idag, och fortfarande har grejer kvar att avsluta i det jag gör med det nionde avsnittet imorgon.
"Hur hade det här sett ut på riktigt?"
Michiel Huisman och Luke Evans i "Echo 3".
Snabba bud! När jag såg det femte avsnittet märkte jag att det var du som hade regisserat det. Var det din debut som regissör?
– Haha, ja det var min regidebut faktiskt.
Det bådar gott inför framtiden. Alla de saker jag har sett dig göra tidigare och även nu i "Echo 3", brukar alltid kännas på riktigt... eller "äkta" på något sätt. Och jag antar att den typen av sätt att arbeta på går att spåra tillbaka till faktumet att du började som journalist. Är det lättare för dig gå den vägen - eller vad är det som har gjort det till "det rätta sättet" enligt dig att berätta en historia på?
– Jag vet inte om det är lättare och jag vet absolut inte om det är rätt. Men det är vad som känns som... du vet, det finns så många olika sätt du kan tolka en scen på. Som regissör, manusförfattare eller som skådespelare. Och det finns så många sätt man kan berätta en historia på. Så för mig är det bara naturligt att fråga mig själv "hur hade det här sett ut på riktigt?". Om det vore på riktigt. För att sedan utgå från det i mitt skrivande.
"En mer komplext befolkad historia"
Jessica Ann Collins i "Echo 3".
Du har tidigare pratat om hur du vill berätta riktiga historier och göra "riktiga filmer", till skillnad från alla superhjältefilmer som enligt dig fungerar mer som reklamfilmer för olika leksaker. Vad var det som gjorde att just den här riktiga historien gjorde sig bäst på tv snarare än film?
– Tja, jag tror att det är två saker. Nummer ett, det är alla de här förändringarna i branschen i stort. Sättet publiken förflyttats allt mer mot vardagsrummet och distributionsvägarna som öppnats där. Tvn i vardagsrummet blir både större och bättre. Så det är en stor förändring som har skett där under de senaste åren.
– Men det andra, som handlade mer om den kreativa sidan av allt, var tanken på att ha tio timmar till mitt förfogande. Till skillnad från två. Och med denna extra tid kommer givetvis frågan om "vad gör du med tiden då?". För mig är det möjligheten att ha fler karaktärer, fler än man normalt sett får. Eller, att man inte "får" annars är kanske fel att säga. Men i normala fall skulle det inte finnas tid att utveckla så många karaktärer tillräckligt mycket för att vi ska bry oss om dem, i en film.
– Så tv ger dig helt enkelt ytterligare möjlighet till fördjupning. Och kanske inte en nödvändigtvis mer komplex historia, men garanterat en mer komplext befolkad historia. Det kändes tilltalande för mig, att försöka utnyttja det på bästa sätt. Speciellt med något sånt här, som är både på engelska och spanska. Faktumet att mycket av berättelsen är på spanska var verkligen riktigt spännande för mig också, och en stor anledning till varför jag ville göra just det här projektet faktiskt.
De fyra första avsnitten av "Echo 3" finns nu hos Apple TV+. Den första säsongen kommer att bestå av totalt tio avsnitt.
Kommer du att ge "Echo 3" en chans? Kommentera gärna nedan!