Ola Rapace sitter på ett hotellrum i Stockholm när MovieZine möter honom. Snart syns han i C Mores nya original-serie ”Farang”. Det är regissören Erik Leijonborg som ännu en gång samarbetar med Ola Rapace, några år efter deras TV-serie ”Tusenbröder”. I ”Farang” spelar Ola Rapace den kriminella karaktären Rickard, som tio år efter flykten från Sverige till Thailand gömmer sig i Phuket med skyddad identitet och ett pris på sitt huvud. När hans femtonåriga dotter Thyra (Louise Nyvall) ger sig iväg för att leta efter sin pappa kommer det förflutna ikapp dem med våldsam kraft.
Hur började arbetet med ”Farang” för dig?
– Det började med att Erik Leijonborg ringde mig och frågade om jag hade lust att jobba med honom igen. Vi hade försökt hitta något projekt att jobba med tillsammans under massor med år. Han är en regissör som man verkligen vill jobba med, prestigelös, smart och modig. Jag blev direkt intresserad när jag läste det manuset som fanns då, även om det var ganska långt från det vi filmade tillslut. Jag tyckte det fanns bra karaktärer och bra relationer i det materialet.
Vad var det som verkligen tilltalade dig med ”Farang”?
– Det är spännande med folk som gömmer sig över huvudtaget och spännande med trasiga familjerelationer. Jag tyckte att det var en karaktär och en fader/dotter-relation som jag inte hade sett förut.
Kunde du relatera till Rickard som du spelar?
– Definitivt, annars hade jag inte tackat ja till rollen. Man måste hitta något i alla roller som går att relatera till annars är det meningslöst. Jag tycker att det är lätt att relatera till den här konflikten mellan att stänga av, eller det är lätt i livet att man känner att man måste stänga och bli någon slags robot för att överleva och det har ju Rickard verkligen behövt göra och i den processen har han behövt offra sin familj för att skydda dem. Det där brottas man med varje dag, ifall man ska ge upp, stänga av och kliva omkring i denna världen som en robot, vilket de flesta gör. Det är ganska sorgligt om man tittar sig omkring.
Rickard lever ju under en annan identitet och man kan säga att han spelar en roll. Kan man dra paralleller mellan skådespelaryrket och karaktärens liv?
– Ja, det kan man. Jag har i alla fall alltid haft ett flykt-beteende och det tror jag att skådespeleri är en del av. Det är ju ett flyktigt jobb på något sätt och det finns ju baksidor med det, men jag tror inte jag hade kunnat leva utan att fly och skådespeleri är ett sätt att fly där man samtidigt skapar något kreativt.
Bra kombo! Louise Nyvall spelar ju din dotter i ”Farang”. Var det svårt att få fader/dotter-relationen att fungera, eftersom ni träffades för första gången under inspelningen?
– Med Louise var det inte alls svårt då hon är otroligt begåvad och modig som skådespelare. Men innan vi hittade henne så var jag orolig och skeptisk för jag sa till Erik Leijonborg att vi måste hitta någon som är riktigt jävla bra, annars kommer det inte gå. Det var tvungen att vara någon som pallar att det blir tufft och det tyckte jag att hon gjorde. Hon visade direkt att hon ville vara med på riktigt.
Hade du gjort någon research innan ni åkte och spelade in i Thailand?
– Landet hade jag inte gjort research på över huvudtaget, så jag hade mina fördomar om vad landet var och sådär. Vissa fördomar stämde väldigt väl när vi kom dit då det fortfarande var säsong med massa svenska idioter. Men sedan rörde vi oss i en annan sida av Thailand som var mycket mer intressant.
Har du lärt dig något under produktionen av ”Farang” som du kan ta med dig i framtiden?
– Ja massor. Det är ju det som är det vackraste med det här jobbet, att på alla produktioner lär man sig nya saker. Ibland är det ganska tuffa läxor och ibland så är det roligare saker. Rent konkret tror jag att så länge man har rätt människor med sig, så kvittar det hur jobbigt det blir under inspelningen. Så tuff som den här inspelningen blev, så hade jag inte pallat det utan Erik Leijonborg i alla fall. Jag har lärt mig att det är viktigt att ha rätt folk runt sig.
Du har jobbat mycket inom både film och TV. Vad tycker du är roligast?
– Om jag ska vara ärlig så tycker jag just nu att TV är roligare för att man får mer utrymme att utveckla karaktären och relationer. Men långfilm kommer alltid vara Formel 1. Det är kanske för att det är så jävla svårt att få en historia tajt utan att vara tom, på två timmar.
År 2012 var du med i filmen ”Skyfall”. Det har ju diskuterats mycket kring vem som borde efterträda Daniel Craig som James Bond, har du något bra på förslag?
– Det har jag faktiskt inte, men det har ju snackats om att det eventuellt skulle vara en svart kille och det vore kul.
Har du något bra förslag på en regissör till nästa Bond-film?
– Det kommer bli jävligt svårt att ersätta Sam Mendes, men de kan fråga Erik Leijonborg haha!
Hur var det att jobba med Sam Mendes på Skyfall?
– Helt underbart. Han är en av de skarpaste människorna som jag har mött i mitt liv. Han är en sådan regissör som ser allt, oavsett om det är om det är på en kilometers avstånd och utanför bild. Det är rätt läskigt för man kan inte smita, men det är också skönt för man är ju sedd hela tiden och allt man gör blir viktigt. Det är precis det som de bästa regissörerna har, att de förmedlar den här känslan av att allt är viktigt.
Det sägs att du ska vara med i Luc Bessons nya film, ”Valerian and the City of a Thousand Planets”, stämmer det?
– Ja, jag har en väldigt liten roll i den. Filmen bygger ju på en serietidning och jag spelar en rymdkrigare, en slags sergeant i något rymdregemente.
Kommer man känna igen dig i filmen?
– Vi har väldigt märkliga kläder och stora hjälmar, men det går nog att känna igen mig. Jag har inte sett någonting från filmen än.
Vad kan du berätta om den nya TV-serien ”Hassel” som du är en del av?
– "Hassel" bygger på samma karaktär som Lars-Erik Berenett spelade förr, men vi gör ju en helt ny "Hassel", det kan man lugnt säga. Det här utspelar sig i ett modernt Stockholm och det är ett helt nytt relationsdrama kring den här huvudrollen som inte har funnits förut. Jag tror att vi gör något helt nytt som inte har gjorts i Sverige förut, både formmässigt och innehållsmässigt.
Hur kommer det sig att du har dykt upp i en hel del franska projekt på senare tid?
– Det började med att jag fick en förfrågan om att göra en roll i en fransk långfilm ("Kamp till döds") för några år sedan och jag fick åka ned och provfilma. Till slut ville alla producenter och alla inblandade, att jag skulle göra filmen. Jag har drömt om att jobba i Frankrike länge och jag älskar att vara i Paris så jag gjorde den rollen. Medan jag höll på med den rollen så fick jag en annan huvudroll i en fransk TV-serie ("Section zéro"). Sedan har jag gjort mindre roller i några andra produktioner, så nu har jag jobbat i Frankrike i flera år. Det är jag enormt tacksam för.
Jobbar fransmännen annorlunda?
– Ja, branschen där är inte alls lika ängslig. De gör sin grej och skiter i vad andra tycker. Det är en enorm befrielse för ibland när man jobbar i Sverige så kan man känna att det är bara skräck som styr. Alla är rädda för att göra fel eller säga fel eller att det inte ska vara si eller så. Det är roligare att jobba med sådana som gör sin egen grej oavsett vad folk tycker. Jag försöker få med mig den energin hem när jag ska jobba i Sverige.
Har du någon drömregissör eller skådespelare som du vill jobba med i framtiden?
– Ja Michaël R. Roskam ("The Drop") skulle vara kul att jobba med som regissör. Sedan har man ju favorit-skådespelare som Christian Bale ("The Dark Knight"). Det skulle också vara kul att jobba med Noomi (Rapace) någon gång igen, men annars så tänker jag att man förhåller sig till de projekt som man håller i och så får man försöka göra det till sitt drömprojekt.
Vilket är ditt drömprojekt just nu då?
– Nu ska jag regissera mitt drömprojekt, men det pratar jag om när det blir mer konkret.
I "Farang" ser vi övriga roller porträtteras av bland annat Jacques Karlberg, Gerhard Hoberstorfer, Anna Bjelkerud, Ralph Carlsson och den thailändska skådespelerskan Yayaying Rhatha Phongam ("Only God Forgives"). "Farang" är skapad av Stefan Thunberg och Malin Lagerlöf.
De två första avsnitten av "Farang" blir tillgängliga för streaming 9 mars, och sedan kommer ett nytt avsnitt varje torsdag.