Serier som ”Squid Game”, ”Hellbound” och ”All Of Us Are Dead” var bara början. Netflix har fått hela världen hockey på koreansk underhållning, och satsar nu mer än någonsin. Under 2023 lovar man inte mindre än 34 nya filmer och serier från Sydkorea.
MovieZine har snackat med Don Kang, innehållschef för Netflix i Korea, som berättar mer om rekordsatsningen och vad vi kan vänta oss från streamingtjänsten i år.
- När vi ser tillbaka på 2022 hade vi ett fantastiskt år för koreanskt innehåll. Från zombieserier som ”All Of Us Are Dead” till hjärtevärmande historier - det fanns mycket som hittade sin publik.
- I år släpper vi 34 nya titlar, både filmer, serier och non-fiction. Vi producerar mer och trycker plattan i mattan, helt enkelt. Det blir också mer variation i innehållet. Olika typer av serier och galna, oskriptade program. Det ska bli väldigt spännande. Ni har kanske aldrig sett en non-fiction-serie från Korea förr. Vi har exempelvis haft stora framgångar med ”Singles Inferno”, en dejtingshow som nu är uppe i två säsonger.
Det koreanska filmåret kickstartade med sci-fi-filmen ”Jung_E”. Efter premiären i januari toppade den Netflix-listan som den mest sedda icke-engelskspråkiga filmen under ett par veckor.
- Närmast släpps ”Kill Boksoon” som nu i helgen får sin världspremiär på Berlins filmfestival. Och på gång är också en kvinnoledd actionfilm med titeln ”Ballerina”. Tidigare var koreansk film mest omtalad i festivalkretsar. Filmerna vann priser men var aldrig lättillgängliga för publiken. Nu ser vi fantastiska möjligheter för oss och det känns spännande för våra kreatörer, berättar Kang.
Att streamingtjänster som Netflix hjälper hela världens tittare att upptäcka filmer och serier från andra länder än USA råder det ingen tvekan om. Tidigare nämnda supersuccén ”Squid Game” är ett utmärkt exempel på det. Det blir ”ett fönster in i den koreanska kulturen”, som Don Kang uttrycker det.
- När vi jobbar med våra regissörer för att utveckla serier fokuserar vi främst på publiken i Korea. Vi försöker inte anpassa historierna eller karaktärerna efter vad som ska gå hem utanför Korea. Om det ändå funkar globalt - fantastiskt! Det är den bästa känslan.
Vad är det som gör att koreanska filmer och serier har blivit så populära världen över?
- I Korea har vi en väldigt tävlingsinriktad marknad. Konkurrensen är stenhård mellan de många tv-bolag och streamingtjänster som finns. Det sätter en mycket hög standard och höga förväntningar på allt innehåll som skapas. Många kreatörer sätter publiken först. Det hjälper dem att skapa fantastiska serier som funkar världen över. Och vi jobbar med känslor som är universella. Se bara på filmen ”Jung_E” - på ytan är det robotaction men i grunden handlar den om relationen mellan en mamma och en dotter.
Mycket verkar också kretsa kring överlevnad som tema?
- Ja, ”Squid Game” var ett utmärkt exempel på det. Ett annat universellt tema är den så kallade klassklyftan. Ekonomiska skillnader. Korea som land har växt supersnabbt efter Koreakriget. Det är en del av vårt DNA. Det finns många historier att berätta om det, och de socioekonomiska skillnaderna är något folk kan relatera till.
- Nu jobbar vi på nya säsonger av ”Squid Game” och ”All Of Us Are Dead”, men vi vill också bredda utbudet av genrer och erbjuda många olika teman, säger Don Kang.
Hur bestäms det vilka serier som blir förlängda och vilka som bara får en säsong?
- Folk måste älska dem och se fram emot en ny säsong. Det är vårt enda fokus. Och det måste finnas fler historier att berätta. Vissa funkar bäst med en enda säsong. Om det känns logiskt, rent kreativt, att fortsätta med en säsong 2 eller 3 eller en prequel, och det finns mer att berätta och folk längtar efter mer, då blir det spännande för oss.
Filmer och serier som kommer från utanför Europa och USA blir allt populärare. Ser du ett skifte i nöjesbranschen där den globala industrin blir allt mer öppen för icke-engelskt innehåll?
- Du träffade huvudet på spiken. Data visar att 60 procent av Netflix medlemmar har sett åtminstone en koreansk serie under 2022. Vår slogan är att ”fantastiska historier kan komma från var som helst i världen och älskas överallt”. Anledningen är en blandning av många saker, men mycket handlar om att distributionen har utvecklats. Streaming blev en riktig revolution.
Tror du att andra titlar i år kan bli lika stora som ”Squid Game”?
- Det vore en dröm! Det siktar vi på. Filmen ”Kill Boksoon” ska bli väldigt spännande. Jag har varit ett fan av regissören Sung-hyun Byun sen jag såg hans första film för flera år sen. Det här är en actionfilm, men återigen handlar den i grunden om något annat: en ensamstående kvinna som försöker balansera mammalivet med ett liv som mördare. Den har ett distinkt filmiskt språk som man bara hittar i koreansk film. Det ska bli spännande att visa den för världen.
Hur ser du på kritiken som ”Squid Game” har fått för våldet i serien?
- Netflix försöker alltid varna tittarna: om det förekommer våld eller nakenhet så meddelar vi det innan folk trycker på Play. Så att de vet vad de ger sig in på. Men koreansk film är välkänd för sitt våld. Och när man överför det till en serie så skapas något folk aldrig har sett förut. I den mixen händer det spännande saker.
”Kill Boksoon” får streamingpremiär på Netflix den 31 mars.