Rick Baker är tveklöst en av de mest anonyma personerna i Hollywood. Många har säkert hört namnet i förbifarten, men få vet vad han gör och vad han har jobbat med. Han är personen som har gett varulvar, utomjordingar ett ansikte, bokstavligt talat. Baker har vunnit 7 Oscars under sin karriär och jobbat med alltifrån "Star Wars" till "En amerikansk varulv i London".
MovieZine tog ett snack med Baker som berättade hur hans jobb har förändrats på grund av den tuffa konkurrensen från CGI, och de projekt han gärna skulle vilja jobba med.
Du hade ansvaret för makeup-effekterna i "Men in Black 3". Vad innebär det? Vad var dina dagliga uppgifter?
- Jag designade många av utomjordingarna och kom fram till många idéer som inte fanns med i manuset. En del av sakerna jag kom på var av helt egoistiska skäl, haha. Jag förslog exempelvis att när vi färdades tillbaka i tiden till 1969 skulle utomjordingarna där se mycket annorlunda ut mot de utomjordingar som finns 2012. De gillade den idén och så blev det. Det jag la ner mest jobb på daglig basis var med utomjordingen Boris. Det tog 2,5 timmar för att göra hans makeup och en timma för att ta bort den.
Hur mycket tid lägger du ner på ett filmprojekt?
- Med "Men in Black 3" blev det faktiskt hela 18 månader.
Vad är det första du gör när du får ett uppdrag?
- Jag börjar med att läsa manuset och sedan försöker jag visualisera det. Många gånger kommer jag på fler idéer än vad som får plats i filmen. Det jag gillar med Barry Sonnefield (regissör till "Men in Black 3") är att han ser mig som en medarbetare. Vi diskuterar väldigt mycket om saker och kommer fram till de saker som troligtvis kommer att fungera bäst. Ibland är vi överens och ibland inte, hehe. Jag brukar alltid säga att jag önskar att jag kunde få se filmen innan jag börjar jobba med den, haha. Men samtidigt är ju det utmaningen, att göra saker innan man vet hur det runt omkring kommer att se ut.
Hur lyckas du övertala filmmakarna att köra med dina charmerande effekter, istället för att använda sig av CGI (datagenererade effekter)? Jag antar att CGI är din störste konkurrent idag?
- Ja, så är det. CGI har tagit över mitt jobb. Men man kan ju göra saker med CGI som är omöjligt med vanlig makeup. Jag omfamnar teknologin, för jag har gjort designen på mina varelser i datorn i 23-24 år nu. Men samtidigt går det till överdrift, man missbrukar det. Fast jag gick i det här projektet med vetskapen att det skulle bli mycket CGI, så det blev ingen överraskning för mig. Vi samarbetade så att vi tog det bästa från båda områden.
Du verkar sannerligen älska varulvar. Du har exempelvis jobbat med klassikern "En amerikansk varulv i London" och "The Wolfman". Vad är grejen med varulvar som fascinerar dig så mycket?
- "The Wolfman" är en av filmerna som gjorde stort intryck på mig när jag var ett barn och jag gillade verkligen konceptet med en korsning mellan en man och en varulv. Jag gillar att se förvandlingen på film och det är coolt! Jag har alltid varit fascinerad av det och bara tanken att få göra en film med någon som förvandlas kunde jag inte motstå.
Du har jobbat med "Greystoke: The Legend of Tarzan" från 1984. Nu ska de göra en ny Tarzan-film med David Yates som regissör och är det inte givet att de kommer ringa dig?
- Jaså, det har jag faktiskt inte hört talas om? Men jag tror inte de kommer att ringa mig, utan de kör nog tyvärr helt och hållet med digitala effekter.
Du har även jobbat "Star Wars" och det kan knappast ha undgått dig att det kommer tillbaka. Ställer du upp om de ringer dig?
- Självklart! Jag skulle älska att jobba med "Star Wars" igen. Jag har ju inte jobbat med det sedan "Jedins återkomst". Jag skulle bli nöjd om jag bara fick se filmen, haha.
Ditt senaste jobb var med "Maleficent". Vilka varelser kommer du att chocka oss med där?
- Det var lite speciellt faktiskt. Mitt enda uppdrag var att göra makeup till Angelina Jolies karaktär. Det skedde efter jag var klar med "Men in Black 3" och planerade att ta lite ledigt. Då ringde Angelina Jolie bad mig göra makeup till henne i "Maleficent" och hon är svår att säga nej till, hehe. Filmen spelades in i England och jag kände mig inte sugen att vara från min familj, så jag gjorde jobbet härifrån och skickade det till England. David White i England gör resten av makeup-arbetet. Men jag ska påpeka att jag fick mycket hjälp av Angie, hon hade många bra idéer och jag utgick ifrån dem.