Intervju

Skribent

Andreas Samuelson

14 april 2011 | 15:45

Wes Craven om "Scream 4"

MovieZine tog ett snack med skräckregissören Wes Craven för att prata "Scream", fans, förväntningar och eventuella uppföljare.

Skräckmästaren Wes Craven, som varit en av genrens största regissörer i snart 40 år, återvänder till sin populära "Scream"-serie med en fjärde film. Vi pratade förväntningar, återföreningar och viljan att göra andra sorts filmer.

Hur hanterar du världens förväntningar på den här efterlängtade uppföljaren?

Hur jag hanterar dem? Jag är stormförtjust! Det har funnits ett kolossalt intresse och iver inför den och det gör bara jobbet enklare när det finns en massa människor där ute som är spända på att se den. Det har varit kul.

Efter den tredje sa många inblandade att det troligen inte skulle komma några fler. Från var kom beslutet att göra "Scream 4"?

Tja, det kom från Bob Weinstein (producent). Kort efter "Scream 3" kommit ut sa han "Det var en trilogi, jag tänker inte göra en till. Jag ska låta trilogin vara en trilogi och det kommer ta en hel del tid innan jag ens tänker på att göra en till "Scream". Sen gjorde han såklart "Scary Movie"-serien, som lite utvecklades i en annan riktning ett tag. Det var mest Bob som bestämde att det var dags, i samarbete med Kevin (Williamson, manusförfattare) och jag tror att det är faktumet att det är slutet på de första tio åren av 2000-talet som var en läglig tid att titta tillbaka vad filmerna varit och prata om det.

Var det svårt att övertala huvudrollstrion, som tidigare varit smått motvilliga till att återvända till serien?

Jag tror att alla ville vara säkra på att det gjordes rätt och jag tror att de kontaktades innan det fanns ett manus så alla vara nervösa att manuset inte skulle vara lika bra som de andra. När vi väl läste manuset så var alla ombord.

Var du motvillig själv?

Bara på det sättet att innan man läst manuset så ville man inte spendera sitt nästa ett och ett halv år åt något som inte är så bra. Men så snart vi läste manuset så var det "Okej, nu kör vi".

Serien har en enorm skara fans världen över och alla har såklart åsikter, ofta spridda på nätet, om hur filmerna bör vara och innehålla. Försöker du hålla koll på fansens önskemål eller chansar du på att leva upp till deras förväntningar?

Jag tror inte någon av oss försöker styra det vi gör efter vad fansen vill ha eller förväntar sig. Jag tror att vad de vill ha är något originellt, kul och läskigt. Jag antar att till den graden så lyssnar vi på fansen, det är vad vi vill göra ändå. Men allt annat kommer från en mindre grupp av oss som tänker ut filmen och får den gjord.

Många blev besvikna på den tredje delen. Har du försökt analysera den på något sätt för att se vad du bör undvika inför fyran?

Jag tyckte den var kul, den var lite fånigare än den första och andra, lite Scooby-Doo. Jag tycker fortfarande den var väldigt kul, och den blev kanske lite farsaktigare än de andra, men jag gillar den också. Vi hade mycket mindre tillgång till Neve (Campbell), det var en av nyckelfaktorerna. Jag minns inte exakt varför men hon var inte tillgänglig särskilt länge så vi fick använda henne de första veckorna av inspelningen. Så i den här filmen har Neve en stor roll från början till slut vilket gör en stor skillnad.

Vad var dina egna tankar om filmen och vad du skulle göra med den när du erbjöds projektet?

När jag kontaktades hade Kevin i stort sett hela idén i huvudet. Vi åt middag och han berättade hela storyn och även hur den kunde förlängas till "Scream" 5 och 6, och jag fann det fascinerande. Det är mycket Kevins inspiration och struktur av manuset.

Första filmen blev känd för sina filmreferenser. Var det svårt att hitta nya till den här?

Nej, nej, vi har tio års filmer vi kan referera till genom titel eller dess subgenre. Vi hade väldigt kul med det och gjorde det ganska mycket direkt in i filmen, i öppningssekvensen.

Vad tycker du själv om de senaste tio årens skräckfilmer? Har någon skrämt dig?

"Paranormal Activity" skrämde mig, på ett kul sätt och det var ju slutet på det, årtiondet. Jag såg "Saw" och "Hostel" och dem gjorde mig verkligen illa till mods, men jag var inget större fan av någon av dem och såg verkligen inte någon av dess uppföljare. Jag tyckte de var skickligt filmade och var slagkraftiga på ett ta-inga-fångar-sätt. Så på det sättet var de väldigt bra filmer men jag gillar helt enkelt inte att se på tortyr. Jag gillar att bli skrämd men att titta på någon som torteras är inget jag njuter av alls, så det är svårt för mig att ta till mig de filmerna.

Det är mycket remakes och uppföljare nu. Tycker du själv att det är svårt att komma på nya idéer och historier?

Det är en utmaning men det utmaningen vi bestämt oss för att ta an när vi gör en "Scream"-film är att göra den originell och olik de alla filmer som kommit innan den de senaste tio åren. Så det är väldigt mycket en "Scream"-film, den har filmen-i-filmen "Stab" som vi använder för att kommentera filmer som har många uppföljare. "Stab"-serien är nu uppe i "Stab 7", filmen-i-filmen, och några av nyckelscenerna går ut på att titta på alla uppföljarna på raken, så vi hade väldigt kul med hela konceptet av att bara kränga ut uppföljare. Men det är ett väldigt originellt manus. Ett riktigt bra koncept, en del fantastiska karaktärer, och jag skulle bli förvånad om folk som såg den inte älskar den.

Hur var det att återvända till serien och människorna inblandade?

Det var som att komma hem, du vet. Courteney (Cox), David (Arquette), Neve (Campbell) och jag har fortsatt vara vänner så jag har jobbat med folk jag verkligen gillar. Vi hade många från gamla teamet tillbaka, bl.a. fotografen Peter Deming. Marco Beltrami kom och gjorde fantastisk filmmusik. Det var mycket av att jobba med samma människor vi jobbat med förut och har nära relationer till. Vi hade väldigt kul, många i teamet sade att det var den bästa film de jobbat på under tio år. Alla gillar och respekterar varandra, och vi tillåter ingen att vara en skitstövel. Det finns mycket ömsesidig respekt och alla får komma med idéer, och dem stöttar även mig väldigt mycket så den delen är toppen.

Var du med och utvecklade storyn med Kevin? Har den växt under dessa år?

Så klart de första utkasten var klara så skrev jag lite på dem själv, en del scener och trimmade dialogen genom hela, lade till saker jag tyckte var kul eller läskiga, och många gånger sade Kevin bara "Okej Wes, nu gör vi det läskigt". Så som det som händer i actionscenerna så har jag skissat efter Kevin och gjort det till mitt eget.

Jag pratade med Mikael Håfström som sade att ni pratade om att du ville göra andra filmer än skräck. Är det svårt att hitta sådana projekt?

På senare år har jag fått erbjudanden att göra speciellt thrillers men med undantag för "Paris Je t'aime", där jag fick chansen att skriva vad jag än ville, så blir jag i stort sett bara kontaktad för att göra material som är läskigt på ett eller annat sätt. Vi har försökt utveckla några romantiska komedier men inte lyckats få dem gjorda. Så det finns en viss begränsning där antar jag eftersom jag är så välkänd och identifierbar med skräck men å andra sidan kan jag känna att jag gjort några väldigt intressanta skräckfilmer, och hjälpt genren på ett sätt, så det är en skön känsla.

Vad skulle vara ditt drömprojekt?

Jag skulle älska att göra en romantisk komedi, det vore väldigt kul. Gjorde ungefär det med "Paris Je táime", eller ett seriöst drama men jag tvivlar att det kommer att ske.

Hur ser framtiden ut för de omtalade femte och sjätte "Scream"-filmerna? Är du inblandad på något sätt?

Jag har första tjing att göra och regissera dem. Naturligtvis beror på det på manuset och var jag är i mitt liv och karriär vid tillfället. Det finns en avsikt från filmbolaget att göra en del 5 och 6 så jag är såklart intresserad. Men det beror helt på om jag är tillgänglig och om manuset är lika bra som det här.

| 14 april 2011 15:45 |