Silent House 2011
Synopsis
Info
Hus i helvete
Sarah anländer med far och farbror till ett nedgånget hus. Rusta upp och sälja, är planen. Det knarrar sådär mystiskt på övervåningen. Hon smyger upp för att undersöka. Det borde hon inte ha gjort.
"Silent House" är en amerikansk nyinspelning av Uruguay-succén "La Casa Muda" från 2010, och följer samma koncept till punkt och pricka: filmen ska se ut att vara filmad i en enda lång tagning, och alla händelser sker därför i realtid. Kameran är ständigt nära, vi ser precis så mycket (eller lite) som Sarah ser, och det är väl nånstans tänkt att vi ska följa hennes psykiska nervsammanbrott från första parkett.
Dessutom får vi ju se Elizabeth Olsen i sin första film, innan hon fick sitt imponerande genombrott med "Martha Marcy May Marlene" häromåret (i Sverige släpptes den först). Även om Olsen inte begåvas med någon större utmaning än att leka kurragömma med en potentiell inbrottstjuv i det jättelika huset, gör hon det hon ska utan att bli ett alltför korkat eller skrikigt offer (att tiga är trots allt guld när man ska hålla sig gömd).
Men, om det så ofta blir, när man får för sig att kopiera en rysare rakt av, går något av själen förlorad. Regissörsduon Chris Kentis och Laura Lau (vars förra lågbudgetskräckis "Open Water" var en vattendelare) sliter inte direkt håret av sig för att tillföra historien något eget och fräscht. Visst finns de här också - hoppa-till-effekterna som gör sitt, och den krypande stämningen går inte att bli oberörd inför. Att släcka ner ljuset och vrida upp volymen rekommenderas för maximal effekt. Jag som arbetsskadad storkonsument av film är mer road av att försöka se var man smyger in klippen.
Jag rekommenderar trots allt att man hellre ser originalet - den kommer heller inte med någon klockren, banbrytande story och den spårar ut på exakt samma sätt mot slutet, men jag skulle iallafall inte vilja uppmuntra till fler såna här onödiga remakes. Vill man dock bli skrämd på riktigt av en "främlingar i hemmet"-story har det kommit betydligt bättre såna på senare tid, som "The Strangers" eller franska "Ils" - naturligvis den också på väg i en engelskspråkig version.