Survival of the Dead 2010
Synopsis
Info
Levande död film
På en nordamerikansk ö ligger två irländska familjer i fejd med varandra, på grund av zombies. O'Flynn vill rakt av döda alla, oavsett vilka de var, medan Muldoon är fast bestämd med att bevara nära och kära tills man kan hitta ett botemedel. Ungefär samtidigt får en grupp soldater se en av sina egna falla offer under en zombieattack, lägger de skulden på sina överordnade och deserterar. I flykten korsas snart deras vägar med irländarna och de tvingas välja sida i en tvist som inte går i strikt svart & vitt.
Det finns bra idéer och handlingen utlovade en värdig uppföljare till "Land of the Dead", utlovade vad "Diary of the Dead" - som jag förvisso gillade men inte tyckte passade in i serien - inte kunde leverera. Mer än så älskade jag idén med zombieslagsmål på en ö någonstans, med allt vad det innebär av att inte kunna ta sig därifrån.
En viktigt skillnad stavas budget stavas budget, för "Land of the Dead" hade pengar och av sådant syns inte mycket här, varken i vad fotot levererar, i hur mycket man arbetat med manus, i kvalitén på skådespelare. Att aktörerna är mer eller mindre okända namn behöver inte innebära avsaknad av talang, däremot är det tydligt att de inte är starka nog att bära den oinspirerade dialogen, de kan inte arbeta ordentligt med avsaknaden av subtilitet.
Som exempel; skurken (i den mån en karaktär i den här filmen kan utmålas som en sådan) Muldoon känns utmejslat JR Ewing eller Little Bill Daggett (Gene Hackmans obehagliga karaktär i "Unforgiven"). Vilket knappast är en slump - vi får oss till och med en gammal hederlig shoot out till livs - och som gammal westerndiggare hade jag kunnat uppskatta den homagen om det inte blivit för tydligt, för rakt upp i ansiktet, för att finna förnöjsamt. Det blir inte bra.
Allra värst är att allt splatter som är gjort i datorn. Jag är inte helt negativt inställd till att modern teknik används så, det finns bra exempel med CGI-blod. Jag tänker "Sin Nombre" (rekommenderas starkt) och faktiskt även svenska "Livvakterna", fast då handlade det dels om kortare stunder med blod, ögonblicksbilder, här är förstås ett fokus på allt sådant. Vad mer är, är att fysiska specialeffekter hör genren till och hör Romero till, och att han vänder sig mot datorgrafiken känns därför ruskigt malplacerat. Malplacerat och, vågar jag säga det, något av ett svek.
"Survival of the Dead" är inte en alldeles usel film, ett par försonande drag är lite skön humor och några inspirerade avlivningar (och oväntade handlingar) av zombies, dock långt ifrån tillräckligt för att säkerställa filmens överlevnad.