Serie

Skribent

Alexander Kardelo

6 mars 2015 | 17:00

10 filmer som varje "Mad Men"-fan bör se

Rekommenderade av seriens skapare Matthew Weiner.
I vår går "Mad Men" i graven. Sju avsnitt återstår innan reklamaren Don Draper med kollegor och familj tackar för sig. I och med de sista avsnitten har vi hängt i de cigarröksfyllda kontoren i totalt sju säsonger. Det blir ett tungt farväl för många fans av den stillsamma, supersnygga dramaserien. 

Den bästa uppladdningen inför sista "Mad Men" hittar du i filmens värld. Seriens skapare Matthew Weiner har avslöjat vilka tio filmer som inspirerade honom mest. De här titlarna var ett måste för alla som skulle jobba med serien, och kommer att visas på Museum of Modern Art i New York tillsammans med en Mad Men-utställning i vår.

Klämmer du två i veckan så hinner du se alla innan "Mad Men" kör igång nya avsnitt i april. 

Patterns (1956)


Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

Drama av Fielder Cook, med Van Heflin i huvudrollen.

"Jag såg filmen när jag gick på mellanstadiet och var hemma sjuk en dag. Den gjordes för TV år 1955. (Författaren) Rod Serling skapar ett genialt passionsdrama i styrelserummet, med en iskall klimax som jag aldrig kunnat glömma. Vi återvänder ofta till den filmen för vår serie, för att få en känsla av de verkliga kontoren och se hur skrupelfria företag konfronterar mänskligheten", säger Weiner.

Svensexa ("The Bachelor Party", 1957)


Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

Drama av Delbert Mann. Med Don Murray, E.G. Marshall och Jack Warden.

"Den glada ungkarlen var ett fiktivt påhitt vid den tiden, men den här filmen undviker alla klyschor på ett poetiskt sätt. Här presenteras både teman som trohet och ensamhet."

Studie i brott ("Vertigo", 1958)


Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

Thriller av Alfred Hitchcock med James Stewart och Kim Novak.

"Den släpptes till negativa recensioner men ses nu som en av tidernas bästa filmer. Jag fick en chans att se om när vi var klara med första säsongen, och blev överväldigad av dess skönhet, mystik och detaljrikedom. Jag såg hur kameran åkte in mot Kim Novaks hår och tänkte att, det är ju precis så vi gör. Filmen känns som att se någon annans dröm."

Alla mina drömmar ("The Best of Everything", 1959)


Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

Romantiskt drama med Hope Lange och Stephen Boyd, regisserat av Jean Negulesco.

"Snygg och stjärnspäckad adaptation av Rona Jaffes bestseller, som blev viktig för vår pilot. Jag tyckte visserligen att den var för glamorös och extremt melodramatisk, men såg den också som en observation av New Yorks arbetande kvinnor på den tiden. Kontorslivet, kärleksförvecklingarna, allt var så ärligt. Som många populära filmer från den tiden påverkade den våra karaktärer. De hade säkert sett den."

I sista minuten ("North By Northwest", 1959)


Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

Ännu en klassisk Hitchcock-thriller, med Cary Grant och Eva Marie Saint.

"Den här filmen blev viktig för vårt pilotavsnitt, eftersom den spelades in i New York vid ungefär samma tidpunkt där första avsnittet utspelar sig. Den är lite mer stiliserad än vad vi ville härma, men de låga vinklarna och den moderna känslan speglade vår vision. Jag hade studerat filmen på djupet på filmskolan, och tog till mig berättelsen om en vanlig man under högst ovanliga förhållanden."

Ungkarlslyan ("The Apartment", 1960)


Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

Billy Wilders komedi med Jack Lemmon och Shirley MacLaine.

"Jag såg filmen för första gången i skolan, och älskade det dynamiska manuset och hjältens passiva natur. Filmen fångade min fantasi med sin representation av den tidens kontorsliv och sexliv. Blandningen av humor och patos är så naturlig."

Väninnorna ("Les bonnes femmes", 1960)


Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

Franskt romantiskt drama av Claude Chabrol. 

"Filmen hjälpte oss med scenografin till piloten. Den är inspelad i Paris vid samma tidpunkt som vi försöker återskapa. Temat i filmen var också värdefullt, då den handlar om fyra vanliga, uttråkade, arbetande kvinnor som svävar iväg i romantiska fantasier."


En man för Eva ("Dear Heart", 1964)


Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

Komedi av Delbert Man, med Glenn Ford, Geraldine Page och Angela Lansbury. 

"Att snubbla över den här filmen gav mig äntligen kraft att skriva piloten. Det är en mainstream-Hollywoodfilm med en frisläppt attityd till sex, något som inte stämde överens med hur jag uppfattade den tidseran. Hjälten är en rapp ungkarl i en historia om moral korruption, förpackad som en lättsam komedi. Där Glenn Ford försöker ta ansvar för sina meningslösa romanser på glittrande Manhattan, där fann jag startskottet för serien".

Krig och feg eller Förste man på Omaha Beach ("The Americanization of Emily", 1964)


Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

Krigskomedi av Arthur Hiller, med James Garner och Julie Andrews.

"Jag såg filmen på filmskola och fastnade genast för den ironiska dialogen och dess djupa antikrigs-sentimentalitet. James Garner spelar Charlie, en omogen och nonchalant kvinnokarl som gett upp hoppet om mänskligheten men tvingas in i heroism. Så ville vi också återskapa det manliga tänket på 50-talet."

Blue Velvet (1986)


Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

Dramathriller av David Lynch. Med Isabella Rossellini och Kyle MacLachlan.

"Filmens intryck på min generation kan inte underskattas. Genren går inte att definiera: den rör sig mellan mordmysterium, film-noir, svart komedi (…) och är fylld med referenser till en kitschig, ironisk 50-talsmiljö. Den inspirerade vår serie, för vi ville se över vår mytiska uppfattning av den perioden på samma sätt."
| 6 mars 2015 17:00 |